Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility שיבוש הליכי חקירה ומשפט: משמעות העבירה והעונש הקבוע בצדה | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

שיבוש הליכי חקירה ומשפט


שיבוש הליכי חקירה ומשפט
שיבוש הליכי חקירה ומשפט

עבירת שיבוש הליכי חקירה ומשפט מעוגנת בסעיף 244 לחוק העונשין, תשל"ז – 1977. בהתאם לחוק, אדם אשר עושה מעשה מתוך כוונה למנוע, להכשיל או להביא לידי עיוות דין, בין בסיכול הזמנתו של עד למשפט, בין בהעלמות ראיות או בכל דרך אחרת – הרי שהוא משבש הליכי חקירה ומשפט. מדובר בעבירה שמטרתה לשמור על תקינותו של ההליך המשפטי ולמנוע את זיהומה של החקירה ושיבושה, על מנת להגיע לחקר האמת. בשורות הבאות, עורך דין ברוך גדע מסביר אודות עבירת שיבוש הליכי חקירה ומשפט, תוך מתן דוגמאות לעבירה זו והתייחסותם של בתי המשפט לעבירה.


שיבוש הליכי חקירה ומשפט – לשון החוק:

כאמור, עבירת שיבוש מהלכי משפט מעוגנת בסעיף 244 לחוק העונשין, להלן לשון החוק:

"העושה דבר בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין, בין בסיכול הזמנתו של עד, בין בהעלמת ראיות ובין בדרך אחרת, דינו - מאסר שלוש שנים; לעניין זה, "הליך שיפוטי" - לרבות חקירה פלילית והוצאה לפועל של הוראת בית משפט".

כאן המקום להדגיש, כי עבירה זו אינה חלה רק על הליכים משפטיים, אלא אף על שלביו המוקדמים של ההליך המשפטי, קרי חקירת המשטרה.


שיבוש הליכי חקירה ומשפט – יסודות העבירה

עבירת שיבוש הליכי חקירה ומשפט הינה עבירת התנהגות מסוג עבירות המטרה. על מנת לייחס לנאשם עבירה זו, התביעה לא צריכה להוכיח כי עקב מעשיו של הנאשם נגרמה תוצאה בדמות שיבוש החקירה או משפט. מכאן נובע, כי גם מעשים אשר לא הביאו בפועל לשיבושה בפועל של החקירה, נחשבים כשיבוש הליכי חקירה ומשפט. מבחינת היסוד הנפשי, עבירת שיבוש מהלכי משפט מסווגת כעבירת "מטרה" ולכן, על התביעה להוכיח מעל לכל ספק סביר כי לנאשם הייתה שאיפה להביא לשיבוש הליכי חקירה או משפט.


דוגמאות לשיבוש הליכי חקירה ומשפט:

שיבוש הליכי חקירה ומשפט עשויים להיעשות במגוון דרכים, כך למשל:

  1. השלכת סם או ראיה חפצית אחרת במהלך מרדף משטרתי.

  2. השפעה על עדים שעשויים להעיד בבית המשפט.

  3. העלמת ראיות (מחיקת מצלמות אבטחה מזירת האירוע, העלמה של מכשיר טלפון נייד המהווה ראיה וכדומה)

  4. מתן עדות שקר.

  5. שינוי זירת פשע.

  6. תיאום עדויות שקריות בין חשודים.


העונש על שיבוש הליכי חקירה ומשפט

העונש על עבירת שיבוש הליכי חקירה ומשפט הנו עד שלוש שנות מאסר. יחד עם זאת, המציאות בשטח מלמדת אחרת וכל עוד עבירה זו מתבצעת כעבירה יחידה, טווח הענישה נע בין מאסר על תנאי ועד עונשי מאסר קצרים, שיכול וירוצו על דרך של עבודות שירות. להלן מספר דוגמאות מן הפסיקה:

  • ת"פ (שלום ירושלים) 28998-04-13 מדינת ישראל נ' מוחמד אבונג'מה: הנאשם הורשע בעבירה של שיבוש מהלכי משפט. במהלך נסיעה ברכבו הפרטי, פגע עם רכבו בהולכת רגל אשר נהרגה כתוצאה מהפגיעה. הנאשם פעל לפינוי המנוחה לבית החולים, אולם לאחר התאונה הנאשם לא התקשר למשטרה לדווח על האירוע, וביקש להעביר את רכבו ממקום האירוע למקום אחר מאדם אחר. בכך, הנאשם ניסה לטשטש את מעורבות הרכב בתאונה ולהכשיל את החקירה. בית המשפט גזר על הנאשם 30 ימי מאסר, שירוצו בעבודות שירות.

  • ת"פ (מחוזי לוד) 46963-01-14 מדינת ישראל נ' ווהיב אבו נאדי: הנאשם הורשע בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, בכך שתיאם עם נאשם אחר כיצד עליו לנהוג בחקירתו ובנוסף, מחק הודעות הקשורות לכך מהטלפון הנייד שלו. בית המשפט גזר על הנאשם 4 חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות.


למרות הענישה המקלה, חשוב להדגיש כי במרבית המקרים עבירת שיבוש מהלכי חקירה ומשפט נלווית לעבירות פליליות אחרות, כגון עבירות אלימות, סמים, מרמה ועוד. לכן, במקרים אלה טווח הענישה עשוי להיות חמור יותר – בהתאם לעבירה העיקרית שבכתב האישום.


זומנת לחקירה בחשד לשיבוש הליכי חקירה ומשפט? הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו?

אם זומנת לחקירה בחשד לביצוע עבירת שיבוש מהלכי חקירה ומשפט עליך ליצור קשר עם עורך דין פלילי ללא דיחוי. ייעוץ לפני חקירה עשוי לשנות את תוצאת ההליך בצורה משמעותית. עורך דין פלילי ידע להסביר לך מהן הזכויות שלך במהלך החקירה ואף עשוי להביא לסגירת התיק כנגדך. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, פנה לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי על מנת לבחון מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר בה יש לפעול בתיק. משרדנו מספק ייעוץ וייצוג משפטי לחשודים ונאשמים במגוון רחב של עבירות פליליות, ביניהן עבירת שיבוש מהלכי חקירה ומשפט.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך.


bottom of page