Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility צו הרחקה לשכן: המדריך המעודכן לשנת 2024 | ברוך גדע - עורך דין פלילי ⚖️
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

צו הרחקה לשכן


צו הרחקה לשכן
צו הרחקה לשכן

המגורים בבית משותף עשויים להביא עמם מחלוקות וסכסוכים שונים. וויכוחים על חניה, אופי השימוש ברכוש הבית המשותף, רעש, לכלוך, מסיבות קריוקי והפרעות מנוחה המתבצעות בדרכים שונות – הם רק חלק מהגורמים המובילים לסכסוכים בין שכנים, על רקע מגוריהם בבית המשותף. במרבית המקרים, סכסוכי שכנים אינם בעלי אופי פלילי מובהק, אולם מדובר במקרים שבהם התנהגותו של השכן המטריד פוגעת בשגרת החיים התקינה של המוטרד, המתבטאת בתחושות תסכול, מתח וחרדה. חווים הטרדה מצד השכן? השכן מאיים עליכם? פוגע בכם או ברכושכם? ייתכן שהוצאת צו הרחקה לשכן הנו הפתרון. בשורות הבאות, עורך דין ברוך גדע מסביר איך מוציאים צו שכזה לשכן מטריד.


צו הרחקה לשכן – המקור החוקי:

צו הרחקה לשכן נקרא בעגה המקצועית צו למניעת הטרדה מאיימת. סעיף 2 לחוק למניעת הטרדה מאיימת, תשס"ב – 2001 קובע מהי הטרדה מאיימת. על מנת לקבל צו הרחקה או צו למניעת הטרדה מאיימת נגד שכן, על מבקש הצו להראות כי תנאי הסעיף מתקיימים. בהתאם לחוק, הטרדה מאיימת יכולה להתבצע בכל דרך שהיא. כך למשל, כאשר השכן מאיים, בולש, אורב, מתחקה אחר תנועותיו של השכן האחר. בנוסף, כאשר השכן פוגע ברכושו או בשמו הטוב של השכן אשר חווה את ההטרדה.


התנאים להוצאת צו הרחקה לשכן

מלבד התנאים שצוינו לעיל, על מגיש הבקשה להוצאת הצו, להצביע על כך כי השכן המטריד עלול לשוב ולפגוע בשלוות חייו. עובדה זו, נלמדת על ידי הנסיבות. כאן המקום להדגיש כי על מנת להוציא צו הרחקה נגד שכן, על מגיש הבקשה לתעד כמה שיותר מקרים ולאסוף כמה שיותר ראיות על מנת שבית המשפט ישתכנע שיש מקום לתת את הצו.


איך מוציאים צו הרחקה נגד שכן?

על מנת להוציא צו הרחקה או צו למניעת הטרדה מאיימת נגד שכן יש לפעול כדלקמן:

  1. יש לאסוף כמה שיותר ראיות (צילומים, מסמכים ועדים) המצביעים על כך כי השכן אכן איים או הטריד – זאת כתנאי בסיסי לצורך קבלת הצו.

  2. לאחר מכן, יש לגשת למזכירות בית משפט השלום באזור מגוריכם ולבקש למלא טפסים בדבר בקשה להוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת.

  3. לאחר מילוי הטפסים, ייתכן ותצטרכו להופיע בפני שופט ולשטוח את טענותיכם. בשלב זה, הדיון מתקיים במעמד צד אחד, קרי: ללא נוכחות השכן. ככל שבית המשפט יראה לנכון, אזי יינתן צו לתקופה מרבית של עד שבעה ימים.

  4. בהמשך, יתקיים דיון במעמד הצדדים בדבר הארכת תוקפו של הצו.


לכמה זמן ניתן צו הרחקה נגד שכן?

הצו ניתן למשך תקופה מרבית של שישה חודשים. בחלוף שישה חודשים, ניתן לפנות שוב לבית המשפט בבקשה להארכת הצו – ככל שישנם ממצאים חדשים/ראיות לכך שהשכן ממשיך להטריד אתכם.


איזה תנאים בית המשפט רשאי לקבוע בצו?

במסגרת מתן הצו, בית המשפט רשאי לאסור על השכן:

  • להטריד את הנפגע, בכל דרך ובכל מקום;

  • לאיים על הנפגע;

  • לבלוש אחר הנפגע, לארוב לו, להתחקות אחר תנועותיו או מעשיו, או לפגוע בפרטיותו בכל דרך אחרת;

  • ליצור עם הנפגע כל קשר בעל פה, בכתב, או בכל אמצעי אחר;

  • להימצא במרחק מסוים מדירת מגוריו, מרכבו, ממקום עבודתו או ממקום לימודיו של הנפגע או ממקום אחר שהנפגע נוהג להימצא בו בקביעות;

  • לשאת או להחזיק נשק, לרבות נשק שניתן לו מטעם רשות ביטחון או רשות אחרת מרשויות המדינה;


מה לעשות אם השכן הפר את הצו?

אם הוצאתם צו הרחקה נגד שכן וזה הפר את הצו, אזי מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין. עבירה זו, נקראת הפרת הוראה חוקית והעונש המרבי הקבוע בצדה הנו עד 4 שנות מאסר. לכן, במקרה שקיבלתם צו מבית המשפט והשכן הפר את הצו, יש לפנות למשטרה ללא דיחוי. חשוב להדגיש, כי לעתים, משטרת ישראל אינה מודעת לעצם קיומו של הצו (בשל בירוקרטיות כאלה ואחרות) ולכן, חשוב להסביר מראש כי מדובר בהפרת צו שניתן כשורה מאת בית המשפט וזאת על מנת שהמשטרה תטפל בנושא ברצינות.


האם כדאי להיעזר בשורותיו של עורך דין כדי להוציא את הצו?

אם בכוונתכם להגיש בקשה לצו הרחקה נגד שכן, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין העוסק בתחום וזאת בשל כמה סיבות: ראשית, מכיוון שככל שבקשתכם תידחה, בית המשפט עשוי לחייב אתכם בהוצאות ופיצויים לצד שכנגד. שנית, מדובר בבקשה בעלת נימוקים משפטיים אשר בהמשך, תצריך מכם להופיע בבית המשפט ולהציג את טענותיכם. שלישית, המחיר הנפשי. לקוחות רבים בהם טיפלנו, הגיעו למצב שבו הם מרגישים תחושות של חרדה, מתח ועצבים. במצב דברים זה, מומלץ שלא לייצג את עצמך אלא לשכור את שירותיו של עורך דין, אשר יטפל בעניין בצורה קרה, מחושבת אך יחד עם זאת מתחשבת.


חווים הטרדות מצד השכן? מעוניינים להוציא צו הרחקה נגד שכן מטריד?

אם אתם חווים הטרדות מצד השכן, ייתכן וצו הרחקה לשכן / צו למניעת הטרדה מאיימת נגד השכן זה הפתרון עבורכם. ברבות השנים, עורך דין ברוך גדע טיפל במקרים רבים של סכסוכי שכנים ולו אינספור הצלחות בתחום. אם אתם מעוניינים להגיש בקשה לצו הרחקה נגד שכן, אנו מזמינים אתכם לפנות עוד היום למשרדנו לקבלת ייעוץ ראשוני ובחינת סיכויי המקרה הפרטני שלכם. במקרי חירום, ניתן ליצור קשר 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע עם עו"ד ברוך גדע במספר: 055-6601981 או השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר.

bottom of page