Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility הכל על הגשת תלונה במשטרה | ברוך גדע - משרד עורכי דין פלילי ⚖️
top of page

הגשת תלונה במשטרה

הגשת תלונה במשטרה
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:

מעוניינים להגיש תלונה במשטרה? מומלץ בחום לקרוא את השורות הבאות.

מדי שנה מוגשות למשטרת ישראל מאות אלפי תלונות.

לאחר הגשת התלונה במשטרה, מקבל נפגע העבירה טופס שכותרתו "אישור בדבר הגשת תלונה" ובו קוד משתמש וסיסמה לאתר מנ"ע - מערכת נפגעי עבירה. מערכת מנ"ע מאפשרת למתלונן לבדוק את מצב התיק, מיקומו ומי הגורם המטפל בו. על פניו, נראה כי התהליך פשוט. עם זאת, המציאות בשטח מוכיחה לא אחת כי לאחר הגשת התלונה ובחלוף חודשים רבים, תיקים אינם מטופלים או נסגרים מבלי שהליכי החקירה מוצו עד תום. מדובר בפרקטיקה קלוקלת של המשטרה אשר מצריכה שינוי יסודי, זאת על מנת לתת שירות טוב יותר לאזרח. במצב דברים זה, מתלוננים ונפגעי עבירה רבים מוצאים עצמם ניצבים בפני שוקת שבורה. לכן, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי לצורך הגשת התלונה ובשלב שלאחר הגשת התלונה במשטרה. בשורות הבאות, עורך דין ברוך גדע מסביר מה חשוב לדעת לפני הגשת תלונה במשטרה, במהלכה ולאחריה. 

מי רשאי להגיש תלונה במשטרה?

על פי חוק, כל אדם רשאי להגיש תלונה למשטרה. כולל תייר ותושב חוץ.

באיזו תחנת משטרה להגיש את התלונה?

ניתן להגיש תלונה בכל תחנת משטרה. בין אם בוצעה עבירה בדרום הארץ וכעת המתלונן נמצא בצפון הארץ. ייתכנו מצבים שלאחר הגשת התלונה היא תועבר לתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו של החשוד וזאת מטעמי נוחות. כמו כן, ייתכן שבתיקים מורכבים התלונה תועבר לרשות חוקרת אחרת או לגוף מקצועי אחר בתוך המשטרה למשל: הרשות לניירות ערך, מח"ש, יאח"ה וכדומה.

האם המשטרה חייבת לגבות את התלונה?

המציאות בשטח מראה כי לעתים משטרת ישראל דוחה תלונות בטנה שהאירוע אינו פלילי או נחשב כסכסוך אזרחי. חשוב לדעת כי בהתאם לפקודת המטה הארצי מספר 14.01.01:

"כל איש משטרה חייב לקבל תלונה על ביצוע עבירה, המופנית אליו, בין אם היא מעלה חשד לביצוע עבירה פלילית ובין אם אינה מעלה חשד כזה".

מתי ניתן להגיש תלונה במשטרה?

ניתן להגיש תלונה במשטרה בכל שעה, גם באמצע הלילה.

איך מגישים תלונה במשטרה?

  1. הגעה פיזית לתחנת המשטרה - זו הדרך המומלצת.

  2. פניה לשוטר שלא בתחנת המשטרה - במרבית המקרים השוטר יפנה את המתלונן לתחנת המשטרה לצורך גביית התלונה.

  3. באמצעות פנייה בכתב ליחידת המשטרה - ניתן להיעזר בשירותיו של עו"ד פלילי.

  4. באמצעות שיחת טלפון למוקד 100 - בדומה לפניה לשוטר, גם כאן מרבית הסיכויים שתופנו לתחנת המשטרה.

  5. לאור מגיפת הקורונה הקורונה ניתן קיים להגיש בקשה להגשת תלונה באופן מקוון, באתר משטרת ישראל. הטופס אינו מהווה תלונה רשמית אלא בקשה להגשת תלונה. לאחר מילוי הטופס הוא מנותב לתחנת המשטרה הסמוכה למקום ביצוע העבירה ותטופל בידי היחידה החוקרת. בעת מילוי הטופס, תידרשו להזין פרטים אישיים, פרטים ומיקום העבירה, פרטי העבירה וצירוף מסמכים. מטעמי הגנה על הפרטיות, מומלץ שלא להגיש תלונה מקוונת בצירוף מסמכים רגישים אלא לפנות לתחנת המשטרה באופן פיזי.

דגשים חשובים שיסייעו לך בעת הגשת תלונה במשטרה

  • בעת גביית התלונה, החוקר מתעד את דבריך, הקפד לדבר בצורה שתאפשר לחוקר להקליד או לכתוב את דבריך ולהקפיד שכל הדברים שנאמרים לחוקר יירשמו כלשונם - שמות, טלפונים וכל פרט שבדעתך להדגיש בפני החוקר.

  • יש לשטוח את גרסתך בפני החוקר באופן ענייני וקוהרנטי ולהשתדל להתמקד בעיקר.

  • יש להקפיד ולהגיע עם כל הראיות שברשותך ולהגישם לחוקר לרבות מסמכים, תמונות, סרטונים, הקלטות וחפצים.

  • בסיום הגשת התלונה, עליך לוודא שקיבלת אישור בדבר הגשת תלונה וטופס בקשה למתן מידע לנפגע עבירה. חשוב לבדוק שפרטייך האישיים מעודכנים בטפסים שקיבלת.

האם המשטרה חייבת לפתוח בחקירה?

משטרת ישראל חייבת לפתוח בחקירה משנודע לה על ביצוע עבירה על סמך תלונה ואם בכל דרך אחרת. ברם, בעבירה שאינה פשע, רשאי קצין משטרה בדרגת פקד ומעלה להורות שלא לחקור, אם היה סבור שנסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות לפתיחה בחקירה, או אם הייתה רשות אחרת מוסמכת לחקור בעבירה.

מה קורה לאחר הגשת תלונה במשטרה?

לאחר הגשת התלונה, החוקר שגבה את התלונה מעבירה בצירוף חומר החקירה לקצין הממונה על החקירות בתחנה. ככל שקצין החקירות סבור שלא לסגור את תיק הוא יורה לבצע פעולות חקירה נוספות אשר מטרתן איסוף ראיות, למשל:

  •  זימון החשוד לתחנת המשטרה לחקירה באזהרה.

  • ביצוע פעולות מז"פ בזירת האירוע.

  • צילום זירת האירוע.

  • תשאול עדים שנכחו במקום האירוע.

  • קבלת צווים מבית המשפט.

מה קורה עם סיום חקירת המשטרה?

עם סיום החקירה, קצין החקירות בוחן את הראיות בתיק וככל שיראה לנכון יבוצעו השלמות חקירה או שהתיק ייסגר. אם קצין החקירה סבור כי יש ראיות להעמדה לדין של החשוד, יועבר התיק ליחידת התביעות במשטרה או לפרקליטות בהתאם לסוג העבירה. ביחידת התביעות ובפרקליטות מועסקים עורכי דין שתפקידם לייצג את מדינת ישראל בערכאות השיפוטיות. בשלב זה, התיק יבחן על ידי פרקליט או תובע אשר יחליט אם יש לבצע השלמות חקירה בתיק, לסגור את התיק או להגיש כתב אישום.

העילות לסגירת תיק פלילי

  1. חוסר ראיות - לאחר החקירה הוחלט שאני מספיק ראיות בתיק לשם העמדתו של החשוד לדין פלילי.

  2. נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות העמדה לדין (חוסר עניין לציבור) - על אף שיש ראיות בתיק, התביעה אינה סבורה כי יש להפעיל את גלגלי ההליך הפלילי לאור נסיבות המקרה.

  3. חוסר אשמה - אין ראיות המצביעות על כך שהחשוד ביצע עבירה.

מה אפשר לעשות אם תיק החקירה נסגר? 

ככל שתיק החקירה נסגר, למתלונן יש זכות להגיש ערר על סגירת תיק החקירה. את הערר יש להגיש תוך 60 ימים מקבלת ההודעה על סגירת התיק. את הערר יש לנסח תוך פירוט טענות משפטיות ועל כן מומלץ מאוד שלא להגישו באופן עצמאי, אלא לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי הבקיא בתחום. חשוב לדעת שגם אם המועד להגשת הערר חלף, ניתן לבקש את הארכתו.

 

במקרה שהוגש כתב אישום, חשוב לדעת שלמתלונן קיימות זכויות שונות מכוח חוק זכויות נפגעי עבירה, תשס"א - 2001.

התייעצות עם עורך דין פלילי בקשר להגשת תלונה במשטרה

למרות שאפשר לגשת לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה באופן עצמאי, קיימת חשיבות להתייעצות עם עורך דין פלילי מנוסה לפני הגשת התלונה.

מעורבתו של עורך דין פלילי עשויה להגדיל את הסיכויים לכך שמשטרת ישראל תתייחס במלוא הרצינות לתלונה כמו גם  קבלת תמונה מצב עדכנית בהתאם לקצב התקדמותו של התיק.

מניסיוני, ישנם לא מעט מקרים בהם מתלוננים פונים לתחנות המשטרה לשם בירור מצב תיק החקירה אך לא מקבלים מענה, מטורטרים ובשורה התחתונה ניצבים בפני שוקת שבורה.

מלבד ייצוג חשודים ונאשמים בפלילים, משרדנו מלווה לאורך כל שלבי ההליך נפגעי ונפגעות עבירה וזאת במטרה למצות את זכויותיהם עד תום.

אם בדעתך להגיש תלונה במשטרה, להגיש ערר על סגירת התיק או לדעת מהן זכויותיך לפי חוק זכויות נפגעי עבירה, צור עמנו קשר בטלפון 055-6601981 או השאר פניה ונחזור אליך בהקדם.

bottom of page