Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility חוק אי הפללה | חוק אי הפללה קנאביס | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

חוק אי הפללה


אי הפללה | אי הפללת צרכני קנאביס
אי הפללה | אי הפללת צרכני קנאביס

בשנים האחרונות חלה עליה בהיקף צריכת הקנאביס בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט. על פי מחקרים, למעלה ממיליון ישראלים צורכים קנאביס באופן מזדמן, כאשר לרוב מדובר באוכולוסייה נורמטיבית, שאינה מעורה בתחום הפלילי. נוכח נתונים אלו ולאור העובדה שהקנאביס נחשב כסם "קל" ביחס לסמים אחרים, ביום 19.7.2018 אושר בכנסת חוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת – הוראת שעה), התשע"ח – 2018, אשר זכה לכינויים "חוק הקנסות" ו"חוק אי הפללה באחריות". החוק קובע כי עבירה של החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית, הנעברת בפעם הראשונה או בפעם השנייה בתוך חמש שנים ממועד ביצוע העבירה הראשונה, תיחשב לעבירת קנס מיוחדת. בשורות הבאות, עו"ד ברוך גדע מסביר מהו חוק אי הפללה, מהם שיעורי הקנסות ועל מי בעצם חוק זה חל. דעו את זכויותיכם.


חוק אי הפללה קנאביס – מהם שיעורי הקנסות?

מי שייתפס בפעם הראשונה יוטל עליו קנס כספי בסך 1,000 ש"ח. אם אותו אדם ייתפס פעם נוספת בתוך חמש שנים ממועד ביצוע העבירה הראשונה, יוטל עליו קנס של 2,000 ש"ח. בשני המצבים, התיק לא יופיע במרשם הפלילי, אלא יופיע במרשם משטרתי ייעודי הנוגע לעבירות קנס מיוחדות. אם אותו אדם ייתפס בפעם השלישית - לא יוטל עליו קנס אלא אותו אדם יופנה להליך של הסדר מותנה. במסגרת הליך זה, המדינה רשאית להשית על הנאשם קנסות גבוהים יותר, וזאת לצד רכיבי ענישה נוספים. במצב זה, התיק יופיע ברישום המשטרתי ויצוין כי התיק "נסגר בהסדר מותנה". אם אותו אדם ייתפס בפעם הרביעית הוא יועמד לדין פלילי, בלא קשר לכמות הסם שנתפסה.


קנאביס לשימוש עצמי - מהי הכמות המותרת?

כאמור, התיקון לחוק חל על מי שנתפס כשהוא עם קנאביס לשימוש עצמי. על פי חוק, הכמות הנחשבת לשימוש עצמי היא עד 15 גרם. חשוב להדגיש כי התיקון לחוק אינו הופך את השימוש בקנאביס לחוקי ולמעשה מי שייתפס מעבר לכמות זו צפוי לשאת בענישה פלילית.


חוק אי הפללה באחריות – על מי החוק אינו חל?

החוק אינו חל על אסירים, חיילים וקטינים. בנוסף, החוק אינו חל על מי שהועמד לדין פלילי והורשע בחמש השנים שקדמו לתפיסתו בעבירה מסוג פשע או עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים (למעט עבירת קנס מיוחדת).


חוק אי הפללה – תוקף החוק

החוק נכנס לתוקף ביום 1.4.2019 וזאת במסגרת הוראת שעה למשך שלוש שנים. לפיכך, החוק עשוי לפקוע ביום 31.3.2022 וזאת עד להסדרה חקיקתית אחרת.


קיבלתי קנס על שימוש בקנאביס, מה עליי לעשות?

  1. ניתן לשלם את הקנס בתוך 60 ימים ממועד קבלת הדוח. עצם התשלום מהווה הודאה באשמה.

  2. ניתן להגיש בקשה לביטול הקנס בתוך 30 ימים ממועד קבלת הדוח המקורי. במקרים מסוימים ניתן יהיה להגיש את בקשת ביטול הקנס באיחור. מכיוון שהבקשה נשענת ברובה ככולה על טיעונים משפטיים, מומלץ שלא להגישה באופן עצמאי, אלא להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי העוסק בתחום. חשוב לציין כי הגשת הבקשה לביטול הקנס אינה עוצרת את מניין הימים לעניין תשלום הקנס. במצב בו תינתן החלטה לבטל את הקנס - הסכום יוחזר.

  3. ניתן להגיש בקשה להישפט בתוך 30 ימים ממועד קבלת הקנס. במצב בו הוגשה בקשה לביטול הדוח אך הבקשה נדחתה, ניתן להגיש בקשה להישפט בתוך 14 ימים מהדחייה, או עד לתום המועד להגשת הבקשה להישפט – לפי המועד המאוחר מביניהם. יש לקחת בחשבון כי בהתאם לחוק, מי שיגיש בקשה להישפט ובסופו של יום ימצא אשם, אזי בית המשפט עשוי להשית עליו קנס מוגדל של לפחות פי שלושה מסכום הקנס המקורי.


יש לכם שאלה הנוגעת לחוק אי הפללה? קיבלתם הודעת קנס ואתם מעוניינים להגיש בקשת ביטול? זקוקים לייעוץ משפטי מעורך דין פלילי?

משרדנו מייצג הן לקוחות חוזרים והן לקוחות נורמטיביים בכל הנוגע לעבירות סמים, ובפרט בשימוש בקנאביס לצריכה עצמית. ניתן ליצור קשר 24 שעות ביממה במספר 055-6601981, או השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר.

משרדנו מתחייב להקדיש את כל המשאבים העומדים לרשותו על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורכם.


bottom of page