Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility שירות המבחן בהליך הפלילי | תסקיר שירות מבחן | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

שירות המבחן בהליך הפלילי


שירות המבחן בהליך הפלילי

עורך דין פלילי ברוך גדע מסביר אודות תפקידו של שירות המבחן בהליך הפלילי:

שירות המבחן הינו גוף ממלכתי הפועל תחת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. שירות המבחן מתחלק לשירות המבחן למבוגרים ולשירות המבחן לנוער. לשירות המבחן ישנם סניפים בפריסה ארצית וחלוקה לפי מחוזות. במסגרת ההליך הפלילי, שירות המבחן אחראי על אבחון, פיקוח וטיפול בחשודים, נאשמים ונפגעי עבירה.


שירות המבחן בהליך הפלילי - שלושה סוגי תסקירים:

  1. תסקיר מעצר – במסגרת תסקיר זה, נבחנת שאלת מסוכנותו של הנאשם וזאת במטרה לבחון את האפשרות לשחררו לחלופת מעצר (מעצר בית, מעצר בפיקוח אלקטרוני וכיוצא באלה). לעתים שירות המבחן יראיין את המפקחים המוצעים על ידי הנאשם וזאת על מנת להציג תמונה רחבה יותר בפני בית המשפט.

  2. תסקיר לעניין העונש – במסגרת תסקיר זה, שירות המבחן עורך מספר מפגשים עם הנאשם בהם ישאל שאלות שונות, פסיכולוגיות והתנהגותיות. מטרת מפגשים אלו הינה להציג בפני בית המשפט את אורחות חייו של הנאשם ולגבש עמדה לעניין העונש. בתסקיר זה, שירות המבחן ממליץ אם יש לנקוט בגישה שיקומית כלפי הנאשם וכפועל יוצא יש להקל בעונשו או אם לאו. למעשה, התסקיר משמש ככלי עזר לבית המשפט, אשר באמצעותו השופט היושב בדין יכול לקבל "תמונת מצב" מעמיקה ומפורטת באשר לאופיו של הנאשם, לנסיבות ביצוע העבירה, למידת האחריות שהנאשם נוטל בקשר ביצוע העבירה וכיוצא באלה. חשוב לציין כי בכל הנוגע לבגירים - אין חובה לערוך תסקיר והדבר נתון לשיקול דעת בית המשפט. לעומת זאת, כשמדובר באוכלוסייה מתחת לגיל 21, ישנה חובה לערוך תסקיר.

  3. תסקיר נפגע עבירה - סעיף 187(ב) לחוק סדר הדין הפלילי, התשמ"ב - 1982 קובע כי בית המשפט רשאי להורות לשירות המבחן על עריכת תסקיר, אשר במסגרתו יבחנו הנזקים שנגרמו לנפגע עבירת מין או אלימות. במסגרת תסקיר זה, עובד סוציאלי מטעם שירות המבחן יערוך מפגש עם נפגע העבירה ויבחן בין היתר את הנזק שנגרם עקב לנפגע העבירה בהיבט הנפשי, הפיזי, המשפחתי, התעסוקתי וכיוצא באלה. התסקיר יערך בהסכמת נפגע העבירה.

חשיבותו של תסקיר שירות המבחן

אף על פי שהמלצת שירות המבחן אינה מחייבת את בית המשפט אלא מהווה כשמה כן היא, מהווה אך המלצה - לתסקיר שירות המבחין ישנה חשיבות רבה. בכוחו של תסקיר חיובי להשפיע לטובה על תוצאת ההליך ולהקל בעונשו של הנאשם. לעומת זאת, תסקיר שלילי עלול להשפיע לרעה על מצבו המשפטי של הנאשם ובכוחו להביא להחמרה בעונשו. לכן, יש לראות במפגש עם שירות המבחן כמעין הזדמנות להציג בפני בית המשפט תמונה אחרת אשר תוכל להביא בסופו של יום להקלה בעונש ואין להקל ראש במפגשים עם שירות המבחן.


לסיכום

שירות המבחן לוקח חלק כמעט בכל הליך פלילי. בין אם מדובר בהליך המעצר, בשלב הטיעונים לעונש או בעריכת תסקיר נפגע עבירה.

לאור ההשפעה של תסקיר שירות המבחן ומכיוון שבמרבית המקרים בתי המשפט נוהגים לאמץ את האמור בתסקיר, ישנה חשיבות רבה להיערכות נכונה למפגש עם קצין המבחן. תפקידו של עורך דין פלילי בין היתר, להסביר ללקוח מה תפקידו של שירות המבחן, על ההשלכות הצפויות למפגש עם נציגי שירות המבחן, וכמובן על השפעותיו של תסקיר שירות המבחן על ההליך המתנהל.


יש לכם שאלה הקשורה לתפקידו של שירות המבחן בהליך הפלילי? זקוקים לייעוץ משפטי מעורך דין פלילי?

משרדנו זמין עבורכם 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע (לא בשבת). פנו להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר.


bottom of page