Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility עבירות אלימות במשפחה | ברוך גדע - עורך דין אלימות במשפחה
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

עבירות אלימות במשפחה


עורך דין עבירות אלימות במשפחה
עבירות אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה בכלל ונגד נשים בפרט הפכו זה מכבר ל"מכת מדינה". לא בכדי, הן המחוקק והן בתי המשפט רואים בעבירות אלימות במשפחה חומרה יתרה. בהליך הפלילי, נקודת המוצא היא שמי שחשוד בביצוע עבירת אלימות במשפחה יהיה נתון במעצר וזאת חרף העובדה כי טרם הוכחה אשמתו, וגם כאשר מדובר באדם נעדר פלילי שזו הסתבכותו הראשונה עם גורמי האכיפה. בשורות הבאות, עורך דין אלימות משפחה ברוך גדע מסביר אודות עבירות אלימות במשפחה ועל חשיבות הייעוץ המשפטי בכל הנוגע לעבירות אלה.


עבירות אלימות במשפחה – התייחסות המחוקק

ישנם מספר סעיפי חוק, העוסק בעבירות אלימות במשפחה. מטבע הדברים, המחוקק בחר להחמיר עם מי שנוקט באלימות בתוך התא המשפחתי, בניגוד לעבירות אשר נעשו ברגיל. כך למשל, בעוד שהעונש הקבוע בחוק על עבירת תקיפה סתם הנו עד שתי שנות מאסר, כאשר עבירה זו מבוצעת בבן משפחה, הרי שאז העונש הקבוע בחוק הנו עד ארבע שנות מאסר. בהתאם לכך, גם כאשר מדובר בעבירת תקיפה הגורמת חבלה ממשית "רגילה", העונש הוא עד שלוש שנות מאסר, אולם כאשר העבירה בוצעה כלפי בן משפחה העונש המרבי הקבוע בחוק הנו עד שש שנות מאסר. חשוב להדגיש כי קיימות עבירות אלימות נוספות אשר אינן "זכו" להחמרה מצדו של המחוקק, אולם כאשר אדם יעבור אותן במסגרת המשפחה, עדיין ניתן יהיה להעמידו לדין בגינן, לדוגמה: עבירת איומים, עבירת כליאת שווא, חבלה בכוונה מחמירה, רצח ועוד.


מי מוגדר בחוק כבן משפחה?

סעיף 351 לחוק העונשין, מגדיר בן משפחה כך:

  1. הורה; בן זוגו של הורה אף אם אינו נשוי לו; סב או סבתא;

  2. מי שמלאו לו חמש עשרה שנים והוא אחד מאלה: אח או אחות; אח או אחות חורגים; דוד או דודה; גיס או גיסה. ואולם לעניין עבירה של בעילה אסורה לפי סעיף קטן (ב) או של מעשה מגונה לפי סעיף קטן (ג)(3) שנעשו במי שמלאו לו שש עשרה שנים, לא ייכללו דוד או דודה, גיס או גיסה בהגדרת "בן משפחה";

  3. אומן; בן זוגו של אומן אף אם אינו נשוי לו; אביו או אמו של אומן;

  4. מי שמלאו לו חמש עשרה שנים והוא אחד מאלה: בנו או בתו של אומן ובן זוגו של כל אחד מאלה; אחיו או אחותו של אומן ובן זוגו של כל אחד מאלה; ואולם לענין עבירה של בעילה אסורה לפי סעיף קטן (ב) או של מעשה מגונה לפי סעיף קטן (ג)(3) שנעשו במי שמלאו לו שש עשרה שנים, לא ייכלל בן זוג של בנו או בתו של אומן, אחיו או אחותו של אומן ובן זוגו של כל אחד מאלה בהגדרה "בן משפחה";


ביטול כתב אישום אלימות במשפחה

ביטול כתב אישום בגין אלימות במשפחה אינו משימה משפטית פשוטה. רבים טועים לחשוב, כי בשל העובדה שהתלונה הוגשה על ידם, אזי קמה להם הזכות גם לבטלה. אולם לא כך הדבר. סעיף 58 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב – 1982, מאפשר לכל אדם להגיש תלונה, כך גם בנוגע לעבירות אלימות במשפחה, אולם חזרה מתלונה או ביטול תלונה במשטרה אינה זכות המוקנית בחוק, תהיה הסיבה באשר תהיה.

הלכה למעשה, על מנת לבטל כתב אישום שהוגש בגין עבירות אלימות במשפחה, על הנאשם להיות מיוצג ועל עורך דינו לנתח את חומרי החקירה ולהעלות טענות משפטיות כבדות משקל. אחת הדרכים לשכנע את התביעה לחזור בה מכתב האישום, היא כאשר בני הזוג עברו הליך טיפולי משמעותי וכאשר לא היו תלונות קודמות וכמובן – כאשר מדובר בנסיבות קלות יחסית. יחד עם זאת, לא בכל מצב ולא בכל תיק ניתן יהיה לשכנע את התביעה לבטל את כתב האישום. לכן, קיימת משמעות לפנות לעורך דין העוסק במשפט הפלילי מיד עם זימונך לחקירה במשטרה וזאת מתוך מטרה לסגור את תיק החקירה עוד לפני הגשת כתב האישום.


מה הסיבות לביטול תלונה בשל עבירות אלימות במשפחה

הסיבות לביטול תלונה בגין עבירות אלימות במשפחה במרבית המקרים דיי זהות, למשל:

  • במצב שבו בני הזוג התפייסו.

  • כאשר מלכתחילה התלונה הייתה תלונת שווא.

  1. כאשר המתלונן או המתלוננת לא ידעו מראש מהן ההשלכות הנובעות מעצם הגשת התלונה.


עבירות אלימות במשפחה ומעצר עד תום ההליכים

סעיף 21(א)(ג)(5) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996 המונה את התנאים למעצרו של נאשם עד תום ההליכים, קובע חזקת מסוכנות כלפי מי שהואשם בעבירת אלימות במשפחה. נקודת המוצא היא כי נאשם אשר הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירות אלימות במשפחה ישהה במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, אלא אם כן יוכיח אחרת.


מה העונש על עבירות אלימות במשפחה?

בכל הנוגע לעבירות אלימות במשפחה, מתחמי הענישה נעים נעים בין של"צ, עבודות שירות ועד לשנות מאסר לריצוי בפועל. יחד עם זאת, כל מקרה נבחן על פי נסיבותיו. בבואו לגזור את עונשו של הנאשם, בית המשפט שוקל בין היתר האם מדובר באדם נורמטיבי שזו הסתבכותו הראשונה עם גורמי האכיפה, מה מידת הנזק שנגרם לקורבן העבירה, נסיבותיו האישיות של הנאשם, הפגיעה במרקם המשפחתי וכיוצא באלה. כאן המקום לציין כי אם בית המשפט קבע כי הנאשם ביצע את העבירה, במקרים מסוימים בית המשפט רשאי להטיל על הנאשם צו מבחן אשר במסגרתו הנאשם ישולב בטיפול בקהילה, וזאת מתוך מטרה להימנע ממקרי אלימות עתידיים ושיקומו של הנאשם.


זומנת לחקירה בגין עבירת אלימות במשפחה? הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת אלימות במשפחה? פנה כעת לעורך דין מומחה בכל הנוגע לעבירות אלימות במשפחה

אם זומנת לחקירה בחשד לביצוע עבירת אלימות במשפחה – צור קשר עם עורך דין אלימות במשפחה ללא דיחוי. ייעוץ לפני חקירה עשוי לשנות את תוצאת ההליך בצורה משמעותית. לא פעם, מתגלה תוך כדי החקירה כי מדובר בתלונת שווא ועל כן, במקרים מסוימים עורך דין אלימות במשפחה יפעל לסגירת התיק כנגדך. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, פנה לעורך דין אלימות במשפחה לייעוץ משפטי פרטני על מנת לבחון מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר בה יש לפעול בתיק.

זכור! עבירות אלימות במשפחה קובעות חזקת מסוכנות.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת אלימות במשפחה, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.


bottom of page