Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility נטל ההוכחה במשפט הפלילי | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

נטל ההוכחה במשפט הפלילי


נטל ההוכחה במשפט הפלילי
נטל ההוכחה במשפט הפלילי

נטל ההוכחה במשפט הפלילי הוא מעל לכל ספק סביר. משמעות הדבר היא שכאשר מוגש כתב אישום נגד הנאשם, על המדינה באמצעות הפרקליטות או חטיבת התביעות, להוכיח כי הנאשם ביצע את העבירה המיוחסת לו בכתב האישום מעבר לכל ספק סביר. חשוב להבין כי לא מדובר בסיסמה. אם המדינה לא תצליח להוכיח מעל לכל ספק סביר כי הנאשם ביצע את העבירה, אזי אותו נאשם יזוכה בדין. כאן המקום להדגיש כי תפקידו של הסניגור הוא למצוא סדקים בחומר הראיות, לקעקע את מהימנותם של העדים, ולבסוף להצליח להציג בפני בית המשפט כי המדינה לא עמדה בנטל ההוכחה ובכך להביא לזיכוי הנאשם.


נטל ההוכחה במשפט הפלילי – לשון החוק:

נטל ההוכחה במשפט הפלילי, מוצא ביטוי בסעיף 34כב לחוק העונשין, תשל"ז – 1977, הקובע כדלקמן:

" (א) לא יישא אדם באחריות פלילית לעבירה אלא אם כן היא הוכחה מעבר לספק סביר.
(ב) התעורר ספק סביר שמא קיים סייג לאחריות פלילית, והספק לא הוסר, יחול הסייג".

כפי שניתן לראות, הנאשם לא יורשע בדין, אלא אם כן העבירה המיוחסת לו הוכחה מעל לכל ספק סביר. כאמור, נטל ההוכחה מונח על כתפי התביעה, היינו הפרקליטות או התביעה המשטרתית או הקובל (אם מדובר בקובלנה פלילית פרטית).

מדוע נטל ההוכחה בהליך פלילי גבוהה כל כך?

בשונה מתחומי משפט אחרים, ההליך הפלילי עוסק בדיני נפשות. לכן, שלא כמו בדיני חוזים, דיני ממונות, נזיקין וכיוצא באלה – כאשר מדובר בהליך הפלילי, הנאשם עשוי למצוא עצמו מאבד את הזכות הבסיסית ביותר והחשובה ביותר, היא הזכות לחירות. לכן, המחוקק בחר לאמץ את גישת הרמב"ם בנושא זה, לפיה: "יותר טוב ויותר רצוי לפטור אלף חוטאים, מלהרוג נקי אחד ביום מן הימים...".

סיבה נוספת לכך שנטל ההוכחה בהליך הפלילי הוא כה גבוהה, נעוצה בהבדלי המעמדות בין הצדדים להליך. כידוע, המאשימה בהליך הפלילי היא מדינת ישראל, לעומת זאת הנאשם הוא אדם פרטי. אין צורך להכביר במילים אודות פערי הכוחות שבין הצדדים. דבר זה מתבטא בין היתר במשאבים הכספיים שיש למדינה, במינוי מומחים שבאפשרותה לשכור, איתור עדים, ביצוע פעולות חקירה מורכבות ועוד ועוד.


נטל ההוכחה במשפט הפלילי - סיכום

נטל ההוכחה המונח על כתפי המאשימה בהליך פלילי הוא כאמור, מעל לכל ספק סביר. מכאן נובע, כי על מנת להרשיע את הנאשם בעבירה פלילית, על התביעה להוכיח כי אותו נאשם ביצע את העבירה מעל לכל ספק סביר. תפקיד הסניגור, בהקשר זה, הנו לייצר ספק סביר ובכך להביא לזיכויו של הנאשם. כאן המקום לציין כי טענה בדבר הספק הסביר אינה אמורה להצביע על כך כי הנאשם לא ביצע את העבירה, אלא כי קיימת אפשרות שהנאשם אינו ביצע את העבירה וזאת למרות הראיות שנאספו נגדו.


יש לכם שאלה הקשורה בהליך הפלילי? זקוקים לייעוץ, ליווי או ייצוג משפטי מעורך דין פלילי מומחה?

עורך דין ברוך גדע, מומחה למשפט פלילי, זמין עבורכם 24 שעות ביממה שישה ימים בשבוע.

זכרו! ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים עוסק בדיני נפשות, על כן קיימת חשיבות לפנות למן הרגע הראשון לעורך דין פלילי אשר יסביר לכם אודות ההליכים.

ניתן ליצור קשר ישירות עם עו"ד גדע במספר 055-6601981, או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם.



bottom of page