Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility החזקה ופרסום חומר תועבה - משמעות העבירה והעונש הקבוע לצדה | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

החזקה ופרסום חומר תועבה


החזקה ופרסום חומר תועבה
החזקה ופרסום חומר תועבה

עו"ד ברוך גדע מסביר אודות עבירת החזקה ופרסום חומרי תועבה:

רבים טועים לחשוב כי עצם העובדה שבבעלותם מחשב או טלפון נייד מאפשרת להם להחזיק תכנים ככל העולה על רוחם, אלא שלא כך הדבר, לפחות כשמדובר ב"פדופיליה ממוחשבת". במדינת ישראל, החוק אוסר על החזקה או פרסום של חומרי תועבה. הן המחוקק והן בתי המשפט רואים בעבירה זו בחומרה, וזאת מכיוון שמי שמבצע עבירה זו מעודד למעשה את תעשיית הפדופיליה אשר במסגרתה קטינים מנוצלים, נאנסים ונפגעים מינית בכל רחבי העולם. על מנת להיאבק במי שמבצע עבירה זו, משטרת ישראל הקימה מחלק ייעודי ביחידת הסייבר ביחידת להב 433 שמטרתו לחשוף ולאתר עברייני פדופיליה במרחב הווירטואלי. היחידה עובדת בשיתוף פעולה עם גורמי אכיפה בינלאומיים ומסייעת בפענוח פשעי פדופיליה המתרחשים במרחב הווירטואלי בכלל ובעבירת החזקה ופרסום של חומרי תועבה בפרט.


העונש על החזקה או פרסום חומרי תועבה

עבירת איסור החזקה של חומרי תועבה מעוגנת בסעיף 214(ב3) בחוק הוענשין, התשל"ז – 1977. סעיף החוק קובע כי העונש על מי שמחזיק ברשותו תוכן שבו מופיעה דמותו של קטין מתחת לגיל 18 – הנו שנת מאסר אחת. חשוב לדעת כי החוק אינו חל אם כלפי מי שביצע את העבירה בתום לב ובאקראי. כך לדוגמה: גולש העושה שימוש באינטרנט ונכנס לאתר מסוים ובאותו אתר ישנו "חלון קופץ" (פרסומת), אם באותה פרסומת יוצג תוכן פדופילי – אותו אדם לא ייחשב כמי שמבצע עבירה וזאת מכיוון שהצפייה נעשתה בתום לב ובאקראי. בנוסף, על מנת להרשיע בעבירה זו, על התביעה להוכיח כי הנאשם אכסן את החומר במחשב, בטלפון הנייד שלו או בתיבת המייל האישית שלו. כלומר – החוק אינו חל על צפייה בתוכן אלא על החזקתו. לכן, אם אדם צפה בחומרי תועבה בצפייה ישירה באינטרנט, לא ניתן יהיה להרשיעו, אלא אם כן אותו אדם הוריד את התוכן ואחסן אותו. לעומת עבירת החזקת חומרי תועבה, שנחשבת לעבירה קלה יחסית, החוק קובע עונש של עד חמש שנות מאסר על מי שמפרסם פרסום תועבה ובו דמותו של קטין. כמו כן, החוק קובע עונש של עד שבע שנות מאסר למי שמבצע את זממו בגופו של קטין לעשיית פרסום תועבה.


פרסום והצגת תועבה על ידי אחראי על קטין

כאמור, העונש על פרסום חומר תועבה הנו עד חמש שנות מאסר והעונש על עשיית מעשה בגופו של קטין לעשיית פרסום תועבה הנו עד שבע שנות מאסר. ואולם, אם עבירות אלה נעשו בידי מי שאחראי על הקטין – אזי העונש המרבי הקבוע בחוק הנו עשר שנות מאסר. כפי שניתן לראות, עבירת בשונה מעבירת החזקת תכני תועבה, העונש על פרסום חומרי תועבה או עשייתם חמור ביותר, ואם העבירה בוצעה על ידי מי שאחראי על הקטין – העונש אף חמור שבעתיים. בעוד שעבירות הקשורות בהחזקת חומרי תועבה/פדופיליה מסתכמות בענישה שאינה כוללת מאסר בפועל, עבירות הכוללות פרסום תכני תועבה או עשייתם – מסתיימות לרוב בעונשי מאסר בפועל.


פרסום חומרי תועבה - מה נחשב לפרסום?

על מנת להרשיע בעבירת פרסום חומרי תועבה, על התביעה להוכיח בין היתר את העובדה כי הנאשם פרסם תכני תועבה. נשאלת השאלה, מה נחשב לפרסום לציבור?

בהתאם לסעיף 34כד' לחוק העונשין, "פרסום" מוגדר כך:

"כתב, דבר דפוס, חומר מחשב, או כל מוצג חזותי אחר וכן כל אמצעי שמיעתי העשויים להעלות מלים או רעיונות, בין לבדם ובין בעזרת אמצעי כלשהו";

מהאמור ניתן להסיק, כי הפרסום יכול להיעשות במגוון דרכים, בין היתר על ידי שיתוף התכנים הפדופיליים בקבוצות וואטסאפ, שיתופם בטלגראם ואף החזקתם בתיקיית שיתוף קבצים המאפשרת למשתמשים אחרים גישה לתיקייה זו.


החזקת חומר תועבה – שיקולי התביעה בטרם הגשת כתב אישום

בהתאם להנחיית פרקליט המדינה מס' 2.22, לפני הגשת כתב אישום בגין עבירת החזקת חומרי תועבה, על התביעה לקחת בחשבון בין היתר את השיקולים הבאים:

  • כמות התכנים הפדופיליים - ככל שמדובר בכמות רבה של קבצים, אזי יגבר הסיכוי כי יוגש כתב אישום.

  • סוג התכנים הפדופיליים - ככל שמדובר בתוכן פדופילי אלים יותר, כך גובר הסיכוי שיוגש כתב אישום.

  • אופן החזקת התכנים - התביעה תיבחן אם החשוד מיין גיבה את החומרים, אם מיין את הקבצים בתיקיות. במצב זה דברים - ייתכן ואותו חשוד ביצע את המעשים באופו חוזר ולכן יגבר הסיכוי להעמדתו לדין.

  • תדירות השימוש בתכנים הפדופיליים. ככל שמחומר הראיות יעלה כי החשוד צריך את החומרים כדרך קבע, אז תיטה התביעה להגיש כתב אישום.

  • גיל הקטינים המופיעים בתכנים - ככל שגילם של הקטינים הנחזים בתכנים צעיר יותר, אזי יגבר הסיכוי כי יוגש כתב אישום.



זומנת לחקירה במשטרה בחשד לעבירת החזקה או פרסום חומרי תועבה? הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת זו?

יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי ללא דיחוי. קבלת ייעוץ לפני חקירה במשטרה עושה את ההבדל בין סגירתו של התיק לבין הגשת כתב אישום ולהפוך את הקערה על פיה. עורך דין פלילי ידע להסביר לך מהן זכויותייך במהלך חקירת המשטרה, ואף במקרים המתאימים יפעל לסגירת תיק החקירה נגדך. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי פרטני כדי לבחון מהי האסטרטגיה הנכונה בה יש לפעול בתיק.

עורך דין ברוך גדע, בעל ניסיון ומוניטין רב בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה בעבירות מין בכלל ובעבירה של החזקה ופרסום תכני פדופיליה ממוחשבת בפרט.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין החזקה או פרסום חומר תועבה, אל תהסס ופנה כעת למשרדנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר.


עו"ד ברוך גדע מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורך.

bottom of page