Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility זיוף תעודת זהות - היקף התופעה והעונש הקבוע לצד העבירה | ברוך גדע - משרד עורכי דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

זיוף תעודת זהות


זיוף תעודת זהות
זיוף תעודת זהות

עם התפתחות הטכנולוגיה תופעת זיוף תעודות זהות הולכת ומתפשטת בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט. סורקים, מדפסות ותוכנות עריכה מתקדמות הזמינות לכל דורש מאפשרות כיום לזייף בקלות רבה יחסית כמעט כל מסמך רשמי יהיה באשר יהיה. מעבר לעובדה שפעולת הזיוף הפכה לפשוטה, הרי שכיום, בעלות של כמה מאות שקלים ניתן לרכוש תעודת זהות מזויפת באמצעות אפליקציית טלגרם. רבים שוגים לחשוב, כי זיוף תעודת זהות הינו מעשה נסלח אשר אינו גורר הרשעה בפלילים, אולם לא כך הדבר. הלכה למעשה, זיוף תעודת זהות או שימוש בתעודת זהות מזויפת מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין אשר במרבית המקרים גוררת עמה הרשעה בפלילים. יתרה מכך, בשל אופייה של העבירה ונסיבותיה, במרבית המקרים בהם מוגשים כתבי אישום בגין זיוף תעודת זהות, מייחסת התביעה לנאשם סעיפי חיקוק נוספים כגון קבלת דבר במרמה, עבירת התחזות וכדומה.

בשורות הבאות, עו"ד ברוך גדע מסביר אודות תעשיית זיוף תעודות הזהות בישראל ועל העונש הצפוי למי שמזייף תעודת זהות או עושה שימוש בתעודת זהות מזויפת.


זיוף תעודת זהות – מהן הסיבות לכך?

הסיבות לזיוף תעודת זהות הינן מגוונות, כך למשל:

  • זיוף גילו של קטין בתעודת הזהות על מנת להיכנס למקומות בילוי המיועדים לבגירים כגון בארים ומעדונים.

  • זיוף גילו של קטין בתעודת הזהות על מנת לרכוש משקה אלכוהולי.

  • זיוף תעודת זהות על מנת להיבחן בשמו של אדם אחר במבחנים כלל ארציים (פסיכומטרי, מבחן אמיר"ם).

  • זיוף תעודת זהות לצורך פתיחת חשבון בנק על שמו של אדם אחר לשם ביצוע הונאה.

  • זיוף תעודת זהות למטרות ביצוע עבירות טרור.

  • זיוף תעודת זהות על מנת להתחמק מהמשטרה.

  • החלפת תמונה בתעודת הזהות על מנת להימלט מהארץ.


זיוף תעודת זהות ביומטרית

כחלק מהמאבק בתעשיית זיוף תעודת זהות, בשנת 2009 נחקק בישראל חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגרי מידע, התש"ע-2009. בהתאם לחוק זה, את מקומן של תעודות הזהות המסורתיות יתפסו תעודות זהות ביומטריות. תעודות הזהות הביומטריות הינן תעודות המכילות אמצעי אבטחה גלויים וסמויים וזאת במטרה להקשות את זיופן. תעודות הזהות הביומטריות מכילות שבב אלקטרוני קטן (צ'יפ) שבו מאוחסנים הנתונים הביומטריים הייחודיים למחזיק התעודה, כגון צילום תווי פנים (חובה) ותמונות של תביעות האצבע (רשות). המאגר הביומטרי נועד על מנת למנוע כפל זהויות ושמירת המידע בבסיס נתונים אחד. חרף מאמציה של המדינה למגר את תעשיית הזיוף – פעולותיה אינה מרתיעות כהוא זה את הזייפנים. כיום, תגלו שבחיפוש אינטרנטי פשוט ניתן למצוא ברחבי הרשת ובטלגרם זייפנים המתיימרים לספק תעודת זהות ביומטרית מזויפת. מעבר לעובדה כי עלות תעודת זהות ביומטרית יקרה בהרבה מתעודת זהות מזויפת רגילה, הרי שתעודת זהות ביומטרית מזויפת אינה מחוברת כלל למאגר הנתונים הביומטרי הממשלתי מה שמגביר את הסיכוי לתפוס את מי שעושה שימוש בתעודה זו.


העונש על זיוף תעודת זהות

מה העונש על זיוף תעודת זהות?

העונש על זיוף תעודת זהות תלוי בנסיבות המקרה. כך למשל, שונה העונש שיושת על קטין בגין שימוש בתעודת זהות מזויפת לשם כניסה למועדון, בהשוואה לאדם בגיר שיבצע שימוש בתעודת זהות מזויפת על מנת לבצע הונאה תוך כדי התחזות. עם זאת, תופתעו לגלות, אך בחוק העונשין הישראלי אין עבירה ספציפית הקשורה לזיוף תעודת זהות. הלכה למעשה, כאשר אדם מועמד לדין בגין זיוף תעודת זהות, הוא מואשם בעבירת הזיוף ה"רגילה".

העונש על זיוף מסמך הנו שנת מאסר אחת, אולם מי העונש על זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר הנו שלוש שנות מאסר ואם מדובר בנסיבות מחמירות, אזי דינו של המזייף הנו חמש שנות מאסר. בהקשר זה, יוער כי זיוף תעודת זהות במרבית המקרים נחשב לזיוף בנסיבות מחמירות, וזאת בשל חשיבותו של המסמך שזויף המהווה מסמך רשמי אשר זיופו עשוי לפגוע במוסדותיה הרשמיים של המדינה.

העונש על שימוש בתעודת זהות מזויפת

חשוב לציין כי גם מי שלא זייף את תעודת הזהות, אלא "רק" השתמש בה מבצע עבירה פלילית. מבחינת העונש, בחוק אין הבחנה בין מזייף המסמך לבין האדם המבצע בו שימוש.


זומנת לחקירה בחשד לזיוף תעודת זהות או שימוש בתעודת זהות מזויפת? הוגש נגדך כתב אישום?

יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי ומנוסה ללא דיחוי כבר בשלב החקירה. ייעוץ לפני חקירה עשוי לשנות את תוצאת ההליך מן אל הקצה אל הקצה.

עורך דין פלילי בעל ניסיון ידע להסביר לך מהן הזכויות שלך במהלך החקירה ואף עשוי להביא לסגירת התיק כנגדך.

במקרים המתאימים, ניתן לפנות לתביעה במטרה להביא לסגירת התיק בהסדר מותנה. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, פנה לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי פרטני על מנת לבחון מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר בה יש לפעול בתיק.

עורך דין ברוך גדע בעל ניסיון רב במתן בייעוץ וייצוג משפטי לחשודים ונאשמים בעבירות מרמה בכלל ובעבירת זיוף תעודת זהות בפרט.


אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין זיוף תעודת זהות או שימוש בתעודת זהות מזויפת, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.

סודיות מובטחת למן השיחה הראשונה.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל האמצעים העומדים לרשותו וזאת על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך.




bottom of page