Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility הזנחת השמירה על כלי ירייה-כל מה שחשוב לדעת על העבירה | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

הזנחת השמירה על כלי ירייה


הזנחת שמירה על כלי יריה
הזנחת שמירה על כלי יריה

הזנחת השמירה על כלי ירייה הינה עבירה פלילית המעוגנת בסעיף 339 לחוק העונשין, תשל"ז-1977. עבירה זו, נועדה להרתיע בעלי רישיון נשק פרטי או ארגוני מפני אי נקיטת אמצעי זהירות סבירים בכל הנוגע לשימוש בנשק בצורה בטוחה ובאופן אחסונו. בכתבה הבאה, עורך דין ברוך גדע מסביר על הזנחת השמירה על כלי ירייה - כל מה שחשוב לדעת על העבירה.


הסכנות הגלומות בהזנחת שמירה על כלי ירייה

הזנחת שמירה על כלי ירייה עלולה להביא להשלכות הרסניות. כך למשל, כאשר כלי נשק כדוגמת אקדח אינו מאוחסן כראוי, אנשים לא מורשים יכולים לגשת אליו ולבצע בו שימוש אשר עלול להביא לפגיעה בגוף ובנפש, כגון:

  • שימוש בנשק על ידי ילדים.

  • ירי לא מכוון.

  • התאבדויות.

  • חשש שמא כלי הנשק יגיע לידיהם של עבריינים.

לכן, חשוב לוודא שכלי ירייה מאוחסנים בהתאם להוראות האגף לכלי ירייה.


הזנחת השמירה על כלי יריה וחומרים מסוכנים – מה קובע החוק?

עבירה הזנחת השמירה על כלי יריה מעוגנת בסעיף 339 לחוק העונשין, אשר קובע כדלקמן:

"(א) המחזיק, משאיר או מפקיר כלי יריה, חומר נפץ או חומר אחר שבכוחם לגרום נזק לאדם או לסכן חייו, ללא נקיטת אמצעי זהירות סבירים למנוע אדם אחר מלגרום בהם נזק לעצמו או לאחר, בין בטיפול כלשהו בהם ובין בלא טיפול, דינו - מאסר שנה. (ב) סעיף זה לא יחול על מחזיק, משאיר או מפקיר הנתון לשיפוט צבאי לפי חוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955, במקום שהוא מחנה צבאי או שבו מתנהלות פעולות צבאיות, או תוך כדי אימונים במסגרת הצבא, אולם יחול על מדריך כאמור בסעיף 5ב(ב) לחוק כלי היריה, תש"ט–1949, ובסעיף 22(2)(ג) לחוק חמרי הנפץ, תשי"ד-1954".

מה מוגדר בחוק ככלי יריה?

כלי יריה מוגדר בחוק חוק כלי היריה, תש"ט-1949 כך:

"כלי יריה – פירושו כלי בעל קנה העשוי לירות כדור, קלע, פגז, פצצה או כיוצא באלה, שבכוחם להמית אדם, וכולל חלק, אביזר ותחמושת של כלי כזה, וכן כלי נשק שסוגל לפלוט חומר הנועד להזיק לאדם, לרבות חלק, אביזר ותחמושת לכלי נשק כאמור ולרבות מכל המכיל או שסוגל להכיל חומר כאמור, ולמעט מכל גז מדמיע";

דוגמאות למצבים הנחשבים כהזנחת שמירה על כלי נשק

המקרים שבהם אדם ייחשב כמי שמתרשל בשמירה על כלי הנשק הם מגוונים. המשותף לכולם הוא שמדובר במצבים אשר במסגרתם בעל הרישיון לא נקט אמצעי זהירות סבירים בכל הנוגע לשימוש בנשק והחסנתו. כך למשל:

  1. הותרת הנשק באוטו ללא השגחה.

  2. הותרת הנשק בביתו של חבר ללא השגחה.

  3. הותרת שימוש בנשק לאדם אחר שאינו בעל רישיון נשק.

  4. החזקת תחמושת בלא רשות.

חשוב להדגיש כי אף אם העבירה בוצעה בתום לב – עדיין מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין.


מה העונש על הזנחת השמירה על כלי יריה?

העונש על הזנחת כלי נשק או הפקרתו הנו עד שנת מאסר. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי מדובר בעונש מרבי ובמרבית המקרים האוכלוסייה אשר עומדת לדין בגין עבירה זו הינה אוכלוסייה נורמטיבית. לכן, במרבית המקרים בגין עבירה זו בתי המשפט אינם נוטים להשית עונשי מאסר בפועל.


האם ניתן לסגור את תיק החקירה בטרם הגשת כתב אישום?

בשל העובדה כי עבירת הזנחת השמירה על כלי יריה הינה עבירה מסוג עוון, במקרים המתאימים, ניתן יהיה לפנות לפרקליטות בבקשה לסגור את התיק בהסדר מותנה. משמעות הדבר היא כי החשוד מודה בביצוע העבירה והתיק נגדו נסגר בלא שיירשם לחובתו רישום פלילי, אלא רישום משטרתי בלבד. כאן המקום לציין כי סגירת תיק בהסדר אין פירושו שהחשוד אינו יישא בעונש, שכן במסגרת ההסדר ובתמורה להודאת החשוד בביצוע עבירה, עליו לקיים את התנאים שנקבעו בהסדר. כגון: קנס, פיצוי, של"צ וכדומה. לפירוט נוסף אודות הליך הסדר מותנה לחצו כאן.


מהן ההשלכות המשפטיות על הזנחת השמירה על כלי ירייה

הזנחת המשמורת על כלי ירייה עלולה להיות בעלת השלכות משפטיות הרות גורל. ראשית, מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין. כאן המקום לציין כי אף על פי שעבירה זו אינה נחשבת לחמורה במיוחד, הרי שעצם ההרשעה בפלילים מותירה כתם על הנאשם, על כל המשתמע מכך. שנית, מי שחשוד בגדר עבירה זו עשוי לאבד את רישיון הנשק שלו. שלישית, במקרים מסוימים, אותו אזרח אשר הנשק שימש אותו במקום עבודתו, עלול לאבד את פרנסתו בעקבות ביצוע העבירה.


אחסון נכון של כלי נשק

אחסון כלי ירייה נכון היא בעלת חשיבות עליונה לבטיחות כולם. חשוב להקפיד על שמירת כלי נשק הרחק מהישג ידם של ילדים וכאלה שאינם מורשים להשתמש בו. במדינת ישראל, האגף לרישוי כלי יריה מפרסם הנחיות ברורות באשר לאחסון כלי ירייה פרטי. כך למשל:

  • כאשר בעל הרישיון אינו נושא את הנשק, עליו להשאיר את כלי הירייה במקום נעול ומחוץ להישג ידם של ילדים ובלתי מורשים.

  • חובה על בעל הרישיון להתקין כספת ביתית להחסנת הנשק ולהתקינה במקום שאינו נגלה לעין.

  • על בעל הנשק לפרוק את הנשק מתחמושת בטרם ההחסנה.

  • במקרה של היעדרות לכמה ימים כדוגמה חופשה, מומלץ להפקיד את כלי הירייה אצל סוחר נשק מורשה.


זומנת לחקירה במשטרה בחשד לעבירת הזנחת השמירה על כלי יריה או הפקרת נשק? הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו?

זכור! חקירה במשטרה בגין הזנחת השמירה על כלי ירייה עלולה להוביל לביטול רישיון הנשק שלך ואיבד מקור פרנסתך וזאת מלבד ההליך הפלילי שעשוי להתנהל נגדך. לכן, אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו, יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי ללא דיחוי לצורך תיאום שיחת ייעוץ לפני חקירה. עורך דין פלילי בעל ניסיון ידע להסביר לך מהן זכויותייך במהלך החקירה, ובמקרים מסוימים עשוי להביא לסגירת תיק החקירה, אף אם על דרך של הסדר מותנה. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, חשוב לפנות לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי פרטני כדי לבחון מהם הצעדים הנכונים שיש לפעול בתיק. עורך דין ברוך גדע יוצא פרקליטות מחוז חיפה, בעברו ניסח כתבי אישום בגין עבירה זו ומומחה בייצוג חשודים, נאשמים בגין עבירת הזנחת השמירה על כלי ירייה.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת הזנחת כלי נשק, אל תהסס ופנה כעת להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.

bottom of page