Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ביטול כתב אישום | מחיקת כתב אישום | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

ביטול כתב אישום


ביטול כתב אישום | מחיקת כתב אישום
ביטול כתב אישום | מחיקת כתב אישום

מעוניינים במידע אודות ביטול כתב אישום? הגעתל למקום הנכון. כידוע, עצם הגשת כתב אישום והעמדתו לדין פלילי של אדם, פוגעת רבות בשמו הטוב, במעמדו, באורח חייו שלו ואף של הסובבים אותו. במקרים רבים, ניתן להגיש בקשה להימנע מהגשת כתב אישום ואף להביא לביטול כתב אישום אף לאחר הגשתו. בשורות הבאות, עורך דין פלילי ברוך גדע מסביר מהו תוכנו של כתב האישום, מתי הוא מוגש, באילו נסיבות ניתן יהיה להביא לביטול כתב אישום ומהן המשמעויות הנובעות מעצם ביטולו של כתב האישום.


ביטול כתב אישום – מתי מוגש כתב אישום?

לפני שנסביר מהן הדרכים או באילו מצבים ניתן להביא לביטול כתב אישום, חשוב לדעת באיזה שלב מוגש כתב אישום. על מנת להבין זאת בצורה הטובה ביותר, נצעד מספר צעדים לאחור על ציר הזמן במסגרת שלבי ההליך הפלילי: כאשר נודע למשטרה כי בוצעה עבירה פלילית, וכל עוד תיק החקירה לא נסגר, המשטרה תפתח בחקירה. תפקידה של המשטרה, באמצעות היחידה החוקרת הוא לאסוף ראיות אשר לבסוף יגבשו תשתית ראייתית וניתן יהיה להעמיד לדין את האדם שביצע את העבירה. בתום חקירת המשטרה, חומר הראיות מועבר לתביעה המשטרתית או לפרקליטות, על פי חלוקה הקבועה בחוק. בשלב זה, חומרי החקירה נבחנים על ידי המאשימה ואם ישנן דיי ראיות להעמדה לדין יוגש כתב אישום, למעט מקרים בהם יש לערוך שימוע פלילי או מקרים בהם נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות העמדה לדין.


אילו פרטים נכללים בכתב האישום?

בהתאם לסעיף 85 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982, כתב אישום יכיל את הפרטים הבאים:

  1. שם בית המשפט שאליו הוא מוגש.

  2. ציון מדינת ישראל כמאשימה או את שמו של הקובל וכתובתו.

  3. שם הנאשם וכתובתו, ככל שמדובר בנאשם קטין על המדינה לציין זאת בכתב האישום יחד עם תאריך הלידה ופרטיו המלאים של הוריו או אפוטרופוסיו של הקטין.

  4. העובדות המהוות את העבירה.

  5. סעיפי החיקוק המיוחסים לנאשם.

  6. שמות עדי התביעה.

  7. במקרים בהם הנאשם זכאי שימונה לו סניגור ציבורי, על המדינה לציין פרט זה.

  8. במקרים בהם המדינה סבורה שככל שהנאשם יורשע, תבקש להטיל עליו מאסר בפועל, תציין המדינה פרט זה.

כתב אישום פלילי לדוגמא

להלן דוגמא לכתב אישום פלילי, חלק מהפרטים צונזרו מפאת שמירה על חיסיון ופרטיותו של הלקוח:


דוגמא לכתב אישום פלילי
דוגמא לכתב אישום פלילי



איך ניתן לבטל כתב אישום?

ביטול כתב אישום אינה פעולה משפטית פשוטה כלל ועיקר. אחת הסיבות לכך היא שחומר הראיות נבחן על ידי עורכי דין מנוסים מטעם המדינה ולמעשה אלה גיבשו את עמדתם ואף הקצו משאבים להעמדתו לדין של הנאשם. יחד עם זאת, במקרים המתאימים ועל ידי טענות משפטיות נכונות, ניתן יהיה לשכנע את התביעה לבטל את כתב האישום בשל תשתית ראייתית חסרה, בשל העובדה שלא נערך שימוע או בשל כך שיש להפנות את התיק להליך של הסדר מותנה. במצב דברים זה, התובע יחזור בו מכתב האישום וכתב האישום יבוטל בהסכמה. במרבית המקרים, המדינה אינה נענית לבקשת הסניגור, מתבצרת בעמדתה ואינה מסכימה לבטל את כתב האישום ולכן במצב דברים זה ניתן יהיה לפנות בבקשה לביטול כתב האישום לבית המשפט הדן בתיק.


מהן הטענות השכיחות המאפשרות ביטולו של כתב האישום

בית המשפט עשוי לבטל כתב אישום מסיבות שונות ומגוונות, בין היתר:

  • אי קיום שימוע לנאשם.

  • ביטול כתב אישום מחמת הגנה מן הצדק, במקרים בהם כתב האישום הוגש בניגוד לעקרונות של הגינות וצדק משפטיים.

  • ביטול כתב אישום בשל אכיפה בררנית.

  • ביטול כתב אישום והפניית התיק להסדר מותנה.


תוצאת ההליך הפלילי במקרה של חזרה מאישום

סעיף 94(א) לחוק סדר הדין הפלילי קובע כי אם המדינה חזרה בה מכתב האישום לפני תשובת הנאשם לאישום, בית המשפט יבטל את כתב האישום. אם המדינה חזרה בה מכתב האישום לאחר תשובת הנאשם לכתב האישום – בית המשפט יזכה את הנאשם.

סעיף 94(ב) לחוק סדר הדין הפלילי קובע כי בהסכמת המדינה והנאשם, בית המשפט רשאי לבטל את כתב האישום בכל מועד עד להכרעת הדין. ככל שכתב האישום בוטל על ידי בית המשפט בהסכמת המדינה והנאשם, ניתן יהיה להגישו מחדש באישור היועץ המשפטי לממשלה.


דוגמה לביטול כתב אישום בתיק אשר טופל במשרדנו:

נגד לקוחת המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בראשל"צ, אשר בגדרו הואשמה בעבירת תקיפת עובד ציבור. על פי הנטען בכתב האישום, עת שהלקוחה נחתה בנמל התעופה בן גוריון, היא התבקשה להציג טופס לפיו היא מתחייבת לשהות בבידוד עקב נגיף הקורונה. במעמד זה, התגלע ויכוח בינה לבין בקרי הגבול אשר במסגרתו ניסתה הלקוחה לעבור את עמדת הבידוק, תוך עימות פיזי בינה לבין בקרי הגבול. לאחר משא ומתן ממושך, הסכימה המאשימה לחזור בה מכתב האישום ולבסוף התיק נגד הלקוחה נסגר בהסדר מותנה, תוך תשלום קנס מזערי והתחייבות להימנע מביצוע עבירה.



חזרה מאישום
חזרה מאישום

לקריאת הכתבה באתר "פוסטה" - לחצו כאן.


חשיבות הייצוג המשפטי בכל הנוגע לביטול כתב אישום

כאמור, ביטול כתב אישום אינה פעולה משפטית פעולה כלל. רק ביכולתו של עורך דין פלילי מנוסה, הבקיא ברזי המשפט הפלילי להביא לביטולו של כתב אישום. אם הוגש נגדך כתב אישום, פנה עוד היום לעורך דין פלילי על מנת לבחון מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר בה יש לפעול בתיק, וזאת במטרה להביא לביטולו של כתב האישום.

זכור! ההליך הפלילי אינו עניין של מה בכך. להגשת כתב אישום עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת עבורך ועבור הסובבים אותך.

אם הוגש נגדך כתב אישום פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.

משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך!

bottom of page