Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility עבירת האזנת סתר | האזנת סתר בגן ילדים | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

עבירת האזנת סתר


עבירת האזנת סתר
עבירת האזנת סתר

עבירת האזנת סתר הפכה לנפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות. אחת הסיבות לכך, היא התפתחות הטכנולוגיה שחלה בשני העשורים האחרונים. רוגלות, מכשירי ציתות זעירים, אפליקציות לביצוע האזנות וכן מצלמות נסתרות הזמינות לרכישה מיידית – הביאו לנסיקה בעבירות הקשורות בפגיעה בפרטיות בכלל ובעבירת האזנת סתר בפרט. כך למשל, אנו עדים למקרים רבים בהם מוגשים כתבי אישום נגד אזרחים מן השורה בשל עבירות האזנות סתר שהתרחשו במקום עבודה, על רקע סכסוכי גירושין וכמובן האזנות סתר שבוצעו בגני ילדים. במאמר הבא, עורך דין ברוך גדע מסביר מה נחשב מבחינה משפטית להאזנת סתר, מה העונש על האזנת סתר ומדוע מומלץ לפנות לעורך דין פלילי אם אתם צפויים להיחקר בגין עבירה זו.


עבירת האזנת סתר – מהי?

האזנת סתר מוגדרת בסעיף 1 לחוק האזנת סתר, תשל"ט-1979 כ"האזנה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה". כמו כן, המונח "האזנה" מפורש בחוק כ"האזנה לשיחת הזולת, קליטה או העתקה של שיחת הזולת, והכל באמצעות מכשיר". מכאן נובע, כי על מנת שאדם יעבור עבירה של האזנת סתר, עליו לבצעה באמצעות מכשיר, בנוסף, על מנת שפעולת ההאזנה תיחשב כעבירה פלילית, על התביעה להוכיח כי לא הייתה הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה. הנה כי כן, אם ניתנה הסכמה על ידי אחד מדוברי השיחה או יותר, אין זו האזנת סתר. במילים אחרות: אם אדם מקליט את חברו תוך כדי שיחה, אף מבלי להודיע לו, והאדם המקליט שותף פעיל לשיחה – אזי לא מדובר בהאזנת סתר.


עבירות האזנות סתר – לשון החוק

עבירות הקשורות בהאזנת סתר מעוגנות בסעיף 2 לחוק האזנת סתר, תשל"ט-1979, הקובע כדלקמן:

(א) המאזין האזנת סתר שלא על פי היתר כדין, דינו – מאסר חמש שנים.
(ב) המשתמש ביודעין וללא סמכות כדין בידיעה או בתכנה של שיחה שהושגו על ידי האזנת סתר, בין שנעשתה כדין ובין שנעשתה שלא כדין, או מגלה ידיעה או תוכן שיחה כאמור ביודעין לאדם שאינו מוסמך לקבלה, דינו – מאסר חמש שנים.
(ג) המציב או המתקין מכשיר למטרת האזנת סתר שלא כדין או כדי לאפשר שימוש בו למטרה האמורה, דינו – מאסר חמש שנים.

כפי שניתן לראות, סעיף 2 לחוק האזנת סתר מונה שלוש התנהגויות אסורות הנחשבות כעבירה. ראשית, מי שמבצע את האזנת הסתר. שנית, מי שמשתמש בתוצרי האזנת הסתר. שלישית, כלפי מי שמתקין מכשיר למטרת האזנת סתר.


מה העונש על האזנת סתר?

בהתאם לסעיף 2 לחוק האזנת סתר שהוזכר לעיל, העונש על האזנת סתר הנו עד חמש שנות מאסר.

חשוב להדגיש כי מדובר בעונש המרבי וכאשר לא מדובר בעבירות בעלות חומרה יתרה, אזי פסיקת בתי המשפט נעה בין מאסר על תנאי למספר חודשי עבודות שירות בודדים.


האזנת סתר בגן ילדים – האם מותר?

כשמדברים על האזנת סתר לא ניתן להתעלם מהיקף התופעה של התעללות בקטינים ובחסרי ישע, בגנים ובבתי האבות. בשנת 2019, שלחה מזכ"לית הסתדרות המורים, הגב' יפה בן דויד, מכתב למנכ"ל משרד החינוך, שכותרתו "האזנות סתר ופגיעה בפרטיות הגננות וילדי הגן". במסגרת פנייתה, הלינה המזכ"לית כי הורים אשר שולחים את ילדיהם לגן הילדים כאשר האחרונים מצוידים במכשירי האזנה - מבצעים עבירה פלילית ומפרים את חוק האזנות סתר, וזאת לצד הפגיעה הקשה, לדבריה, בפרטיותן של הגננות ובילדי הגן.


ואכן, אם נתייחס ל"חוק היבש", הרי שהורה שמצייד את בנו הקטין במכשיר הקלטה – מסתכן מבחינה משפטית בביצוע עבירות שעניינן פגיעה בפרטיות וכן האזנת סתר. יחד עם זאת, חשוב להדגיש הנחיית פרקליט המדינה מספר 2.35 שעוסקת במדיניות פתיחה בחקירה והעמדה לדין בגין תיעוד קולי או ויזואלי של מטפל בקטין או בחסר ישע שבוצע ללא הסכמת המתועדים ושימוש בתוצרים אלה בהליך פלילי, מקנה שיקול דעת רחב לתביעה בעת קבלת החלטה אם להעמיד לדין במצבים מסוג זה. לכן, ייתכנו מקרים שעל אף שהורה ישלח את ילדיו לגן הילדים כאשר הוא מצויד במכשיר הקלטה - אותו הורה לא יעמוד לדין פלילי כלל. על כל פנים, ככלל שמתעורר חשד להתעללות בגן הילדים – מומלץ לפנות לעורך דין ולקבל ייעוץ משפטי פרטני בטרם נקיטת כל פעולה וזאת לאור מורכבות הסוגיה.


התייחסות בתי המשפט לעבירות האזנת סתר

להלן מספר דוגמאות מן הפסיקה הקשורות לביצוע עבירת האזנת סתר:

  • רע"פ 9205/17 ביבי נ' מדינת ישראל (12.3.18): הנאשם הורשע בבית משפט השלום בעבירה של הצבת מכשיר למטרת האזנת סתר, ובעבירה של האזנת סתר שלא כדין. בית המשפט הטיל על הנאשם מאסר על תנאי, צו שירות לתועלת הציבור של 200 שעות וקנס בסכום של 3,500 ₪.

  • ע"פ (ת"א) 27999-11-13 אופיר נ' מדינת ישראל (17.2.14): מדובר בסכסוך בין בני זוג, אשר במסגרתו הנאשם נכנס לרכבה של המתלוננת ו"טיפל" במכשיר שהותקן שם לשם האזנה לתוצרי הקלטת הסתר. בית המשפט הטיל על הנאשם מאסר על תנאי, צו של"צ בהיקף 180 שעות ופיצוי בסך 3,000 ₪. ערעורו של הנאשם לבית המשפט המחוזי נדחה.

  • ע"פ (מרכז) 23704-12-10 פטיטו נ' מדינת ישראל (3.4.11): הנאשעל רקע הליך גירושין, הנאשם התקין בארון התקשורת בביתו מכשיר ציתות במטרה להאזין לשיחותיה של בת זוגתו. בית המשפט הרשיע את הנאשם בעבירה לפי סעיף 2(ג) לחוק האזנת סתר. למרות תסקיר שלילי, בית המשפט גזר על הנאשם 6 חודשי מאסר על תנאי וכן קנס בסך 2,500 ש"ח. ערעורו לביהמ"ש המחוזי נדחה.

  • ת"פ (ת"א) 39725-10-12 מדינת ישראל נ' שושני (27.12.12): בית משפט השלום הרשיע את הנאשם, לפי הודאתו, בעבירה של האזנת בכך שבמסגרת הליך גירושין מאשתו, התקין מכשיר הקלטה זעיר למטרת האזנת סתר במיטתה. בית המשפט הטיל על הנאשם מאסר על תנאי וקנס בסכום של 1,800 ₪.


עבירת האזנת סתר וזכות השימוע לפני הגשת כתב אישום

לאור העובדה שעבירות האזנות סתר נחשבות לעבירות מסוג פשע, הרי שקמה לחשוד בביצוע עבירה זו הזכות לשימוע. עם העברת חומרי החקירה מהמשטרה לפרקליטות, החשוד יקבל מכתב יידוע ראשון. כבר בשלב זה, קמה לחשוד הזכות לפנות לפרקליטות בבקשה להימנע מהגשת כתב אישום בעניינו. בהמשך, ישלח לחשוד מכתב יידוע שני, במסגרתו הנאשם זכאי לקבל את חומרי החקירה לידיו וזאת על מנת לממש את הזכות לשימוע. חשוב להדגיש כי אף במקרים בהם ישנן ראיות מוצקות לכך שביצעת עבירה, אין זה אומר שבהכרח יוגש כתב אישום ולכן, מומלץ שלא לוותר בשום פנים על זכות השימוע וכבר בשלב מכתב היידוע הראשון לפנות לעורך דין פלילי מנוסה, אשר ינתח את חומרי החקירה בעין משפטית ויפעל במטרה שבסופו של יום לא יוגש נגדך כתב אישום.


עבירות האזנות סתר - מתי לפנות לעורך דין פלילי?

בין אם אתה חשוד בהאזנת ובין אם את/ה נפגע/ת עבירה, המלצתנו היא לפנות לעורך דין פלילי מנוסה מוקדם ככל הניתן. כלומר: מיד עם הגשת התלונה (אם את/ה נפגע/ת עבירה) או לפני החקירה הראשונה (אם את/ה חשוד/ה).

נפגע/ת עבירה – עורך פלילי ידע כיצד להכין אותך לפני הגשת התלונה במשטרה ובתוך כך יסייע לך בהתמודדות הכרוכה בפנייה למשטרה, הכל במטרה שיוגש כתב אישום נגד החשוד.

חשודים - אם הוגשה נגדך תלונה בחשד להאזנת סתר ואתה חשוד בעבירה זו, יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי ללא דיחוי. ייעוץ לפני חקירה במשטרה, עשוי לשנות את תוצאת ההליך בצורה משמעותית. עורך דין פלילי בעל ניסיון ידע להסביר לך מהן זכויותייך במהלך החקירה, ובמקרים מסוימים עשוי להביא לסגירת תיק החקירה נגדך בלא הגשת כתב אישום.


זומנת לחקירה בחשד לביצוע האזנת סתר? הוגש נגדך כתב אישום בגין ביצוע עבירות האזנת סתר? זקוקים לייעוץ משפטי בנוגע להאזנת סתר או פגיעה בפרטיות? אנו כאן עבורכם.

אם אתם חושדים כי מתבצעת עבירה פלילית כנגד ילדכם, אנו מזמינים אתכם לפנות כבר כעת למשרדנו לייעוץ משפטי פרטני ללא כל התחייבות.

אם זומנת לחקירה בחשד לביצוע האזנת סתר – פנה כעת למשרדנו לקבלת ייעוץ לפני חקירה. בכוחה של שיחת ייעוץ כחלק מהכנה לחקירה באזהרה משטרה למזער את הנזקים ולהוכיח את חפותך. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, פנה כעת למשרדנו לקבלת ייעוץ משפטי פרטני, על מנת לבחון מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר בה יש לפעול בתיק.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת האזנת סתר, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך!



bottom of page