Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility תלונת שווא - איך מתמודדים? | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

תלונת שווא


תלונת שווא - איך מתמודדים?

בשנים האחרונות, תופעת תלונות שווא הולכת ומתגברת. חלק גדול מהתלונות מוגשות בשל הרצון להשגת יתרון משפטי בסכסוכים בין בני זוג במסגרת הליכי גירושין, כשמרבית התלונות משמשות אמצעי סחיטה או נקמה. מדובר בתופעה פסולה, אשר מי שנוקט בה עלול לגרום נזק רב במחי פה לאדם שנגדו הוגשה התלונה. כך למשל, מי שהוגשה נגדו תלונה על עבירות מין או אלימות במשפחה, עלול בתוך זמן קצר למצוא עצמו נחקר כאחרון העבריינים במשטרה בחשד לביצוע עבירה חמורה. במקרה הטוב, אותו אדם ישתחרר בתום החקירה. במקרה הרע, אותו אדם ייעצר ויועמד לדין פלילי, על המשמעויות הנובעות מכך. במאמר זה, עו"ד ברוך גדע מסביר כיצד להתמודד אם הוגשה נגדך תלונת שווא במשטרה.


תלונת שווא - איך מתמודדים?

התמודדות עם תלונת שווא אינה פשוטה כלל ועיקר וזאת מכיוון שבדרך כלל, פרט לחשוד/ה ולמתלוננ/ת, אין עדים נוספים ולמעשה מדובר בגרסה מול גרסה. יחד עם זאת, אם הוגשה נגדך תלונת שווא, עליך לפעול בקור רוח ולפעול בצורה מחושבת וקרה למרות תחושת הכעס, התסכול והחרדה. על כן, אם הוגשה נגדך תלונת שווא, יש לפועל באופן הבא:

  1. התנהלותך בחקירה - לאחר הגשת התלונה, אתה צפוי להיחקר באזהרה במשטרה, קרי כחשוד בביצוע עבירה. לפני חקירתך על החוקר ליידע אותך בדבר זכותך להתייעץ עם עו"ד. אף על פי שאתה בטוח בחפותך – מומלץ שלא לוותר על זכות ההיוועצות עם עורך דין לפני החקירה. התייעצות עם עו"ד עשויה לשפר את מצבך המשפטי ולהביא לסגירת התיק נגדך.

  2. איסוף ראיות– כשמדובר בתלונת שווא, איסוף ראיות מטעמך שבכוחן לסתור את גרסת המתלוננת הינה מהלך הכרחי. בכוחן של ראיות אלו להציג תמונה אחרת בפני היחידה החוקרת ולהסיר את החשדות נגדך.

  3. הימנע מהתנהלות אלימה – נכון, אתה כועס. נכון, אתה פגוע. עליך להתעשת. איומים, צעקות ואלימות מכל סוג שהיא – רק יגבירו את החשדות נגדך ואינן ישפרו את מצבך.

  4. הגשת תלונת שווא נגדית – רבים חשים צורך בנקמה לאחר שמוגשת נגדם תלונת שווא ורצים להגיש תלונה נגדית. הימנע מכך. הגשת תלונה שווא נגדית עלולה לפעול לרעתך.


הגשת תלונה במשטרה בגין תלונת שווא

ניתן ורצוי להגיש תלונה במשטרה נגד מוסר/ת תלונת השווא. בהתאם לסעיף 243 לחוק העונשין התשל"ז-1977 שכותרתו "ידיעות כוזבות", הגשת תלונת שווא מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין. להלן לשון החוק:

"המוסר לשוטר או מי שמוסמך להגיש תביעה פלילית, ידיעה על עבירה כשהוא יודע שהידיעה כוזבת, דינו - מאסר שלוש שנים, ואם העבירה היא פשע - מאסר חמש שנים; ואין נפקא מינה אם הוגשה תביעה פלילית בעקבות הידיעה ואם לאו".

הנה כי כן, סעיף זה קובע כי אם הוגשה תלונה כוזבת – אזי העונש המרבי בגין עבירה זו הנו שלוש שנות מאסר. כל עוד מדובר בתלונה שמייחסת לנילון (האדם שנגדו הוגשה התלונה) עבירה מסוג פשע, אזי העונש המרבי כנגד מי שהגיש את התלונה הכוזבת הנו חמש שנות מאסר. יחד עם זאת, חשוב לציין כי כמעט ולא מוגשים כתבי אישום בגין תלונות שווא, במיוחד כשמדובר בהליכי גירושין. אחת הסיבות לכך היא שלא להרתיע מתלוננים מלהגיש תלונה במשטרה.


הנחיית פרקליט המדינה

הנחיית פרקליט המדינה מס' 2.5 עוסקת במדיניות פתיחה בחקירה והעמדה לדין בגין חשד למסירת אמרה או עדות כוזבת או סותרת בחקירה או במשפט ובגין סירוב להעיד. בעבר, ההנחיה הורתה כי רק במקרים נדירים ינקטו הליכים פליליים כנגד עד שהיה קורבן לעבירת מין או אלימות וחזר בו מהודאתו במשטרה. בשנת 2016 הנחייה זו עודכנה, ונכון להיום ההנחיה מתווה את מדיניות התביעה להעמיד לדין במקרים מוצדקים ותוך איזון בין הצורך להעמדה לדין ושיקולים נוספים אחרים.


יש לכם שאלה בנוגע לתלונת שווא? זקוקים לייעוץ, ליווי או ייצוג משפטי במסגרת הליך פלילי?

אם נפלת קורבן לתלונת שווא, אל תעבור את זה לבד.

מלבד ייצוג חשודים ונאשמים, משרדנו מלווה לאורך כל שלבי ההליך הפלילי נפגע עבירה במסירות וברגישות רבה. משרדנו ישמח לתת מענה ולהשיב לכל שאלה הקשורה בתלונת שווא. ניתן ליצור קשר 24 שעות ביממה במספר 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.



משרדנו מתחייב להקדיש את כל המשאבים העומדים לרשותו על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך, כך שתוכל לחזור לשגרת חייך במהרה.

bottom of page