Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility מכשיר הפוליגרף במשפט פלילי - כל מה שצריך לדעת | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

בדיקת פוליגרף בהליך פלילי


בדיקת פוליגרף
בדיקת פוליגרף

בדיקת פוליגרף בהליך פלילי: מכשיר הפוליגרף ידוע גם בשפה העממית כ"מכונת אמת". מכשיר הפוליגרף משמש לגילוי ואבחון אמירות אמת ושקר. השימוש במכשיר הפוליגרף נעשה על ידי חיבור הנבדק לגלאי חישה, אשר מודדים ורושמים את תגובותיו הפיזיולוגיות של הנבדק. בשלב הראשון של הבדיקה, הנבדק נשאל שאלות שאינן רלוונטיות כלל לתכלית הבדיקה, כגון איזה יום בשבוע, מה צבע חולצתו וכיוצא באלה. מטרת שאלות אלו הן לאפיין המכשיר לתגובותיו של הנבדק. לאחר מכן, נשאלות שאלות הנוגעות ללב העניין. תגובותיו של הנבדק מושוות ומוערכות ביחס לתגובותיו לשאלות הבלתי רלוונטיות וכאשר מתקבלת אינדיקציה במכשיר כי הנבדק מוטרד משאלות אלה, מתבצעת בדיקה נוספת על ידי שאלות ביקורת שמטרתן לאמת את האפשרות כי הנבדק מסתיר מידע בנושא מסוים. בדיקות פוליגרף לצרכים שונים, בין היתר לצורך קבלת עובדים למקום עבודה, לגילוי בגידות מצד בן או בת הזוג ועוד.

מכשיר הפוליגרף במשפט הפלילי

על מנת להרשיע נאשם בפלילים, על התביעה להוכיח מעל לכל ספק סביר כי הנאשם ביצע את העבירה המיוחסת לו. כידוע, אמינותו של מכשיר הפוליגרף מוטלת בספק. משכך, במדינת ישראל, בדיקת פוליגרף איננה קבילה כראיה במשפט הפלילי גם לא בהסכמת הנאשם. קביעה זו, הושרשה בבית המשפט העליון במסגרת ד"נ 188/94 מדינת ישראל נ' אבוטבול – שם דובר על נאשם שהורשע בבית המשפט המחוזי בעבירת אינוס לצד עבירות נוספות. בית המשפט העליון זיכה את הנאשם מעבירת האינוס, ופסק כי מכשיר הפוליגרף אינו קביל כראיה בהליך פלילי ואין להביא לידיעת בית המשפט ידיעה על עצם סירובו של הנאשם להיבדק במכשיר הפוליגרף, או להעיר הערות בקשר לסירובו לבדיקה.


פוליגרף בהליכי חקירה ומעצר

בכל הנוגע להליכי חקירה, ניתן לבצע שימוש במכשיר הפוליגרף ובלבד שניתנה הסכמתו של הנחקר בכתב. בהקשר זה, יוער כי לעתים חוקרי המשטרה יציעו לנחקר לעבור בדיקת פוליגרף, אך רק על מנת לגשש ולבחון את תגובותיו, על כן, אם זומנת לחקירה במשטרה ישנה חשיבות לקבל ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין פלילי. בכל הנוגע להליכי מעצר, בהתאם לסעיף 15(ו) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996, לשם החלטה בבקשה המעצר, בית המשפט רשאי להיזקק לראיות שאינן קבילות במשפט. לפיכך, כשמדובר בהליך המעצר, הרי שבית המשפט רשאי לקבל את ממצאי בדיקת הפוליגרף כראיה.


זומנת לחקירה במשטרה? זקוק לייעוץ פרטני מעורך דין פלילי?

עו"ד ברוך גדע זמין 24 שעות ביממה. אם זומנת לחקירה במשטרה, פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981 או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.

bottom of page