Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility אי הרשעה בהליך הפלילי - מהי אי הרשעה ומה משמעותה? | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

אי הרשעה בהליך פלילי


אי הרשעה
אי הרשעה בהליך פלילי

לפני שנסביר מהי אי הרשעה, חשוב לציין כי ההכרעות הנפוצות ביותר בהליך הפלילי הן שתיים: הרשעה או זיכוי. הרשעה - משמעותה היא כי הנאשם נמצא אשם במיוחס לו. זיכוי -משמעותו היא כי הנאשם לא ביצע את את המיוחס לו. ואולם, קיימת אפשרות נוספת הנקראת אי הרשעה או הימנעות מהרשעה. סיום הליך פלילי באי הרשעה מאפשר לנאשם להמשיך בחייו מבלי שיוותר "כתם" בגיליון המרשם הפלילי, על כל המשתמע מכך. בשורות הבאות, עו"ד ברוך גדע מסביר על משמעות אי ההרשעה וכיצד ניתן להגיע לתוצאה זו בהליך הפלילי.


מהי אי הרשעה?

אי הרשעה מהווה החריג לכלל כי אדם שביצע עבירה – יורשע ויגזר דינו. מדובר במקרים חריגים בהם למרות שבית המשפט שוכנע כי הנאשם ביצע את העבירה מעל לכל ספק סביר, עדיין – ימנע מלהרשיעו או יבטל את הרשעתו. כפי שהוזכר לעיל, אי הרשעה איננה מהווה זיכוי. בעוד שזיכוי קובע כי הנאשם לא ביצע את העבירה, נאשם שבוטלה הרשעתו הוא נאשם שבית המשפט מצא כי הוא ביצע את העבירה, אולם בית המשפט נמנע מלהרשיעו באופן חריג.


מהם התנאים לאי הרשעה?

התנאים לאי הרשעה נקבעו בע"פ 2083/96 כתב נ' מדינת ישראל, הידוע כ"הלכת כתב". בהתאם לפסק הדין, בית המשפט העליון קבע כי הימנעות מהרשעה שמורה למקרים חריגים ובהתקיים שני תנאים מצטברים:

  1. ההרשעה תפגע פגיעה חמורה בשיקומו של הנאשם.

  2. סוג העבירה מאפשר לוותר בנסיבות העניין על ההרשעה, מבלי לפגוע באופן משמעותי בשיקולי הענישה האחרים.

כמו כן, ישנם שיקולים נוספים שנלקחים בחשבון:

  • האם מדובר בעבירה ראשונה או יחידה של הנאשם?

  • מהי חומרת העבירה והנסיבות שבהן בוצעה?

  • מעמדו ותפקידו של הנאשם והקשר בין העבירה למעמד ולתפקיד;

  • מידת הפגיעה של העבירה באחרים

  • הסבירות שהנאשם יעבור עבירות נוספות

  • האם ביצוע העבירה על ידי הנאשם משקף דפוס של התנהגות, או שמא מדובר במעידה חד פעמית?

  • יחסו של הנאשם לעבירה - האם הנאשם נוטל הוא אחריות לביצועה?

  • משמעות ההרשעה על הדימוי העצמי של הנאשם.

  • השפעת ההרשעה על תחומי פעילותו של הנאשם.


אי הרשעה- פגיעה קונקרטית בנאשם

אחד השיקולים המרכזיים כיום בבתי המשפט הוא שאלת הפגיעה הקונקרטית שתיגרם לנאשם בעקבות הרשעתו. על מנת לבסס טענה זו, על הנאשם להראות כי הרשעתו בדין צפויה לפגוע בו באופן מוחשי וקונקרטי. חשוב להדגיש כי בהתאם לפסיקת בתי המשפט, אין די בטענות בעלמה כי בעקבות ההרשעה יגרם נזק לעתידו של הנאשם, אלא יש להראות פגיעה קונקרטית.


בהקשר זה, ראו דבריו של כב' השופט אורי שהם שניתנו במסגרת ע"פ 8528/12 ציפורה נ' מדינת ישראל:

"בבוא בית המשפט לבחון את הנזק העלול להיגרם לנאשם, יש להתייחס לנזק מוחשי-קונקרטי, ואין להידרש לאפשרויות תיאורטיות, על פיהן עלול להיגרם לנאשם נזק כלשהו בעתיד. בעניין פריגין ציינתי, בהקשר זה, כי קבלת הגישה, לפיה יש לבחון נזקים אפשריים, העלולים להתרחש בעתיד, גם אם מדובר בנאשם צעירים, תחייב את בית המשפט להידרש לתרחישים תיאורטיים שאין לדעת אם יתממשו בעתיד, ולא ברור כלל עד כמה תהיה להרשעה בדין השפעה על התכנותם של אותם תרחישים".

האם אי הרשעה נכללת במרשם הפלילי?

אי הרשעה נכללת במרשם הפלילי. עם זאת, חשוב להדגיש כי תקופת המחיקה של תיק שהסתיים באי הרשעה מסתכמת ב-5 שנים בלבד מיום מתן פסק הדין, בעוד שבמקרה של הרשעה הרישום יימחק רק בחלוף 17 שנים לכל הפחות. בהקשר זה, יש לציין כי ניתן לפנות בבקשה למחיקת רישום פלילי לנשיא המדינה, אשר לו מסורה הסמכות לקיצור תקופות ההתיישנות והמחיקה של העבירה.


הענישה בתיקי "אי הרשעה"

בדרך כלל, הענישה בתיקי אי הרשעה הינה ענישה מקלה המסתכמת בצו מבחן, שירות לתועלת הציבור, התחייבות להימנע מעבירה ופיצוי לקורבן העבירה.


שירות המבחן בתיקי אי הרשעה

קיימת חשיבות רבה להתנהלות הנאשם עם שירותי המבחן בהליך הפלילי בכלל, ובפרט כשעל הפרק עומדת שאלת אי ההרשעה. בסופו של יום, החלטתו של בית המשפט מושפעת רבות מהמלצת שירות המבחן ולכן יש להיערך למפגשים עם שירות המבחן בהתאם, תוך פניה לעורך דין פלילי לקבלת ייעוץ והדרכה.


על חשיבות איכות הייצוג בכל הנוגע לאי הרשעה

אי הרשעה מהווה כלי משפטי נוסף בארגז ובעל חשיבות ב"ארז הכלים" של עורך הדין הפלילי, המאפשר להשיג תוצאה טובה יותר ללקוח. יחד עם זאת, מכיוון שאי הרשעה מהווה חריג שבחריגים, קיימת חשיבות לפנות לעורך דין פלילי מיומן ובעל ניסיון, אשר יעלה את הטענות הנכונות ויביא וילווה את הנאשם לאורך כל ההליך הפלילי - עד לתוצאה המיוחלת.


יש לכם שאלה הקשורה באי הרשעה או ביטול הרשעה? זקוקים לייצוג משפטי במסגרת הליך פלילי?

פנו כעת למשרדנו במספר – 055-6601981 או השאירו פרטים ונחזור תוך זמן קצר. סודיות מובטחת למן שיחתנו הראשונה.


bottom of page