Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility עבודות שירות - מידע שחשוב לדעת | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

עבודות שירות


עבודות שירות
עבודות שירות

עבודות שירות הן סוג של עונש אותו גוזר בית המשפט על נאשם שהורשע בביצוע עבירה. עבודות שירות מתבצעות מחוץ לכתלי בית הסוהר והן כוללות ביצוע עבודות למטרות של תועלת הציבור במוסדות שונים אותם קובע השר לביטחון. עבודות שירות יכולות להתבצע במקומות כגון בתי אבות, בתי תמחוי, בתי חולים, ארגוני צדקה, עבודות ניקיון וכיוצא באלה.

בעבר, בתי המשפט היו רשאים לגזור עונש של עבודות שירות לפרק זמן מקסימלי של שישה חודשים, אולם בעקבות המלצות הוועדה לבחינת מדיניות הענישה והטיפול בעבריינים (דו"ח דורנר), בוצע תיקון לחוק המאפשר לבתי המשפט לגזור עונש של עבודות שירות לתקופה מקסימלית של תשעה חודשים.


התנאים להטלת עבודות שירות

התנאים להטלת עבודות שירות מצויים בסימן ב'1 בחוק העונשין, התשל"ז - 1977. בהתאם לחוק, בית המשפט רשאי להטיל עונש מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות בהתקיים התנאים הבאים:

  1. בית המשפט גזר על הנאשם מאסר בפועל לתקופה של עד 9 חודשים.

  2. לפני השמעת גזר הדין, בית המשפט קיבל חוות דעת של הממונה על עבודות השירות. הממונה על עבודות שירות הנו קצין שב"ס אשר תפקידו בין היתר לבחון את מידת התאמתו של הנאשם לביצוע עבודות שירות. במסגרת עריכת חוות הדעת, הממונה לוקח בחשבון את סוג העבירה בה הורשע הנאשם, את הרשעותיו הקודמות, תסקירי מבחן, מצבו הבריאותי של הנאשם וכיוצא באלה. חשוב להדגיש כי במסגרת חוות הדעת, הממונה רשאי לקחת בחשבון מידע מודיעיני לרבות חשש לפגיעה בביטחונו של הנאשם או מסוכנותו לציבור.

  3. הנאשם מסכים לשאת את עונש המאסר בעבודות שירות.


מי לא כשיר לבצע עבודות שירות?

ישנם מצבים בהם חוות דעת הממונה תצביע על כך כי הנאשם אינו מתאים לביצוע עבודות שירות. כך למשל, נאשם שיש לגביו מידע מודיעיני לפיו גורמים עבריינים עשויים לפגוע בו או נאשם אשר בבדיקות השתן שלו נמצאו סמים. בכל הקשור למגבלות בריאותיות, חשוב לדעת כי מי שאינו יכול לבצע עבודות שירות רק בשל מגבלה בריאותית לא בהכרח ישלח לבית הסוהר לריצוי עונש מאסר בפועל. במצב כזה, על הממונה לפרט בחוות הדעת אילו מאמצים נעשו על מנת לשלב את הנאשם במקום עבודה אשר תואם לצרכיו הבריאותיים ומגבלותיו.


חובותיו של עובד השירות

על עובד השירות לבצע את עבודתו כנדרש ולציית לכללים ולהוראות הממונה, רכז עבודות השירות והמפקח על עבודתו. על עובד השירות להודיע לממונה על כל שינוי בכתובת המגורים הקבועה בה הוא שוהה בתוך 48 ממועד השינוי.


הפרת תנאי עבודות שירות

מי שמבצע עבודות שירות נחשב לאסיר והוא נתון לאורך כל תקופת עבודות השירות לפיקוח של שירות בתי הסוהר. אם במהלך תקופת ריצוי עבודות השירות האסיר מפר את התנאים שנקבעו בגזר הדין, התקופה שנותרה לאסיר לביצוע עבודות השירות תומר במאסר מאחורי סורג ובריח. עם זאת, כשמדובר בהפרות קלות כגון בעיות משמעת במהלך עבודות השירות, יערך לעובד השירות שימוע אשר במסגרתו יוכל הוא להעלות את טענותיו.


האם מקבלים משכורת בעבודות שירות?

מי שמבצע עבודות שירות אינו זכאי לקבל שכר בגין עבודתו והוא אינו נחשב לעובד של מקבל השירות. ישנם מצבים בהם נאשמים אשר נגזר עליהם לרצות עבודות שירות אינם מצליחים לשמר את מקום עבודתם, מפוטרים או מתפטרים. עם זאת, חשוב לדעת כי בדרך כלל, מי שמרצה עבודות שירות זכאי לגמלת הבטחת הכנסה בסך 1,600 ש"ח בחודש.


לסיכום

רבים טועים לחשוב כי ריצוי עונש מאסר על דרך של עבודות שירות הנו "פינוק" או מעין "חופשה" אך לא כך הדבר. אמנם עבודת שירות הן עדיפות בהרבה בהשוואה לריצוי עונש מאסר מאחורי סורג ובריח, אולם מדובר במסגרת אשר לא מעט נאשמים מתקשים לעמוד בה.


יש לכם שאלה בנושא עבודות שירות? זקוקים לייעוץ, ליווי או ייצוג משפטי בהליך פלילי?

משרדנו זמין עבורכם 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע ונשמח לתת מענה לכל שאלה.

פנו להתייעצות עמנו בטלפון – 055-6601981, או השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר.





bottom of page