Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility עבירת אינוס - סעיף 345 לחוק העונשין | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

עבירת אינוס


עבירת אינוס
עבירת אינוס

עבירת אינוס היא אחת מן העבירות החמורות בספר החוקים. לא בכדי, הן המחוקק והן בתי המשפט רואים בחומרה בעבירה זו. בניגוד לעבירות מין אחרות כגון מעשה מגונה, הטרדה מינית ועבירות מין אחרות שנעברות ב"נסיבות מקלות", מי שמורשע בגין עבירת אינוס צפוי לרצות עונש מאסר מאחורי סורג ובריח, אף אם הנאשם נעדר עבר פלילי. במאמר הבא, עורך דין ברוך גדע מסביר מהי עבירת אינוס, מהן יסודות העבירה, מה ההבדל בין עבירת אינוס למעשה סדום ומה מומלץ לעשות אם הוגשה נגדך תלונה במשטרה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו.


עבירת אינוס בחוק העונשין:

עבירת אינוס ממוקמת בסימן ה בחוק העונשין, תחת הכותרת עבירות מין שבפרק י העוסק בעבירות שעניינן פגיעות בגוף. העבירה מעוגנת בסעיף 345 לחוק, הקובע כי "אונס" ייחשב כמי שמבצע אחד מהמעשים הבאים:

  1. הבועל אישה שלא בהסכמתה החופשית.

  2. הבועל אישה בהסכמתה, אולם הסכמה זו הושגה במרמה לגבי מיהות העושה או מהות המעשה.

  3. הבועל קטינה שטרם מלאו לה 14 שנים - אף בהסכמתה.

  4. הבועל אישה תוך ניצול מצב של חוסר הכרה בו היא שרויה, או מצב אחר המונע ממנה לתת את הסכמה חופשית.

  5. הבועל אישה תוך ניצול היותה חולת נפש או לקויה בשכלה, אם בשל מחלתה או בשל הליקוי בשכלה לא הייתה הסכמתה לבעילה הסכמה חופשית.

עבירת אינוס - כיצד החוק מגדיר את המונח "בועל"?

החוק מגדיר את המונח בועל כך:

"המחדיר איבר מאיברי הגוף או חפץ לאיבר המין של האישה".

בשל הגדרה זו, לא ניתן לייחס לגבר אשר החדיר את איבר מינו לגבר בניגוד לרצונו עבירה זו, אלא לאדם זה תיוחס עבירת מעשה סדום, אשר מוגדר בחוק כך:

"החדרת איבר מאברי הגוף או חפץ לפי הטבעת של אדם, או החדרת איבר מין לפיו של אדם".

מה העונש על עבירת אינוס?

העונש על עבירת אינוס שנעשתה בנסיבות המפורטות בסעיפים 1 עד 5 שצוינו לעיל, הנו עד 16 שנות מאסר. כמו כן, אם עבירת האינוס בוצעה בנסיבות מחמירות, העונש על אונס הנו עד 20 שנות מאסר. עבירת אינוס בנסיבות מחמירות תיחשב ככזאת, אם בוצעה באחת הנסיבות הבאות:

  • תוך איום בנשק חם או קר;

  • תוך גרימת חבלה גופנית, נפשית, או הריון;

  • תוך התעללות באישה לפני המעשה, בזמן המעשה או לאחריו;

  • כאשר העבירה בוצעה בקבוצה (אונס קבוצתי).

  • בנוסף, אינוס בנסיבות מחמירות ייחשב ככזה, אם בוצע כלפי קטינה שטרם מלאו לה שש עשרה שנים שנעשה בנסיבות הבאות:

  1. שלא בהסכמתה החופשית.

  2. בהסכמתה, אולם הסכמה זו הושגה במרמה לגבי מיהות העושה או מהות המעשה.

  3. תוך ניצול מצב של חוסר הכרה בו היא שרויה, או מצב אחר המונע ממנה לתת את הסכמתה חופשית.

  4. תוך ניצול היותה חולת נפש או לקויה בשכלה, אם בשל מחלתה או בשל הליקוי בשכלה לא הייתה הסכמתה לבעילה הסכמה חופשית.


עבירת אינוס לא רק עבירה פלילית - אלא גם עוולה אזרחית

חשוב להדגיש כי מעבר לעונש המאסר, בסמכותו של בית המשפט לגזור רכיבי ענישה נוספים על נאשם שהורשע בגין עבירת אינוס, כגון תשלום פיצויים לנפגעת העבירה. נכון להיום, סכום הפיצוי המרבי שבית המשפט רשאי לפסוק במסגרת הליך פלילי הנו 258,000 ₪. בנוסף, לנפגעת העבירה קיימת אפשרות לתבוע את הנאשם בתביעה אזרחית רגילה או בתביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים. תביעות אלה, אינן מוגבלות בסכום הפיצוי ובכוחן לשקף את הנזקים הנפשיים והפיזיים שנגרמו לנפגעת העבירה.


עבירת אינוס - מתי לערב עורך דין פלילי?

אם הוגשה נגדך תלונה במשטרה או נודע לך כי בכוונת המתלוננת להתלונן במשטרה וכי אתה צפוי להיחקר על עבירת אינוס, חשוב לפנות בהקדם האפשרי וללא דיחוי נוסף לעורך דין פלילי מנוסה. אף אם אתה סבור שמדובר בתלונת שווא.

זכור! המצב המשפטי כיום מאפשר להרשיע אותך אף על סמך עדות של המתלוננת בלבד. על כן, קיימת חשיבות מכרעת לקבלת ייעוץ לפני חקירתך באזהרה במשטרה. עורך דין פלילי בעל ניסיון ידע להסביר לך מהן זכויותייך במהלך החקירה, ובמקרים מסוימים עשוי להביא לסגירת תיק החקירה נגדך בלא שיוגש נגדך כתב אישום.


מהצלחות המשרד: סגירת תיק אינוס ואלימות במשפחה במסגרת שימוע בפרקליטות

לקוח המשרד נחקר בחשד לעבירות אלימות במשפחה וכן בחשד לעבירת אינוס אשר בוצעה לכאורה כלפי בת זוגתו לשעבר. בתום חקירתו, הלקוח שוחרר לביתו ובהמשך קיבל מכתב יידוע אשר לפיו, בכוונת הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע. עורך דין ברוך גדע אשר ליווה את הלקוח למן חקירתו הראשונה במשטרה יצר קשר בשלב זה עם הפרקליטות, צילם את חומרי החקירה ונערך להילחם על חפותו של הלקוח. במסגרת השימוע, עו"ד ברוך גדע הצליח לשכנע את התביעה מדובר בתלונה שהוגשה בשיהוי ניכר, על רקע הליך גירושין עקוב מדם וכי למעשה מלבד תלונתה של האישה – שאף היא רצופה בשקרים – אין כל ראיה שקושרת את הלקוח למעשים החמורים המיוחסים לו. כעבור מספר חודשים, התקבלה הבשורה המשמחת על סגירת התיק נגד הלקוח.


להלן החלטת פרקליטות מחוז ירושלים בדבר סגירת התיק נגד הלקוח:


מכתב סגירת תיק אינוס במסגרת שימוע
מכתב סגירת תיק אינוס במסגרת שימוע

סגירת תיק אונס במסגרת שימוע
סגירת תיק אונס במסגרת שימוע

זומנת לחקירה על עבירת אינוס? הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת אינוס?

אם זומנת לחקירה במשטרה בחשד לעבירת אינוס או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת אינוס, פנה כעת לעורך דין פלילי לצורך קבלת ייעוץ משפטי והכוונה. זכור! מדובר בעבירה חמורה שאם תורשע בה, מרבית הסיכויים שתיאלץ לרצות עונש מאסר בפועל.

עורך דין פלילי ברוך גדע, מומחה בייצוג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה בעבירות מין בכלל ובעבירת אינוס בפרט. אם זומנת לחקירה באזהרה על עבירת אינוס, הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו, אל תהסס וצור קשר כעת ישירות עם עו"ד ברוך גדע במספר 055-6601981, או השאר פרטים ועו"ד ברוך גדע יחזור אליך תוך זמן קצר. סודיות ודיסקרטיות מובטחת, כבר משיחתנו הראשונה.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך.

bottom of page