Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility תלונת שווא על אלימות במשפחה: מידע שחשוב לדעת | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

תלונת שווא על אלימות במשפחה


תלונת שווא על אלימות במשפחה
תלונת שווא על אלימות במשפחה

בשנים האחרונות, תופעת תלונות שווא על אלימות במשפחה הולכת ומתגברת במחוזותינו. זוגות נשואים, שיחסיהם עלו על שרטון בוחרים לפנות למשטרה ולהתלונן על מעשים חסרי שחר, שנעשו על ידי מי שהיה עד לאחרונה האדם הקרוב ביותר ללבם. מעבר לעובדה שמסירת תלונת שווא עלולה במחי פה לגרום לפגיעה חמורה בבן או בת הזוג, הרי שהגשת תלונה כאמור נחשבת לעבירה פלילית לכל דבר ועניין. בכתבה הבאה, עורך דין ברוך גדע מסביר מה המניעים להגשת תלונת שווא על אלימות במשפחה, מה העונש על הגשת תלונת שווא וכיצד ניתן לפעול אם הוגשה נגדך תלונה על לא עוול בכפך.


תלונת שווא על אלימות במשפחה - מדוע זה קורה?

כפי שהוזכר לעיל, תלונת שווא על עבירות אלימות במשפחה הינה תופעה נפוצה. כמי שעוסק בתחום ונתקל באופן תדיר בחשודים שהוגשה נגדם תלונת שווא, נראה כי הסיבות העיקריות לכך הן:

  1. הרצון לנקום בבן הזוג.

  2. אימפולסיביות.

  3. הגשת תלונה או אי הגשתה לצורך סחיטת בן הזוג.

  4. הרצון להשיג יתרון משפטי/דיוני בהליכי גירושין.

מה העונש על תלונת שווא על אלימות במשפחה?

בחוק העונשין הישראלי, אין עונש ספציפי על הגשת תלונת שווא על רקע אלימות במשפחה. עם זאת, קיימת הוראת חוק כללית שעניינה מסירת ידיעה כוזבת - סעיף 243 לחוק העונשין. לפיכך, אדם שמגיש תלונת שווא על אלימות במשפחה או תלונת שווא בכל עניין אחר - מסתכן בהעמדה לדין פלילי על יסוד עבירה זו. להלן לשון סעיף 243 לחוק:

"המוסר לשוטר או מי שמוסמך להגיש תביעה פלילית, ידיעה על עבירה כשהוא יודע שהידיעה כוזבת, דינו - מאסר שלוש שנים, ואם העבירה היא פשע - מאסר חמש שנים; ואין נפקא מינה אם הוגשה תביעה פלילית בעקבות הידיעה ואם לאו".

כפי שניתן לראות, העונש על מסירת ידיעה כוזבת למשטרה בגין אלימות במשפחה או בכלל הנו עד שלוש שנות מסר.


העמדה לדין פלילי בגין תלונת שווא

לצערנו, חרף העובדה שתופעת תלונות השווא אודות אלימות במשפחה מוגדרת כמכת מדינה, מעטים המקרים שבהם מוסר התלונה בא על עונשו. אחת הסיבות לכך מקורה בהנחיית פרקליט המדינה מס' 5.2, אשר מתווה את מדיניות התביעה בכל הנוגע לפתיחה בחקירה והעמדה לדין בגין מסירת אמרה או עדות כוזבת. בעבר, ההנחיה הורתה כי רק במקרים נדירים ינקטו הליכים פליליים כנגד עד שהיה קורבן לעבירת מין או אלימות וחזר בו מהודאתו במשטרה. עם זאת, בשנת 2016 הנחייה זו

שונתה, ונכון להיום ההנחיה מתווה את מדיניות התביעה להעמיד לדין במקרים מוצדקים ותוך איזון בין הצורך להעמדה לדין ושיקולים נוספים אחרים.


הוגשה נגדך תלונת שווא על עבירת אלימות במשפחה? זקוק לייעוץ, ליווי או ייצוג משפטי בהליך פלילי?

אם נפלת קורבן לתלונת שווא, אל תעבור את זה לבד. מגיע לך שהאמת תצא לאור!

עורך דין ברוך גדע, מייצג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה לאורך כל שלבי ההליך הפלילי, במקצועיות, מסירת וברגישות רבה.

אם זומנת לחקירה בחשד לביצוע עבירת אלימות במשפחה – צור קשר עם משרדנו ללא כל דיחוי נוסף, במיוחד אם אתה חושב שמדובר בתלונת שווא!

זכור! ייעוץ לפני חקירה עשוי לשנות את תוצאת ההליך בצורה משמעותית. לא פעם, מתגלה תוך כדי החקירה כי מדובר בתלונת שווא ועל כן, במקרים מסוימים עורך דין אלימות במשפחה יפעל לסגירת התיק כנגדך. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, פנה כעת למשרדנו לקבלת ייעוץ משפטי פרטני על מנת לבחון מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר בה יש לפעול בתיק.

זכור! עבירות אלימות במשפחה קובעות חזקת מסוכנות.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת אלימות במשפחה, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.

bottom of page