Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility הפרת זכויות הנחקר | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

הפרת זכויות הנחקר


הפרת זכויות הנחקר
הפרת זכויות הנחקר

השלב המוקדם ביותר על ציר הזמן במסגרת שלבי ההליך הפלילי הנו שלב החקירה במשטרה. במסגרת החקירה, משטרת ישראל מבצעת פעולות שונות, כאשר מטרתה לגבש תשתית ראייתית אשר לבסוף, תוביל להגשת כתב אישום והעמדתו לדין פלילי של מבצע העבירה. לעתים, בשל חוסר מקצועיות, חוסר תשומת לב לפרטים ואפילו במזיד – חוקרי המשטרה מפרים את זכויותיו של הנחקר ובכך פוגעים בזכותו להליך הוגן. מטבע הדברים, אזרחים רבים אינם בקיאים במשפט הפלילי ולכן, הם כלל אינם מודעים לכך שזכויותיהם הופרו בחקירה, והפגיעה מתבררת רק כאשר עורך הדין נכנס לתמונה. בכתבה הבאה, עו"ד ברוך גדע מסביר מהן הזכויות המוקנות לחשודים בעת חקירה ומה ההשלכות של פגיעה בזכויות הנחקר.


הפרת זכויות הנחקר - מהן הזכויות המוקנות לחשודים בעת חקירה

לפני שנפרט אודות ההשלכות הגלומות בהפרת זכויות הנחקר ואודות הזכויות המרכזיות המוקנות לחשודים בעת חקירה במשטרה, נציין כי קיים הבדל בין חקירה באזהרה לבין מתן עדות במשטרה. ההבדל הוא בכך שכאשר אדם נחקר תחת אזהרה, אזי הוא חשוד בביצוע עבירה לעומת זאת, כאשר אדם מוזמן לחקירה לצורך מתן עדות, הוא אינו חשוד בביצוע עבירה. הזכויות שתפורטנה להלן מתייחסות למי שנחקר כחשוד בביצוע עבירה:

  1. הזכות להתייעץ עם עורך דין - לכל חשוד בביצוע עבירה ישנה זכות להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה. קבלת ייעוץ לפני חקירה הוכרה כזכות חוקתית ראשונה במעלה. בפתח חקירתו של החשוד, על חוקר המשטרה ליידע את זכותו של הנחקר בדבר זכות ההיוועצות, לרבות בדבר זכותו להתייעץ עם עורך דין מטעם הסניגוריה הציבורית ככל שהנחקר עומד בתנאים הקבועים בחוק.

  2. זכותו של החשוד לדעת על מה הוא נחקר – על חוקר המשטרה חובה ליידע את החשוד בדבר מהות החקירה.

  3. זכותו של החשוד להבין באם הוא נחקר כעד או כחשוד - זכותו של החשוד לברר את מעמדו, האם הוא נחקר כעד או כחשוד.

  4. זכותו של חשוד לשמור על זכות השתיקה – לחשוד ישנה זכות שלא להשיב לשאלות החוקרים. עם זאת, חשוב להדגיש כי לזכות השתיקה ישנו מחיר ראייתי, שכן שתיקתו של החשוד מהווה חיזוק לראיות המפילות נגדו.

  5. הזכות להימנע מפני הפללה עצמית – זכותו של החשוד לא למסור מידע אשר יביא להפלילו בביצוע עבירה.

  6. זכותו של החשוד להיחקר בשפה המובנית לו – בהתאם לחוק, ישנה חובה לחקור את החשוד בשפה אותה הוא דובר, לרבות בשפת הסימנים. כמו כן, חלה חובה לרשום את דבריו של החשוד בשפה בה התנהלה החקירה. מבחינה מעשית, חוקרי המשטרה לא מתעדים את החקירה בשפה היא התנהלה, אלא מתעדים את מהלכה בתיעוד חזותי (וידאו) או קולי.

  7. זכויות מיוחדות לקטינים – מעבר לזכויות שפורטו לעיל, ישנן זכויות המוקנות לחשודים בביצוע עבירה שהנם מתחת לגיל 18. כך למשל: על החוקרי המשטרה ליידע את הוריו של הקטין בדבר החקירה; קטין זכאי לכך שהוריו או אדם קרוב אליו יהיה נוכח עמו בעת החקירה; אסור לחקור קטין בשעות הלילה. לחצו כאן לכתבה אודות זכויות קטינים בחקירה.


ההשלכות המשפטיות של הפרת זכויות הנחקר

בשל פערי הכוחות הקיימים בין חוקרי המשטרה לנחקר ולנוכח העובדה כי מרבית זכויותיהם של נחקרים הוכרו כבעלי מעמד חוקתי, בתי המשפט רואים בחומרה את הפרת זכויותיהם של נחקרים. יחד עם זאת, בניגוד למדינות אחרות בעולם – לא כל הפרה תוביל לפסילת ראיה. במרבית המקרים, בתי המשפט "יכשירו" את הראיה, תוך מתן משקל מועט לראיה זו. על אף זו, פגיעה בזכויותיו של החשוד עשויה לפעול לטובת הנחקר ככל שיוגש נגדו כתב אישום בין אם על דרך של פסילת הראיה, ביטול כתב אישום ובמקרים רבים אף עשויה להוביל לזיכויו של הנאשם.


התייחסות בתי המשפט לפגיעה בזכויותיהם של חשודים ונחקרים

כאמור, בתי המשפט רואים בחומרה את הפגיעה בזכויותיהם של חשודים בעת חקירה, יחד עם זאת, לא כל מקרה יביא לפסילה או לזיכוי. ראו להלן מקרים בולטים:

  • ע"פ 2868/13 אלישע חייבטוב נ' מדינת ישראל: בשנץ 2013, הורשע אלישע חייבטוב בעבירת רצח ונדון לעונש מאסר עולם. כעבור חמש שנים, בפסק דין מנומק, בית המשפט העליון זיכה את חייבטוב וזאת בשל הפרת זכויותיו בעת החקירה. במקרה זה, לחייטוב הוכנס מדובב לתא, אשר הציג עצמו כחבר במשפחת פשע, השניים צרכו יחד סמים קשים ואף נמנעו מחייבטוב זכויותיו הבסיסיות, כגון שיחות טלפון, התייעצות עם עורך דין ועוד. לאור מצבו הנפשי, חייבטוב הודה אולם כאמור – זוכה בבית העליון.

  • ע"פ 9956/05 אסף שי נ' מדינת ישראל: נגד המערער הוגש כתב אישום אשר ייחס לו עבירת הריגה (פסק הדין ניתן לפני הרפורמה בעבירות ההמתה). בית המשפט העליון הורה על פסילת הודאתו, לנוכח פגיעה בזכות ההיוועצות עם עורך דין לפני חקירתו. במקום עבירת הריגה, בית המשפט העליון הרשיעו בעבירת גרם מוות ברשלנות.

  • ע"פ 1301/06 עזבון המנוח אלזם נ' מדינת ישראל: בית המשפט העליון פסל את הודאתו של המערער ברצח, בשל העובדה שמדובבים שכנעו אותו שלא להיפגש עם עורך דינו. אחת הביקורות על פסק הדין הוא בכך שהזיכוי ניתן לאחר מותו של המערער.


מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני חקירה?

חקירה במשטרה עשויה להיות חוויה לא נעימה בלשון המעטה. הדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת, כאשר הנחקר הוא אדם מן היישוב, אשר אינו מודע לזכויותיו ואינו מודע לתחבולות המשטרה ותרגילי חקירה אשר עשויים להינקט נגדו. זומנת לחקירה במשטרה? זה בדיוק הזמן ליצור קשר עם עורך דין פלילי מנוסה, אשר ידאג להסביר לך מהן הזכויות שלך וכיצד יש לפעול במצב הנתון. זכור! חקירה במשטרה הינה השלב הראשוני במסגרת שלבי ההליך הפלילי, אולם מדובר בשלב החשוב ביותר. עורך דין ברוך גדע, בעל ניסיון רב שנים ואחוזי הצלחה גבוהים במיוחד. את עברו המקצועי, עורך דין ברוך גדע החל במחלקה הפלילית בפרקליטות מחוז חיפה, עובדה זו, מאפשרת לו להוביל אותך לחוף מבטחים תוך מתן ייעוץ משפטי מקצועי, איכותי ובלתי מתפשר.

אם זומנת לחקירה במשטרה, משרדנו זמין עבורך 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע. נשמח לתת מענה לכל שאלה ולפעול בצורה המיטבית על מנת להביא לשיפור במצבך המשפטי. ניתן ליצור קשר עם משרדנו במספר 055-6601981 או השאר פניה ונחזור אליך תוך זמן קצר.

bottom of page