Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility גישור פלילי | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

גישור פלילי


גישור פלילי
גישור פלילי

גישור פלילי הוא הליך המתקיים לאחר הגשת כתב אישום, כאשר מטרת הליך זה היא להביא את הצדדים להסדר טיעון מוסכם. הליך הגישור הפלילי, אינו מתקיים בפני השופט שדן בתיק העיקרי, אלא בפני שופט מגשר ונטרלי. מבחינה מעשית, הליך הגישור מאפשר שיח פתוח בין הצדדים, כאשר תפקידו של השופט המגשר לצמצם את גדר המחלוקת, להביע עמדה ולנסות להביא את הצדדים להסדר טיעון מוסכם, כאשר לשופט אין סמכות להכריע את דינו של הנאשם. בכתבה הבאה, עורך דין ברוך גדע מסביר מהו גישור פלילי, מהם יתרונותיו, כיצד יש להיערך לו וממה חשוב להיזהר אם תסכימו שיתקיים גישור פלילי בעניינכם.

 

גישור פלילי – יתרונות מרכזיים

לגישור הפלילי יתרונות רבים, יחד עם זאת, חשוב לדעת מה להגיד בגישור ובעיקר ממה כדאי להיזהר כפי שנפרט בהמשך. מהם אם כן יתרונות הליך הגישור?

  1. יעילות - היתרון המרכזי של הליך הגישור הפלילי, הוא ביעילותו. הליך הגישור, חוסך בזמן שיפוטי ומקצר באופן משמעותי את ההליך הפלילי ובכך, נמנע עינוי דין שעשוי להיגרם לנאשם אם התיק היה נשמע עוד תום.

  2. שיח פתוח - יתרון נוסף של הליך הגישור, הוא בכך שניתנת לצדדים להשמיע את טענותיהם בפני גורם נטרלי וסמכותי, אשר באפשרותו לצמצם את גדר המחלוקת ולהביאם להסכמות.

  3. קולו של הנאשם נשמע - בניגוד להסדר טיעון אשר נערך בין הצדדים והנאשם אינו נוכח בו, הליך הגישור מתבצע בין כתלי המשפט, בנוכחותו של הנאשם ולכן - קולו של נשמע. באפשרות השופט כמו גם התובע להתרשם מהנאשם ומדבריו באופן בלתי אמצעי ובכך צרכיו נלקחים בחשבון במסגרת שיקולי הענישה.

  4. בהליך הגישור אין סדרי דין – בניגוד להליך הפלילי ה"רגיל", הליך של גישור פלילי אינו כפוף לסדרי דין. דבר זה, מאפשר לשופט המגשר לנקוט בדרכים יצירתיות ולחשוב מחוץ לקופסה, כחלק מהגעת הצדדים להסדר טיעון.

 

חסרונותיו של הליך הגישור הפלילי

אחד החסרונות המרכזיים בהליך הגישור (כאן נכנס תפקידו של סניגור מיומן) נעוץ בחשיפת קו ההגנה. כידוע, מרגע הגשת כתב האישום הסניגור אינו חייב להציג בפני בית המשפט ובטח שלא להציג בפני התביעה מהו קו ההגנה המנחה בתיק. קיומו של הליך גישור שאינו נערך באופן מקצועי על ידי סניגור מיומן, עלול להביא לפגיעה בקו ההגנה ולפגום בניהול התיק. לכן, אם הסכמתם להפנות את התיק להליך גישור – חשוב להשאיר את הקלפים צמוד לחזה ובמילה אחת - היזהרו.

 

האם כל תיק מתאים להליך של גישור פלילי?

הליך הגישור הפלילי אינו מתאים לכל תיק, אולם כל תיק נבחן על פי נסיבותיו ועל פי זהות השופט היושב בדין. ישנם תיקים, שבהם התשתית הראייתית כל כך חסרה, כך שמוטב יהיה לנהל את התיק ולא להראות לתביעה חולשה, אף לא ב"רמיזה" כי בכוונתך להגיע להסדר טיעון.

 

מתי התיק יועבר לגישור וכיצד?

בדרך כלל, העברת התיק להליך גישור נעשית לפני שמיעת הראיות בתיק העיקר, ולאחר שההצדדים ניסו להגיע להבנות ביניהם. יחד עם זאת, אין מניעה לקיים את הליך הגישור אף בשלבים מתקדמים יותר, כלומר כאשר נשמעו עדים בתיק וכו'. כאן המקום להדגיש כי הליך הגישור הפלילי הנו הליך וולונטרי, כלומר הצדדים אינו מחויבים להשתתף אלא בלא הסכמתם. כפועל יוצא מכך, הפניית התיק לגישור יכולה להיעשות בהסכמת הצדדים או בהפניית בית המשפט אולם בית המשפט חייב לקבל את הסכמת הצדדים לפני הפנייתם להליך זה.

 

הפרדת הליך הגישור מהתיק העיקרי

כאמור, הליך הגישור מתקיים לאחר שמוגש כתב אישום נגד הנאשם. מעת הגשת כתב האישום, מוקצה לתיק שופט, אשר צפוי לשמוע את הראיות בתיק. הלכה למעשה, מלבד כתב האישום, השופט אינו חשוף לכלל חומרי החקירה שנאספו בתיק ואינו חשוף לעברו הפלילי של התיק. השופט חשוף – אך ורק לכתב האישום. לכן, קיימת חשיבות מכרעת כי הליך הגישור יתנהל באופן חסוי תוך הפרדה מלאה בין תיק הגישור לבין ההליך העיקרי. לכן, השופט המגשר לעולם לא יהיה השופט שדן בתיק העיקרי ובהתאם לכך, תוכנו של הליך הגישור חסוי מפני השופט הדן בתיק העיקרי.  

 

סמכויות השופט המגשר

בדרך כלל, שופטים היושבים בהליכי גישור הם שופטים בדימוס או שופטים לקראת פרישה. הגישור הפלילי, כאמור אינו כפוף לסדרי הדין ולראיות ולכן, במהלך הגישור בסמכותו של השופט המגשר לבחון את חומרי הראיות ועוצמתן, לאמוד מהם סיכויי הרשעתו של הנאשם ולפעול בדרכים יצירתיות על מנת להביא את הצדדים להסכמות. כך למשל, בסמכותו של השופט המגשר להציע ולהמליץ לצדדים להגיע להסכמות קונקרטיות בדבר תיקון כתב האישום או העונש שיוטל על הנאשם. לבסוף, בסמכותו של השופט המגשר להכריע את דינו של הנאשם ולגזור עליו עונש בהתאם להסכמות הצדדים או להשית עליו עונש אם מדובר בהסדר טיעון ללא עונש מוסכם. בכל מקרה, השופט המגשר אינו מוסמך להרשיע את הנאשם בהיעדר הסכמת הצדדים.

 

חשיבות הייצוג המשפטי על ידי עורך דין פלילי בהליך הגישור

כאן המקום לציין, כי בהתאם להוראות הנוהל של בית המשפט העליון, נאשם חייב להיות מיוצג במסגרת הליך הגישור. בלא קשר – אם הוגש נגדך כתב אישום הדבר החשוב ביותר הוא להסדיר את הייצוג עם עורך דין הבקיא ברזי המשפט הפלילי. זכור! בניגוד לתחומי משפט אחרים, להליך הפלילי ישנם סדרי דין ייחודיים, חוקים ייחודיים ופסיקה המתעדכנת מעת לעת. עורך דין אשר אינו בקיא ברזי המשפט הפלילי – אינו יוכל לייצג אותך באופן מקצועי. לכן, אם הוגש נגדך כתב אישום צור קשר עם עורך דין פלילי. עורך דין ברוך גדע, מומחה למשפט פלילי, בעל ניסיון רב בהליכי גישור בתיקים קלים ומורכבים כאחד. עורך דין ברוך גדע, ידע לגבש עבורך את אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר ולייצגך בהליך הגישור באופן מקצועי ובלתי מתפשר.

הוגש נגדך כתב אישום? יש לך שאלה הקשורה לגישור פלילי?

עורך דין ברוך גדע, זמין 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע, ניתן ליצור קשר עם משרדנו במספר 055-660-1981 או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר. יחד, נבחן את המקרה הפרטני שלך ונגבש את אסטרטגיית ההגנה המתאימה ביותר עבורך. סודיות מובטחת כבר מהשיחה הראשונה.

bottom of page