Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility הונאה בכרטיס אשראי | גניבת כרטיס אשראי | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

הונאה בכרטיס אשראי


הונאה בכרטיס אשראי
הונאה בכרטיס אשראי

כרטיסי אשראי משמשים כאמצעי התשלום העיקריים במשק. הסיבות לכך מגוונות, בין היתר בשל רכישות המתבצעות באון ליין, בשל זמינותו של כרטיס האשראי בניגוד לכסף מזומן ובשל חקיקת החוק לצמצום השימוש במזומן. כפועל יוצא, בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית בהיקף עבירות ההונאה המתבצעות באמצעות כרטיסי האשראי. מלבד העובדה כי מדובר בעבירה פלילית הגוררת עמה לעתים עונש מאסר, עבירת הונאה בכרטיס אשראי פוגעת בחברות האשראי וחמור מכך - בבעלי העסקים הקטנים והבינוניים.

במאמר הבא, עו"ד ברוך גדע מסביר מהי הונאה בכרטיס אשראי ומה העונש הקבוע לצד עבירה זו.


עבירות הונאה בכרטיס אשראי – המסגרת החוקית

עבירות הונאה בכרטיס אשראי מעוגנות בחוק כרטיסי חיוב, תשמ"ו-1986. החוק מונה מספר עבירות הקשורות בביצוע הונאה בכרטיס חיוב, העיקריות שביניהן: גניבת כרטיס חיוב, הונאה בכרטיס חיוב והחזקת ציוד לזיוף כרטיס חיוב. חשוב לציין כי מבחינת ההגדרה המשפטית, הן כרטיס אשראי והן כרטיס בנקאי (דיירקט) עונים על ההגדרה של כרטיס חיוב.


עבירת הונאה בכרטיס אשראי - לשון החוק:

עבירת הונאה בכרטיס אשראי מעוגנת בסעיף 17 לחוק, הקובע כדלקמן:


"המשתמש בכרטיס חיוב או במרכיב ממרכיביו, בכוונה להונות, דינו – מאסר שלוש שנים, ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – חמש שנים".

כפי שניתן לראות, העונש על הונאה בכרטיס חיוב הוא עד שלוש שנות מאסר, ואם מדובר בהונאה בכרטיס אשראי שנעשתה בנסיבות מחמירות, אזי העונש הוא עד חמש שנות מאסר. הנסיבות המחמירות נלמדות מהיקף ביצוע העבירה, מידת התחכום בביצוע העבירה וכיוצא באלה.


הונאה בכרטיס חיוב - יסודות העבירה

עבירת הונאה בכרטיס חיוב נחשבת לעבירת התנהגות הכוללת יסוד נפשי של כוונה. כלומר, על מנת להרשיע בעבירה זו, לא מספיק שהתביעה תוכיח כי הנאשם ביצע שימוש בכרטיס האשראי או בחלק ממרכיביו, אלא שעל מנת להרשיעו התביעה תצטרף להוכיח בנוסף כי התנהגותו של הנאשם נעשתה מתוך מטרה להונות.


כיצד ניתן לבצע הונאה בכרטיס אשראי?

הדרכים לביצוע הונאה בכרטיס חיוב הינן מגוונות ובעלות דרגות חומרה ותחכום שונות, למשל:

  • גניבה פיזית של כרטיס האשראי או מציאת כרטיס אשראי וביצוע שימוש בו במסגרת רכישות באינטרנט או בחנויות.

  • איתור פרטי האשראי באמצעות התקנת מצלמות זעירות בכספומטים.

  • העתקת נתוני האשראי באמצעות "שפתיים אלקטרוניות". מדובר ברכיב המותקן בפתח הכנסת כרטיס החיוב במכשיר הכספומט, המאפשר להעתיק את נתוני האשראי ושידורם למבצעי העבירה.

  • פעולות "פישינג". למשל: שליחת מסרון בשמו של גוף מוכר כגון רשות המיסים, דואר ישראל, ביטוח לאומי וכיוצא באלה. במסרון ישנו קישור לאתר אינטרנט מזויף (הנראה כביכול זהה לגוף ממנו נשלח המסרון) ובו מקבל המסרון מתבקש להזין את פרטי האשראי שלו.


מה העונש על גניבת כרטיס אשראי?

מלבד עבירת הונאה בכרטיס חיוב, סעיף 16 לחוק קובע כי העונש על נטילת כרטיס חיוב של אדם אחר ללא הסכמתו ומתוך כוונה לבצע בו שימוש הנו עד שלוש שנות מאסר. חשוב לדעת כי המונח "נטילה" מוגדר בחוק העונשין כהשגת החזקה בתחבולה, בהפחדה, בטעות ואף במציאה. מכאן נובע, כי במקרים מסוימים, ניתן יהיה להעמיד לדין פלילי אדם המוצא כרטיס אשראי ברחוב באופן אקראי ומבצע בו שימוש.


החזקת ציוד המשמש לזיוף כרטיס חיוב

סעיף 18 לחוק כרטיסי חיוב קובע כי העונש עונש של עד שלוש שנות מאסר למי שנמצא כשהוא מחזיק במכשיר המיועד לייצור כרטיס חיוב או ליצירת שינויים בכרטיס. להלן לשון החוק:

"המחזיק בחומר או במכשיר המיועד לייצור כרטיס חיוב של מנפיק או להדפסה, למחיקה להוספת נתונים או לעריכת שינויים על גבי כרטיס חיוב של המנפיק, והכל ללא הסכמת אותו מנפיק, דינו – מאסר שלוש שנים".


זומנת לחקירה במשטרה בחשד להונאה בכרטיס אשראי? הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת הונאה בכרטיס חיוב או גניבת כרטיס אשראי?

יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי ללא דיחוי. ייעוץ לפני חקירה במשטרה, עשוי לשנות את תוצאת ההליך בצורה משמעותית ולשנות את רוע הגזירה. עורך דין פלילי בעל ניסיון ידע להסביר לך מהן זכויותייך במהלך החקירה במשטרה, ואף במקרים מסוימים עשוי להביא לסגירת תיק החקירה נגדך בלא הגשת כתב אישום. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי פרטני כדי לבחון מהי האסטרטגיה הנכונה בה יש לפעול בתיק. עורך דין ברוך גדע, מומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים, נאשמים בעבירות הונאה.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין הונאה בכרטיס אשראי, אל תהסס ופנה כעת להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורך.

bottom of page