Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility תרגילי חקירה - כל הדרכים להיזהר מהם | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

תרגילי חקירה


תרגילי חקירה
תרגילי חקירה

תרגילי חקירה סייעו מאז ומעולם לפענח פשעים ולאיסוף ראיות כנגד חשודים. ישנם תרגילי חקירה אותם רובנו מכירים, כגון השוטר הטוב והשוטר הרע. לעומת זאת, ישנם כאלה הפחות מוכרים כגון "תיאטרון ההודאות" אשר נחשף בתוכנית "עובדה", במסגרתו ערכה משטרת ישראל מעין הפקה באגף מדומה שהורכב כולו משוטרים מדובבים, תוך הפעלת לחצים כבדים. על כל פנים, כמעט בכל חקירה, נוקטת המשטרה בתרגילים כאלה או אחרים אשר חשוב להכירם. בשורות הבאות, עורך דין פלילי ברוך גדע מסביר אודות תרגילי החקירה על חשיבות הייעוץ המשפטי לפני חקירה באזהרה. דעו את זכויותיכם.


תרגילי חקירה - דוגמאות מהשטח

להלן מספר דוגמאות לתרגילי חקירה נפוצים:

  1. השוטר הטוב והשוטר הרע – מדובר בתרגיל חקירה ישן ומוכר. במסגרתו, חוקר אחד עשוי להיות קשוח עם הנחקר, יצעק על הנחקר ולעתים אף יאיים עליו. לעומתו זאת, החוקר הטוב יציע לנחקר כוס קפה, סיגריה, וידבר עמו בצורה נעימה וחברית.

  2. בידוי ראיות – חוקיותיו של תרגיל חקירה זה מוטל בספק, אך המציאות בשטח מראה כי לעתים חוקרי המשטרה אף נוקטים בתרגיל חקירה זה. במסגרת תרגיל חקירה זה, חוקרי המשטרה מציגים בפני הנחקר מסמכים מזויפים אשר קושרים את החשוד לכאורה לביצוע העבירה. למשל: הצגת מסמכים בפני החשוד מהם עולה כי נמצאו טביעות אצבע של החשוד בזירת האירוע, הצגת פרוטוקול של בית משפט ממנו עולה כי שותפו של החשוד שוחרר, הימצאות DNA של החשוד בזירת האירוע או על גופו של הקורבן וכיוצא באלה.

  3. שיחות מסדרון– במסגרת תרגיל חקירה זה, חוקר המשטרה או שוטר שאינו במדים משוחחים עם הנחקר בחצר התחנה או במסדרון (שיחה "מחוץ לפרוטוקול"). שיחה מסוג זה אף אם היא חברית, מטרתה אחת – לחלץ מהחשוד הודאה.

  4. הקלה בעונש תמורה הודאה - החוקרים מבטיחים לחשוד כי במידה ויודה - לא יוגש נגדו כתב אישום או יקבל הקלה בעונשו. חשוב לדעת כי לחוקרי המשטרה אין סמכות בקשר להגשת כתב האישום וקל וחומר שלחוקרי המשטרה אין סמכות להקל בעונש.

  5. השארת הנחקר לבדו בחדר החקירות – באמצעות תרגיל חקירה זה, החוקרים יכולים להתרשם משפת הגוף של הנחקר כשהוא שוהה לבדו וכך גם להאזין לנחקר שמה ידבר לעצמו דברים שעשויים לקשור אותו לעבירה.

  6. מפגש בין שותפים לעבירה – במסגרת תרגיל חקירה זה, חוקרי המשטרה מפגישים במסדרון התחנה או בנסיעה בניידת מספר חשודים אשר שותפים לעבירה. מטרת המפגש היא לגרום לשותפים לנהל שיחה, לדבר על העבירה או לסמן אחד לשני באמצעות תנועות גוף סימנים הקשורים לחקירה. עליכם לצאת מנקודת הנחה כי החל מכניסתכם לתחנת המשטרה – כל פעולה וכל תנועה עשויה להיות מתועדת.

  7. מדובבים – אין צורך להכביר במילים בקשר לתרגיל חקירה זה. מדובר בתרגיל חקירה עתיק אשר מתבצע לרוב בתיקים מורכבים. במסגרת תרגיל חקירה זה, אדם שעובד עם המשטרה (לעתים מדובר בעבריין שבתמורה לכך זוכה לטובות הנאה) ינסה להפליל את החשוד ולחלץ ממנו הודאה כשהשניים שוהים בתא המעצר.


הדרך הטובה ביותר להיזהר מתרגילי חקירה - הכנה על ידי עורך דין פלילי מנוסה

לחקירה במשטרה ישנה מטרה אחת והיא: לאסוף דיי ראיות כנגד הנחקר וזאת לצורך ביסוס תשתית ראייתית שתאפשר בסופו של יום לגבש כנגד הנחקר כתב אישום ולהעמידו לדין פלילי. לחקירה באזהרה עלולות להיות השלכות משמעותיות על עתידו של האדם, על משפחתו והסובבים אותו. לכן, ישנה חשיבות להתייעץ עם עורך דין פלילי העוסק בתחום אשר יוכל להסביר לנחקר את זכויותיו עד תום. מעבר לכך שזכות ההיוועצות עם עורך דין הינה זכות חוקתית אשר מוקנית לכל אדם שנחקר תחת אזהרה במשטרה, הרי שייעוץ לפני חקירה עשוי לשפר את המצב המשפטי של הנחקר ולעתים להפוך את הקערה על פיה.

עורך דין פלילי ידע כיצד להכין את הנחקר לקראת החקירה במשטרה, לאפשר לנחקר לדעת מה הן זכויותיו ולהזהירו מפני תרגילי חקירה שונים, אשר כל תכליתם, כאמור – לחלץ מהנחקר הודאה בדבר ביצוע העבירה.


זומנת לחקירה במשטרה? זקוק לייעוץ והכנה לפני חקירה תחת אזהרה?

משרדנו זמין עבורכם 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע (לא בשבת) ונשמח לתת מענה לכל שאלה הקשורה בחקירה במשטרה בכלל ובתרגילי חקירה בפרט. פנו להתייעצות עמנו בטלפון – 055-6601981, או השאירו פרטים ונחזור אליכם תוך זמן קצר.



bottom of page