Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility החזקת סמים לצריכה עצמית - משמעות העבירה והעונש הקבוע לצדה | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

החזקת סמים לצריכה עצמית


החזקת סם לשימוש עצמי
החזקת סם לשימוש עצמי

בפקודת הסמים המסוכנים קיימת הבחנה בין החזקת סמים לצריכה עצמית לבין החזקת סמים שאינם לשימוש עצמי. הבחנה זו, משליכה בצורה משמעותית על העונש אותו יגזור בית המשפט על הנאשם. בעוד שהעונש על החזקת סם למטרת שימוש עצמי הינו עד שלוש שנות מאסר, העונש הקבוע בחוק על החזקת סם שלא לשימוש עצמי הנו עד עשרים שנות מאסר. בשורות הבאות, עורך דין פלילי ברוך גדע מסביר מהי כמות הסם המוגדרת בחוק כשימוש עצמי, מה צפוי למי שחורג מכמות זו ומה ניתן לעשות אם הוגש נגדך כתב אישום בגין או זומנת לחקירה בחשד להחזקת סם לשימוש עצמי.


החזקת סמים לצריכה עצמית – מהי כמות לשימוש עצמי?

להלן רשימת סוגי הסמים והכמויות המקסימליות הנחשבות לשימוש עצמי על פי פקודת הסמים:

קנבוס - עד 15 גרם

אופיום - עד 2 גרם

לס"ד - עד 3 תבליות

קוקאין - עד 0.3 גרם

הרואין - עד 0.3 גרם

מתאדון - עד 0.3 גרם

מתאמפטאמין (מת') - עד 0.2 גרם


כפי שניתן לראות, כמות הסם שתיחשב לשימוש עצמי משתנה בין סוגי הסמים השונים, כאשר חריגה מהכמויות שצוינו, תיחשב כהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ולהחמרה בסעיפי החיקוק שבכתב האישום. בנוסף, חשוב לדעת כי כמות הסמים אינה מהווה סיבה מכרעת לשאלה אם כתב האישום ייחס לנאשם החזקת סם לצריכה עצמית או החזקת סם שלא לצריכה עצמית. למשל: ייתכנו מצבים שאף על פי שכמות הסמים שנתפסה תיחשב כ"החזקת סם לצריכה עצמית", נסיבות המקרה יובילו לכלל מסקנה כי מדובר בסחר בסמים או בהחזקה שלא לשימוש עצמי. למשל: תיעוד מכירת סם על ידי סוכן, חלוקת הסמים למנות, מקום הימצאות הסכם וכיוצא באלה. מנגד, ייתכנו מקרים שבהם תיתפס כמות סמים גדולה, שתיחשב מבחינה כמותית שלא לשימוש עצמי, אולם עורך הדין יצליח לשכנע את התביעה כי הסם נועד לשימוש עצמי.


החזקת קנאביס לצריכה עצמית

החזקת קנאביס לשימוש עצמי אינה מותרת על פי פקודת הסמים המסוכנים, גם כאשר מדובר בכמות הנחשבת לצריכה עצמית, כלומר עד 15 גרם. עם זאת, בתאריך 1.4.2019 נכנס לתוקפו חוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת – הוראת שעה), התשע"ח–2018, המהווה תיקון לפקודת הסמים.

החוק, המוכר יותר בכינוייו "חוק אי הפללה באחריות" או "חוק הקנסות", קובע כי אדם שנתפס בפעם הראשונה עם קנאביס לצריכה עצמית ישלם קנס ולא יוגש נגדו כתב אישום. בהתאם לחוק, שיעור הקנס על עבירת החזקת קנאביס לשימוש עצמי הנו 1,000 ₪ ואם אותו אדם נתפס בשנית בתוך פרק זמן של חמש שנים, שיעור הקנס הנו 2,000 ₪. אם אותו אדם ייתפס בשלישית, אז הוא יופנה להליך המכונה הסדר מותנה, במסגרתו המדינה רשאית להטיל קנסות גבוהים יותר.


החזקת סמים לצריכה עצמית – התייחסות בתי המשפט

בכל הנוגע לעבירת החזקת סמים לצריכה עצמית, בתי המשפט ערים למציאות העכשווית ולכך שנאשמים רבים העומדים לדין פלילי בגין עבירה זו אינם סוחרי סמים או עבריינים מקצועיים, אלא אזרחים נורמטיביים שהמרחק בינם לבין העולם הפלילי הנו רב. בחלק מהמקרים, אף מדובר בקטינים שהתנסו בפעם הראשונה בסמים מתוך שעמום, סקרנות ולחץ חברתי. לכן, על מנת להימנע מהותרת "כתם" על עתידם של נאשמים אלה, בתי המשפט מתחשבים ככל הניתן וזאת במסגרת המגבלות שבחוק.



זומנת לחקירה בחשד לעבירת החזקת סמים לצריכה עצמית? הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת החזקת סמים לשימוש עצמי?

יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי ללא דיחוי. ייעוץ לפני חקירה במשטרה, עשוי לשנות את תוצאת ההליך בצורה משמעותית. עורך דין פלילי בעל ניסיון ידע להסביר לך מהן זכויותייך במהלך החקירה, ובמקרים מסוימים עשוי להביא לסגירת תיק החקירה נגדך בלא הגשת כתב אישום. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי מומחה בעבירות סמים לייעוץ משפטי פרטני, על מנת לבחון מהי האסטרטגיה הנכונה בה יש לפעול בתיק. עורך דין ברוך גדע יוצא פרקליטות מחוז חיפה (פלילי) ולו יתרון רב בהכרת שני צדי המתרס. עו"ד גדע מומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים, נאשמים בעבירות סמים.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין החזקה או שימוש בסמים, אל תהסס ופנה כעת להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך!

bottom of page