Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility עבירות פליליות - סוגים ועונשים | ברוך גדע - משרד עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

עבירות פליליות


עבירות פליליות
עבירות פליליות

עבירות פליליות הן נורמות אסורות או התנהגויות שליליות, אשר הוגדרו בחוק כבלתי חוקיות. תכליתן של העבירות הפליליות היא הסדרת חיי חברה תקינים במטרה לשמור על שלום הציבור ובטחונו. מהן סוגי העבירות הפליליות בחוק? מה המשמעות של סיווג העבירות? ומהי החשיבות של ייצוג משפטי על ידי עורך דין פלילי בנוגע לכך? עורך דין ברוך גדע מסביר הכל במאמר הבא.


עבירות פליליות – מהן?

כאמור, עבירות פליליות הן נורמות אסורות או התנהגויות שליליות אשר הוגדרו בחוק כבלתי חוקיות. מרבית העבירות הפליליות מצויות בחוק העונשין, תשל"ז – 1977 ובחוקים נוספים אחרים, כאשר בצד כל עבירה קיימת סנקציה בדמות עונש מאסר. כאן המקום לציין כי במרבית העבירות בחוק, העונשים הם עונשי מקסימום, כלומר – העונש הקבוע בצד העבירה הוא העונש המרבי אותו בית המשפט רשאי לגזור על הנאשם.


סיווג העבירות הפליליות

בחוק העונשין הישראלי ישנם 505 סעיפי חוק, חלקם עוסקים בסייגים הפליליים (הגנות), מקצתם בהוראות כלליות ורובם המכריע הן עבירות פליליות. להלן סיווג העבירות הפליליות בהתאם לדרגת חומרתן:

  • חטא - עבירה שנקבע לה עונש מאסר לתקופה שאינה עולה על שלושה חודשים או קנס.

  • עוון - עבירה שנקבע לה עונש מאסר לתקופה העולה על שלושה חודשים ושאינה עולה על שלוש שנים.

  • פשע - עבירה שנקבע לה עונש חמור ממאסר לתקופה של שלוש שנים.


מה המשמעות של סיווג העבירות הפליליות?

לסיווג העבירות הפליליות ישנן משמעויות שונות. ראשית, ישנן הוראות חוק שונות המאפשרות ביצוע פעולות משפטיות בהתאם לסיווג העבירה. כך למשל, כאשר מדובר בעבירה מסוג פשע והחשוד אינו נתון במעצר – קמה לחשוד זכות השימוע. זכות זו, אינה קיימת כאשר מדובר בעבירות מסוג חטא או עוון. בנוסף, כאשר מדובר בעבירה מסוג עוון, אזי ניתן במצבים מסוימים לערוך הסדר מותנה. אפשרות זו, אינה קיימת כאשר מדובר בעבירה מסוג פשע. שנית, סיווג העבירות הפליליות מקל על המחוקק בכך שמבחינה מושגית קל יותר לאגד כמה עבירות תחת קטגוריה אחת ולקבוע לגביהן הוראה משותפת. כך למשל, סעיף 261 לחוק העונשין קובע כדלקמן:

"מסייע לאחר מעשה, דינו -
(1) אם העבירה היתה פשע - מאסר שלוש שנים;
(2) אם העבירה היתה עוון - מאסר מחצית תקופת העונש שנקבע לאותה עבירה".

כפי שניתן להבחין, אלמלא סיווגן של העבירות, חקיקת הסעיף הנ"ל ודומיו הייתה קשה ומסורבלת, וזאת מאחר שהמחוקק היה צריך לפרט מהן העבירות הרלוונטיות.


עבירות פליליות - חלוקת העבודה בין הפרקליטות והתביעה המשטרתית

לסיווג העבירות הפליליות ישנה משמעות באשר לגוף שיטפל בתיק. כידוע, המאשימה במשפט הפלילי היא המדינה. במערכת התביעה הפלילית במדינה שתי זרועות מרכזיות, זרוע אחת הינה הפרקליטות והזרוע השנייה הינה חטיבת התביעות במשטרה. בהתאם לכך, קיימת חלוקת עבודה בחוק בין הפרקליטות ובין התביעה המשטרתית. חלוקה זו קבועה בחוק סדר הדין הפלילי והיא מתבססת על חומרתן של העבירות ומורכבותן. בחתך גורף, ניתן לומר שעבירות מסוג חטא ועוון יטופלו על ידי חטיבת התביעות במשטרה ואילו עבירות מסוג פשע יטופלו בפרקליטות. יחד עם זאת, ישנן עבירות מסוג עוון המטופלות על ידי הפרקליטות בשל מורכבותן, וישנן עבירות מסוג פשע אשר יטופלו על ידי התביעה המשטרתית וזאת בשל היותן נפוצות.


עבירות מסוג עוון שבטיפול הפרקליטות

  • קבלת דבר במרמה.

  • גרימת מוות ברשלנות.

  • הפרת חובה של הורה או אחראי.

  • גרימת שריפה ברשלנות.

  • עבירות לפי חוק למניעת הטרדה מינית.

  • זיוף.

  • עבירות קניין רוחני.

  • עבירות לפי חוק גיל הנישואין.

*זו רשימה חלקית בלבד.


עבירות מסוג פשע שבטיפול התביעה המשטרתית

  • עבירת פציעה.

  • גניבה ממעביד – עד לסכום של 50,000 ₪.

  • החזקת סכין או אגרופן.

  • הסגת גבול.

  • עבירות סחר בסמים והחזקת סמים שלא לצריכה עצמית – החלוקה מתבצעת בין הפרקליטות לחטיבת התביעות בהתאם לכמות הסם שנתפס.

*זו רשימה חלקית בלבד.


מהן העבירות הפליליות הנפוצות ביותר?

רבים חושבים כי העבירות הפליליות הנפוצות ביותר הן בעלות יומרה יתרה, כגון אונס או רצח. אחת הסיבות לכך היא שעבירות אלה מסוקרות בתקשורת ולכן, מרבית הציבור נוטים לחשוב כי אלה הן העבירות שמתבצעות באופן תדיר. למרבה המזל, לא כך הדבר. למעשה, העבירות הפליליות הנפוצות ביותר הן "עבירות רחוב" שמי שמבצע אותן, אינו מבצע אותן בדרך כלל בתחכום רב – כמובן מבלי להמעיט בחומרתן של עבירות אלה. להלן דוגמאות לעבירות הפליליות הנפוצות ביותר בישראל:

1. עבירות אלימות – עבירות כנגד שלמות הגוף הינן עבירות נפוצות ביותר. עבירות אלימות כוללות בין השאר איומים, תקיפה סתם, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, חבלה חמורה, תקיפה בנסיבות מחמירות, פציעה, חבלה בכוונה מחמירה, חבלה רשלנית, תגרה במקום ציבורי וכמובן עבירות אלימות במשפחה.

2. עבירות רכוש – עבירות אלה נחשבות לעבירות נפוצות מאוד, ועל פי נתונים סטטיסטיים משבר נגיף הקורונה אף הוביל לנסיקה בעבירות אלה. בין עבירות הרכוש הנפוצות ניתן למצוא את עבירת הגניבה, היזק לרכוש בזדון, גניבה ממעביד, שוד, פריצה לבית מגורים ועוד.

3. עבירות סמים – אף על פי שחוק "אי הפללה באחריות" הוביל לירידה בהיקף כתבי האישום כלפי צרכני הקנאביס, ניכר כי עבירות הסמים הן מבין העבירות הנפוצות ביותר היום. בין הין עבירות אלה: החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, סחר בסמים, גידול וייצור סמים ועוד.



חשיבות הייעוץ המשפטי בכל הנוגע לעבירות פליליות

מעורבות בביצוע עבירה פלילית אינה דבר של מה בכך, קל וחומר כאשר מדובר באדם נורמטיבי שזו הסתבכותו הראשונה והיתקלותו הראשונה עם גורמי האכיפה. לאדם נעדר עבר פלילי, עצם מעורבותו הראשונית בפלילים עשויה להסב נזקים בטווח המידי, לרבות במישור התעסוקתי. לכן, עצתי הראשונה בין אם מדובר באדם בעל עבר פלילי ובין אם מדובר באדם שזו הסתבכותו הראשונה בפלילים – ליצור קשר באופן מידי עם עורך דין הבקיא ברזי המשפט הפלילי ושזה תחום עיסוקו המרכזי. חשוב להדגיש, בעולם המשפט ישנם תחומי התמחות רבים, המשפט הפלילי הינו ייחודי מבחינת אופיו ומהותו, לרבות בכל הנוגע לסדרי הדין, עדכוני החקיקה והפסיקה. לכן, אם הסתבכת בביצוע עבירה פלילית, יש ליצור קשר באופן מידי וללא דיחוי עם עורך דין פלילי כבר בשלב החקירה במשטרה. חשוב להדגיש: ייעוץ לפני חקירה במשטרה לא הופכת אותך לאשם ואף אינה מחזקת את החשדות נגדך. קבלת ייעוץ לפני חקירה הינה זכות חוקתית, המגיעה לכל אדם שנחקר באזהרה במשטרה. אי קבלת ייעוץ לפני חקירה – עשויה להרע את מצבך. לעומת זאת, קבלת ייעוץ לפני חקירה בכוחה לשפר את מצבך המשפטי ובמקרים מסוימים, שיחת הייעוץ עשויה להוביל לסגירת התיק נגדך. יתרה מכך, עצם נוכחותו של עורך דין פלילי כבר בשלב החקירה עשויה לחזק את תחושת הביטחון העצמי שלך ולתת לך הרגשה שיש מי שעומד מאחוריך.


זומנת לחקירה בחשד לעבירה פלילית? הוגש נגדך כתב אישום בגין ביצוע עבירה פלילית?

עורך דין ברוך גדע, עוסק במשפט הפלילי ובתחום זה בלבד. למשרדנו ניסיון רב בניהול הליכים פליליים בקשת רחבה של עבירות פליליות, לרבות ייצוג בעבירות אלימות, רכוש, הונאה, סמים ועוד. אם זומנת לחקירה במשטרה או הוגש נגדך כתב אישום, אל תהסס וצור קשר עם משרדנו כבר עכשיו. עו"ד ברוך גדע זמין 24 שעות ביממה וישמח להעניק לך שירות משפטי מקצועי, הגון ובגובה העיניים.

זכור! ביצוע עבירה פלילית, קלה כחמורה – עשויה להסב נזקים רבים אשר ניתן למנוע אותם באמצעות אסטרטגיה משפטית נכונה.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה פלילית, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 077-463-3285, או השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם. במקרי חירום, ניתן ליצור קשר ישירות עם עורך דין ברוך גדע במספר 055-6601981.


משרדנו מתחייב להקדיש את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך!

bottom of page