Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility מסירת ידיעה כוזבות - הגדרת העבירה והעונש | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

מסירת ידיעה כוזבת


מסירת ידיעה כוזבת
מסירת ידיעה כוזבת

עבירת מסירת ידיעה כוזבת ממוקמת בפרק ט' סימן א' לחוק העונשין שכותרתו "שיבוש עשיית משפט". חלק זה של החוק, עוסק בעבירות שתכליתן שמירה על תקינותו של ההליך הפלילי ועשיית צדק – הן כלפי נאשמים והן כלפי נפגעי עבירה. מלבד עבירת מסירת ידיעה כוזבת, עליה נסביר במאמר זה, ניתן למצוא בסימן זה של החוק עבירות נוספות, כגון: עדות שקר, סירוב להעיד, שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה ובעדות, הטרדת עד ועוד. בשורות הבאות, עורך דין ברוך גדע מסביר מהי עבירת מסירת ידיעה כוזבת, מהן האפשרויות המשפטיות העומדות לחשודים ונאשמים בעבירה זו, מה העונש על העבירה ומדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי אם הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו.


מסירת ידיעה כוזבת בחוק העונשין

עבירת מסירת ידיעה כוזבת מעוגנת בסעיף 243 לחוק העונשין, תשל"ז – 1977 הקובע כדלקמן:


"המוסר לשוטר או למי שמוסמך להגיש תביעה פלילית, ידיעה על עבירה כשהוא יודע שהידיעה כוזבת, דינו - מאסר שלוש שנים, ואם העבירה היא פשע - מאסר חמש שנים; ואין נפקא מינה אם הוגשה תביעה פלילית בעקבות הידיעה ואם לאו".

כפי שניתן לראות, מסירת ידיעה שקרית לשוטר, חוקר, תובע או פרקליט הינה עבירה פלילית, ובלבד שמוסר האמירה היה מודע לכך שהמידע אותו הוא מוסר הנו שקרי.

למעשה, עבירת מסירת ידיעה כוזבת מתחלקת לשתי דרגות חומרה:

  1. אם הידיעה השקרית שנמסרה הינה אודות עבירת חטא או עוון (עבירות שעונשן עד שלוש שנות מאסר), אזי העונש על מסירת ידיעה כוזבת הוא עד שלוש שנות מאסר.

  2. אם הידיעה השקרית שנמסרה הינה אודות עבירה מסוג פשע (עבירה שהעונש הקבוע בצדה מעל שלוש שנות מאסר), אזי העונש המרבי על מסירת ידיעה כוזבת הוא עד חמש שנות מאסר.


דוגמאות למסירת ידיעה כוזבת

  1. תלונת שווא על אלימות במשפחה.

  2. תלונה על גניבת רכב, במטרה להונות את חברת הביטוח.

  3. דיווח שקרי על חטיפה – מקרה שארע בחודש אפריל 2015, בסמוך לאחר חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים, במסגרתו שני צעירים דיווחו למשטרה על חטיפה והקפיצו גזרה שלמה. במהלך החיפוש אחר "החוטפים" השתתפו אלפי חיילים והוקצו כוחות סיור רגליים ואוויריים רבים. מלבד העמדתם לדין פלילי, משרד הביטחון תבע מהצעירים מעל חצי מיליון ש"ח בשל הקפות הכוחות והקצאת המשאבים הציבוריים לחינם.

מסירת ידיעה כוזבת והנחיית פרקליט המדינה

על מנת שלא לגרום לאנשים להימנע מהגשת תלונה במשטרה ומנגד, על מנת שעבירת מסירת ידיעה כוזבת לא תהפוך ל"אות מתה" בחוק, הנחיית פרקליט המדינה מס' 2.5 מתווה את השיקולים בדבר העמדה לדין פלילי בגין חשד למסירת אמרה כוזבת, במילים אחרות – כאשר תובע או פרקליט סבור כי ישנן דיי ראיות להעמדה לדין על עבירה זו, הנחיית פרקליט המדינה מהווה עבורו כמצפן שיש לפעול על פיו. כך למשל, התביעה תיטה להגיש כתב אישום אם הושקעו משאבים ציבוריים לריק עקב המידע השקרי שנמסר על ידי החשוד. למשל: הקצאת צוותים לחיפוש אחר נעדר.


מסירת ידיעה כוזבת והליך הסדר מותנה

מכיוון שעבירת מסירות ידיעות כוזבות מסווגת הן כעבירה מסוג פשע והן כעבירה מסוג עוון, במקרים המתאימים ניתן יהיה להביא לסגירת תיק החקירה בטרם הגשת כתב אישום על דרך של סגירת התיק בהסדר מותנה. חשוב לציין כי במסגרת עריכת הסדר מותנה על החשוד להודות בביצוע עבירה. לכן, חשוב שלא לנסח את הבקשה באופן עצמאי אלא אך ורק על ידי עורך דין פלילי מנוסה. סגירת תיק בהסדר מותנה מאפשר לחשוד להודות בביצוע עבירה מבלי שיוותר לחובתו כתם בדמות הרשעה פלילית, מבלי לנהל הליך פלילי בבית המשפט. במסגרת ההסדר, המדינה רשאית להטיל על החשוד קנס, פיצוי מכתב התנצלות ועוד. לחצו כאן לקריאה נוספת אודות הליך הסדר מותנה.


מסירת ידיעה כוזבת והזכות לשימוע

בנוסף לאפשרות לעריכת הסדר מותנה, אם עבירת מסירת ידיעה כוזבת נעשתה בנסיבות מחמירות (כלומר – מסירת ידיעה כוזבת על עבירה מסוג פשע), אזי בהתאם להוראות סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי, על התביעה לשלוח מכתב יידוע לחשוד, עם קבלת חומרי החקירה מהיחידה החוקרת. בשלב זה, באפשרותו של החשוד לפנות לתביעה בבקשה להימנע מהגשת כתב אישום. חשוב להדגיש כי מרגע קבלת מכתב היידוע לרשות החשוד עומדים 30 ימים בדבר הגשת הבקשה. לכן, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי על מנת לצלם את חומרי החקירה ובכך לנסח את הבקשה כראוי, כך שבסופו של יום לא יוגש כתב אישום.


זומנת לחקירה במשטרה בחשד למסירת ידיעות כוזבות? הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת מסירת ידיעה כוזבת?

יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי מנוסה ללא דיחוי ולתאם פגישת ייעוץ לפני חקירה במשטרה. עורך דין פלילי בעל ניסיון יסביר לך מהן זכויותייך במהלך החקירה, יגבש את גרסת ההגנה שלך כבר בשלב זה ובמקרים מסוימים אף יצליח להביא לסגירת תיק החקירה נגדך, מבלי שיוגש כתב אישום. אם הוגש נגדך כתב אישום, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי פרטני, על מנת לבחון מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר בה יש לפעול בתיק. עורך דין ברוך גדע, יוצא פרקליטות מחוז חיפה, בעברו ניסח כתבי אישום רבים בגין עבירה זו ולכן באפשרותו לטפל בעניינך המשפטי הן מנקודת מבטו של סניגור והן מנקודת מבטו של התובע.

אם זומנת לחקירה באזהרה או הוגש נגדך כתב אישום על מסירת ידיעה כוזבת, אל תקל בכך ראש ופנה כעת להתייעצות עמנו בטלפון – 055-6601981 או השאר פרטים ואנו נחזור אליך תוך זמן קצר. סודיות מובטחת כבר מהשיחה הראשונה.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך.

bottom of page