Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility חקירה באזהרה | חקירה תחת אזהרה | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

חקירה באזהרה


חקירה באזהרה | חקירה במשטרה

זומנתם לחקירה באזהרה במשטרה? חשוב מאוד שתקראו את השורות הבאות.

נתחיל בכך, שכל אזרח עלול למצוא את עצמו בסיטואציה שבה הוא נחקר באזהרה. לכן, גם אם אתם אזרחים שומרי חוק - חשוב לדעת מהי חקירה באזהרה ומהן הזכויות המוקנות לכם על פי חוק באם תחקרו תחת אזהרה במשטרה. בשונה מגביית עדות מעד אשר אינו נחקר באזהרה, החוק מחייב את חוקר המשטרה להזהיר את מי שחשוד בביצוע עבירה בדבר החשדות כנגדו וכן בדבר זכויותיו. מהי חקירה באזהרה? מה הזכויות הקיימות למי שצפוי להיחקר באזהרה? מה ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה? עורך דין פלילי ברוך גדע מסביר.


מה זה חקירה באזהרה?

חקירה באזהרה במשטרה הינה סיטואציה שבה המשטרה או רשות חוקרת אחרת סבורה כי אדם פלוני ביצע עבירה פלילית.

בפתח חקירתו של החשוד, על החוקר להזהירו באופן הבא:

"אני איש משטרה (שם השוטר) מודיעך כי הנך חשוד ב(תיאור העבירה) זכותך לא לומר דבר, דבריך יתועדו ועשויים לשמש כראיה בבית משפט, ואולם דע כי בית משפט יוכל להביא בחשבון את שתיקתך. זכותך להיוועץ בעורך דין לפני חקירתך בכפוף למגבלות הקבועות בחוק וזכותך להיוועץ בסניגור ציבורי אם אתה זכאי לכך על פי חוק, לרבות בשל מחסור באמצעים".

טופס חקירה באזהרה
חקירה באזהרה

כאמור, יש הבדל מהותי בין מתן עדות במשטרה לבין חקירה באזהרה. בעוד שבגביית עדות, האדם אשר מוסר את העדות לחוקר אינו חשוד בביצוע עבירה פלילית, מי שנחקר תחת אזהרה במשטרה הנו חשוד פוטנציאלי בביצוע עבירה. לכן, החוק מקנה זכויות לטובת נחקרים אשר צפויים להיחקר באזהרה.





מה ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה?

ההבדל בין חקירה רגילה לבין חקירה באזהרה הוא משמעותי מאוד. כאשר אדם מוזמן לחקירה רגילה במשטרה, אותו אדם אינו נחקר בגדר חשוד ומשכך, אין הוא מצוי בסכנה בכל הנוגע להעמדתו לדין פלילי. חקירה שאינה באזהרה, מיועדת לצורך איסוף ראיות בתיק החקירה. לכן, כאשר אדם מוזמן לחקירה רגילה במשטרה הוא צפוי להישאל שאלות בנוגע לעבירה שנעשתה על ידי החשוד/ים בתיק. כך למשל: אם דוד ראה את יצחק דוקר את משה. דוד ייחקר חקירה רגילה, אשר במסגרתו ימסור את גרסתו לשוטרים, יצחק ייחקר באזהרה - כחשוד בביצוע עבירה ומשה ייחקר אף הוא בחקירה רגילה. במצב דברים זה, ברור ומובן כי משה ודוד אינם "על הכוונת של המשטרה", מאחר שהם לא ביצעו עבירה פלילית ולכן, הם ייחקרו חקירה רגילה ולא חקירה באזהרה. לעומתם, יצחק ייחקר באזהרה וייתכן שבסיום החקירה המשטרה אף תבקש להאריך את מעצרו.


מהן ההשלכות של חקירה רגילה?

כאמור, חקירה רגילה במשטרה אינה משפיעה כהוא זה על עתידו של הנחקר. יחד עם זאת, כאשר אדם מוסר את גרסתו במשטרה, חשוב לציין כי גרסתו מתווספת לתיק החקירה. משמעות הדבר היא, כי אם וכאשר יוגש כתב אישום נגד החשוד ובהמשך ההליך בא כוחו יכפור באשמה, אזי ייתכן כי מוסר הגרסה, היינו העד, יצטרך להתייצב בבית המשפט ולהעיד אודות גרסתו במשטרה. לעתים, להתייצב בבית המשפט אינה סיטואציה נעימה, שכן כאשר עד מתייצב ומוסר את גרסתו הוא כפוף לחקירה נגדית הנעשית בידי סניגורו של החשוד וכן העד מעיד מול הנאשם, סיטואציה שלעתים עשויה להיות מלחיצה בעבור האדם מן היישוב, אשר נקלע בעל כורחו לעבירה.


זכויות חשודים / נחקרים באזהרה

  1. זכותו של הנחקר לברר מה מעמדו – כלומר האם הוא צפוי להיחקר כחשוד או כעד.

  2. חוקר המשטרה חייב להודיע לחשוד בפתח החקירה בגין איזו עבירה הוא נחקר, כמו גם ליידע את החשוד בדבר זכותו לשמור על זכות השתיקה ועל זכותו של החשוד להתייעץ עם עורך דין לפני תחילת החקירה.

  3. חקירה תיעשה בשפת החשוד – לחשוד יש זכות להיחקר בשפה המובנת לו, לרבות בשפת הסימנים. כמו כן, יש לתעד את החקירה שפה שבה נחקר החשוד.

  4. חיסיון מפני הפללה עצמית – לחשוד יש זכות לסרב להשיב על שאלות אשר עשויות להפליל אותו.

לחצו כאן לעצות הקשורות בייעוץ לפני חקירה.

לחצו כאן לכתבה הקשורה להפרת זכויות הנחקר.


משמעות חקירה באזהרה

לחקירה באזהרה עשויות להיות השלכות משמעותיות על עתידו של הנחקר. שכן, תכליתה של חקירה באזהרה במשטרה הינה לגבש תשתית ראייתית כנגד הנחקר, אשר בסופו של יום תצדיק הגשת כתב אישום נגדו.


מה קורה אחרי חקירה באזהרה?

לאחר חקירה באזהרה ייתכנו אחת משתי אפשרויות:

  1. תיק החקירה ייסגר בהתאם לאחת מעילות הסגירה הקבועות בחוק (חוסר ראיות, נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות העמדה לדין או חוסר אשמה). חשוב להדגיש כי מלבד עילת הסגירה של חוסר אשמה, יתר עילות הסגירה האחרות מותירות אחריהן רישום משטרתי. לכן, אם נחקרת באזהרה ותיק החקירה נסגר - מומלץ לפנות לעורך דין פלילי על מנת לברר מהי עילת הסגירה ובתוך כך לבחון את האפשרות להביא לביטול הרישום המשטרתי.

  2. העמדה לדין פלילי או במילים אחרות הגשת כתב אישום נגד החשוד. חשוב לציין כי בעבירות אשר העונש הקבוע להן בחוק הנו מעל שלוש שנות מאסר, קרי עבירות מסוג פשע, קיימת לחשוד זכות שייערך שימוע בעניינו. לזכות השימוע חשיבות רבה, שכן מטרת הליך השימוע היא לשכנע את התביעה להימנע מהעמדתו לדין פלילי של החשוד.


האם לאחר חקירה במשטרה החשוד ישתחרר לביתו או ייעצר?

כאשר אדם נחקר באזהרה במשטרה, אזי בסוף החקירה או שהחשוד ישוחרר לביתו (בדרך כלל בתנאים מגבילים) או ייעצר. כאן המקום להדגיש כי אם החשוד נעצר בתום החקירה, אזי המשטרה חייבת להביאו לבית המשפט בתוך 24 שעות לכל היותר, לצורך דיון הארכת מעצר.


זומנתי לחקירה באזהרה, מה עושים?

אם זומנת לחקירה באזהרה חשוב שלא לוותר על זכות ההיוועצות עם עורך דין פלילי. נוכחתי לגלות לא פעם כי חשודים נמנעו להתייעץ עם עורך דין לפני חקירה וזאת מכיוון שהם חשבו כי עצם מימוש זכותם להתייעץ עם עורך לפני חקירה עשויה לחזק את החשדות כנגדם, סברה שאינה נכונה בלשון המעטה. כאמור, זכות ההיוועצות עם עורך דין לפני חקירה במשטרה הינה זכות חוקתית. לכן, אם זומנתם לחקירה במשטרה לעולם אל תוותרו על הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי.

למשרדנו ניסיון רב במתן ייעוץ לחשודים לפני חקירה במשטרה.

אנו זמינים זמינים לרשותכם 24/6 ונשמח לתת מענה לכל שאלה בנושא.

פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.







bottom of page