Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility שמירה על זכות השתיקה בחקירה: משמעותה והשלכותיה | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

שמירה על זכות השתיקה בחקירה


שמיקה על זכות השתיקה בחקירה
זכות השתיקה בחקירה

שמירה על זכות השתיקה בחקירה נגזרת מהזכות להליך הוגן ונחשבת לאחת מהזכויות הבסיסיות הקיימות לחשודים בביצוע עבירה פלילית. זכות השתיקה מאפשרת לחשוד לשתוק במהלך חקירתו במקום להשיב לשאלות החוקרים ובכך להימנע מהפללה עצמית.

זכותו השתיקה בחקירה הוכרה בפסיקה כעקרון יסוד. כך למשל, נאמר על זכות זו בע"פ 1301/06 עזבון המנוח יוני אלזם ז"ל נ' מדינת ישראל:

"זכות השתיקה הנתונה לנאשם על פי חוק (ראו סעיף 161 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב – 1982 ) עומדת גם לחשוד הנחקר בידי איש מרות... והיא כרוכה ושלובה בחזקת החפות העומדת לכל אדם אשר נגדו מתנהל הליך פלילי. שתיים אלה – זכות השתיקה וחזקת החפות – הינן "מהאדנים עליהם שעונים דיני העונשין שלנו" והן מהוות אבני בסיס להגנה על זכותו של נאשם להליך הוגן..."

במאמר הבא, עו"ד ברוך גדע מסביר אודות אחת הדילמות העוברות במוחו של חשוד בביצוע עבירה: האם לשמור על זכות השתיקה?


שמירה על זכות השתיקה בחקירה – דילמת הנחקר

אף על פי ששמירה על זכות השתיקה בחקירה הינה אחת מזכויות היסוד של חשודים בביצוע עבירה פלילית, צריך לדעת באילו מצבים במהלך החקירה להשתמש בזכות זו, אם בכלל. מדובר בדילמה של כל נחקר. מצד אחד, ישנם חשודים ש'מזמרים' בחקירתם, מציפים את החוקרים באינפורמציה מוגזמת ומשיבים בפרטי פרטים לכל שאלה, וזאת בשל העובדה כי מבחינתם – אין להם מה להסתיר.

מצד שני, ישנם חשודים שבוחרים לשתוק בצורה גורפת. גם כשלא צריך. אלה אותם נחקרים שאיבדו את האמון בממסד ובמערכת כולה. מבחינתם - שוטר זה אויב ולכן הם לא מוכנים להשיב לשאלות החוקרים כלל. אז כיצד יש להתנהג במהלך החקירה? מתי מומלץ לשמור על זכות השתיקה? למעשה, אין תשובה חד משמעית לשאלה זו. הדרך הנכונה לדעת אם מומלץ לשמור על זכות השתיקה היא לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי על מנת לקבל ייעוץ לפני חקירה. עורך דין פלילי בעל ניסיון, ידע לשאול אותך את השאלות הנכונות וזאת על מנת לצייר בראשו את התמונה המשפטית, ובכך ידע כיצד לייעץ לך אם לשמור על זכות השתיקה.


זכות השתיקה בחקירה – מהן השלכותיה?

אף על פי שחשוד בביצוע עבירה אינו חייב להשיב לשאלות החוקרים ובכך להימנע מהפללה עצמית, חשוב להדגיש כי לזכות השתיקה יש מחיר ראייתי! שתיקה במהלך חקירה במשטרה עשויה לחזק את התשתית הראייתית כנגד החשוד. כלומר - אם בתיק קיימות ראיות אחרות אשר מצביעות על כך כי אותו חשוד ביצע את העבירה, אזי עצם שתיקתו של החשוד – תחזקנה את הראיות הללו. לכן, מעבר לקבלת ייעוץ פרטני מעורך דין פלילי לפני החקירה, יש לחשוב לפני מתן תשובה לחוקרים ולשקול אם בכלל כדאי לשמור על זכות השתיקה.


זכות השתיקה – באילו מצבים?

מלבד חדר החקירות, זכות השתיקה קיימת לחשוד גם בפעולות חקירה אחרות. כך למשל, במהלך שחזור העבירה, בשיחת מסדרון עם החוקר ואפילו במהלך המשפט. ברם, לשתיקתו של הנאשם במהלך משפטו עלולות להיות השלכות הרסניות ביותר, כפי שיפורט בהרחבה בהמשך הכתבה.


זכות השתיקה וקבלת ייעוץ לפני חקירה

מלבד זכות השתיקה, אחת מזכויות היסוד הקיימות לחשודים ונחקרים בביצוע עבירה הינה הזכות להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה. לייעוץ לפני חקירה ישנן השלכות הרות גורל על תוצאת ההליך הפלילי כולו. יתרה מכך, לעתים, ייעוץ נכון ומקצועי לפני חקירה עשוי להוביל לסגירת התיק נגדך. בנוסף, כפי שצוין אין באמת נוסחה שקובעת מתי לשמור על זכות השתיקה ומתי לא. לכן, קיימת חשיבות מכרעת בבחירת עורך דין פלילי מנוסה בקשר למימוש זכות השתיקה.


זכות השתיקה במהלך המשפט והשלכותיה

כפי שהוכר לעיל, זכות השתיקה קיימת לא רק לחשוד, אלא גם לנאשם, קרי – אדם שהוגש נגדו כתב אישום ועומד כעת לדין פלילי. אבל, וזה אבל גדול, לזכות השתיקה ישנן השלכות הרסניות במהלך המשפט, אשר חלקן אינן ניתנות לריפוי בהמשך. כך למשל, בחוק סדר הדין הפלילי ישנה הבחנה בין שני מצבים:

  1. המצב הראשון מתייחס לשלב מוקדם יותר על ציר הזמן בהליך הפלילי, הוא שלב המענה לכתב האישום. בהתאם לסעיף 152 לחוק סדר הדין הפלילי, אם הנאשם בחר שלא להשיב לאישום או לשאלות בית המשפט בעת המענה לכתב האישום, אזי הדבר מהווה חיזוק למשקל ראיות התביעה.

  2. המצב השני מתייחס לשלב מתקדם יותר על ציר הזמן במשפט, הוא שלב פרשת ההגנה. מבחינה כרונולוגית, פרשת ההגנה מתחילה לאחר פרשת התביעה. כלומר – לאחר שהעידו כלל העדים הרלוונטיים לצורך הוכחת אשמתו של הנאשם. בין אם מדובר בשוטרים, עדים שהם אזרחים, מומחים וכיוצא באלה. סעיף 162 לחוק סדר הדין הפלילי קובע, כי הימנעות של הנאשם מלהעיד עשויה לשמש חיזוק למשקל ראיות התביעה מקום בו נדרש חיזוק, וכן סיוע במקום שדרוש להן סיוע. במילים אחרות: נאשם אשר בחר לכפור באשמה, הטריח את בית המשפט, את התביעה ואת כלל המערכת אולם בוחר שלא להעיד – אזי אותו נאשם כורת את הענף עליו הוא יושב ולכן, במצב דברים זה הסיכוי שהנאשם יזוכה בדין אפסי.


האם לכל מצב שבו הנאשם יבחר לשתוק יהיה מחיר ראייתי?

במרבית המקרים כן. שתיקת הנאשם משמעותה חיזוק ראיות התביעה. יחד עם זאת, ישנו מקרה חריג שבו הנאשם לא ישלם מחיר ראייתי בגין שתיקתו במהלך עדותו במשפט. מקרה זה, הוא במצב שבו קיימת חוות דעת של מומחה כי הנאשם אינו מעיד מכיוון שהוא סובל ממגבלות שכלית או נפשית.



יש לכם שאלה בנוגע לשמירה על זכות השתיקה במהלך חקירה? זקוקים לייעוץ לפני חקירה מעורך דין פלילי מומחה?

עו"ד ברוך גדע ניסיון רב במתן ייעוץ לפני חקירה לחשודים מכל רחבי הארץ ובכל תחנות המשטרה. ברבות השנים, עו"ד גדע העניק ייעוץ לפני חקירה למאות חשודים בפלילים. בשל אופיו ומהותו של ההליך הפלילי, משרדנו ערוך להגעה מהירה לכל תחנות המשטרה 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע (לא בשבת). במצבי חירום ניתן ליצור קשר בנייד 055-6601981, או השאירו פרטים כאן ואנו נחזור תוך זמן קצר.


משרדנו מתחייב להקצות את כל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך!

bottom of page