Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ערעור פלילי: חייבים להבין לפני שמערערים! | ברוך גדע-עורך דין פלילי⚖️
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

ערעור פלילי


ערעור פלילי
ערעור פלילי

הגשת ערעור פלילי נחשבת לאחת הזכויות החשובות ביותר לחשודים ונאשמים. לאור חשיבותה של זכות זו, אף בתי המשפט מחויבים ליידע את הנאשם בתום גזר הדין בדבר זכותו להגיש ערעור ועל המועד האחרון להגשתו. על אף זאת, חשוב להדגיש כי הגשת ערעור מוגבלת בזמן ולעתים יש לבקש את אישור בית המשפט בטרם הגשת נימוקי הערעור, מה שנקרא בקשת רשות ערעור (או בקיצור בר"ע), כפי שיוסבר בהמשך. בכתבה הבאה, עו"ד ברוך גדע מסביר מהו ערעור פלילי, מה המועדים להגשת הערעור ועל אילו החלטות ניתן לערער.


ערעור פלילי – על אילו החלטות ניתן לערער?

ניתן לערער על הכרעת הדין, גזר הדין או שניהם. כידוע, פסק דין פלילי מורכב משני חלקים, הכרעת הדין וגזר הדין. במסגרת הכרעת הדין, בית המשפט קובע האם הנאשם אשם בביצוע עבירה או זכאי. בגזר הדין, נקבע עונשו של הנאשם. במקרים בהם הנאשם נמצא זכאי, אזי הכרעת הדין מהווה את מלוא פסק הדין. כאמור, ניתן להגיש ערעור על הכרעת הדין, על גזר הדין או על שניהם. כמו כן, המדינה רשאית להגיש ערעור על הכרעת דין מזכה. כאן המקום לציין, כי בהליך הפלילי לא ניתן לערער על החלטות ביניים, אלא בסוף ההליך במסגרת הערעור על פסק הדין, למעט מקרים חריגים כגון בקשה לעיון בחומרי חקירה ובקשה לפסלות שופט.


תוך כמה זמן אפשר להגיש ערעור?

בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי, את הערעור יש להגיש בתוך 45 מיום מתן פסק הדין או מיום מתן הנימוקים. ככל שמדובר בבקשת רשות ערעור, אזי יש להגיש את הבקשה בתוך 45 ימים מיום מתן פסק הדין. לאחר מכן, ככל שניתנה הרשות, יש להגיש את הודעת הערעור המנומקת בתוך 30 ימים מיום מתן הרשות.


כמה פעמים אפשר לערער?

מעניין לציין, כי על אף חשיבותו והשלכותיו של הערעור קיימת אי סימטריה בכל הנוגע ל"מספר ההזדמנויות" אשר ניתנות למי שמואשם בעבירות בבית משפט המחוזי לעומת מי שנשפט בבית משפט השלום. נמחיש זאת באמצעות שתי דוגמאות:

  1. כאשר מוגש נגד אדם פלוני כתב אישום בגין עבירת רכוש קלה או עבירת איומים, אזי על פי כללי הסמכות העניינית, התיק ידון בבית המשפט השלום. אם בסופו של ההליך, הנאשם ירצה לערער על פסק הדין, אזי באפשרותו להגיש ערעור בזכות לבית המשפט המחוזי ולאחר מכן, להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.

  2. לעומת זאת, כאשר מוגש נגד אדם פלוני כתב אישום בגין עבירת אינוס, שוד, רצח או יבוא סמים, אזי על פי כללי הסמכות העניינית, התיק ידון בבית המשפט המחוזי. במקרה זה, אם בסופו של ההליך הנאשם ירצה לערער על פסק הדין, אזי באפשרותו להגיש ערעור אחד בלבד, בזכות, לבית המשפט העליון.


האם המדינה גם יכולה לערער?

כפי שהזכרנו, המדינה יכולה גם היא לערער. המדינה רשאית לערער על הכרעת הדין, גזר הדין או שניהם. חשוב לדעת, כי במקרים בהם המדינה מערערת והנאשם לא מערער, אזי הערעור שיוגש לאחר מכן יהיה ברשות. דוגמה: הוגש כתב אישום נגד נאשם בגין עבירת איומים לבית משפט השלום. בית המשפט גזר על הנאשם מאסר על תנאי והמדינה ערערה על קולת העונש. בית המשפט המחוזי, כערכאת הערעור, החמיר בעונשו של הנאשם וגזר עליו עבודות שירות במקום מאסר על תנאי. במצב דברים זה, באפשרות הנאשם לערער לבית המשפט העליון, אולם הערעור יהיה ברשות.


האם במהלך הערעור בית המשפט שומע את העדים ולמעשה התיק נפתח מחדש?

התשובה לכך שלילית. בניגוד לסברה הרווחת בקרב הציבור, כאשר נאשם מגיש ערעור, אזי ערכאת הערעור אינה שומעת את העדים מחדש. הלכה למעשה, ערכאת הערעור בוחנת את התיק בעין משפטית ובוחנת האם נפלה טעות בבית המשפט שעליו מערערים.


האם ניתן לערער על פסק דין שניתן במסגרת הסדר טיעון?

תלוי בסוג הסדר הטיעון. ככל שמודבר בהסדר טיעון "סגור", כלומר, הסדר שבו הייתה הסכמה ביחס לעונש, אז לא ניתן לערער על פסק הדין. לעומת זאת, אם הסדר הטיעון לא כלל הסכמה בדבר העונש – ניתן לערער.

הסיכויים לקבלת הערעור

ככל שמדובר בערעור בזכות, אזי סיכויי הערעור נבחנים בהתאם למקרה. ישנם מקרים שבהם ערכאת הערעור תיטה להתערב וישנם מקרים שלא. לעומת זאת, כאשר מדובר בערעור ברשות, בדרך כלל, בית המשפט העליון יידון בערעור רק במקרים שבהם מתעוררת שאלה משפטית חשובה ובעלת משמעות ציבורית או כאשר יש חשש לעיוות דין ואי צדק.

מדוע חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי מומלץ לערעורים

בין אם מדובר על ערעור על הכרעת הדין או גזר הדין, קיימת חשיבות מכרעת בבחירת עורך הדין שייצג אתכם בערכאת הערעור. לעתים, בחירה שגויה עלולה להסב נזקים בלתי הפיכים. לעומת זאת, בחירה נכונה של עורך דין הבקיא ברזי המשפט הפלילי עשויה לשפר רבות את מצבכם המשפטי ואף להוביל לזיכוי או להקלה משמעותית בעונש. חשוב להדגיש כי ייצוג במסגרת ערעור פלילי אינה משימה משפטית פשוטה, שכן יש צורך להציג טיעונים כבדי משקל וטעויות אשר נעשו בבית המשפט עליו מערערים. לשם כך, חשוב לשכור עורך דין פלילי מנוסה, אשר מתעדכן רבות בחוק ובפסיקה. עורך דין ברוך גדע, החל את דרכו המשפטית בפרקליטות מחוז חיפה ולכן לו יתרון רב בהכרת שני צדי המתרס. לעו"ד ברוך גדע, ניסיון רב שנים בהופעות בבתי המשפט השונים במסגרת ערעורים פליליים, לרבות בבית המשפט העליון.


יש לכם שאלה בנושא ערעור פלילי? זקוקים לייעוץ, ליווי או ייצוג משפטי בהליך פלילי?

אם יש לכם שאלה הקשור בנושא ערעור פלילי או בדעתכם להגיש ערעור על פסק דין פלילי, עורך דין פלילי ישמח לתת מענה. פנו לתיאום פגישות ייעוץ במשרדנו בטלפון 077-463-3285, או השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג עבורכם את התוצאה הטובה ביותר.

bottom of page