Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility החזקת רכוש החשוד כגנוב - יסודות העבירה והעונש | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

החזקת רכוש החשוד כגנוב


החזקת רכוש החשוד כגנוב
החזקת רכוש החשוד כגנוב

עבירת החזקת רכוש החשוד כגנוב הינה עבירת רכוש קלה, המעוגנת בסעיף 413 לחוק העונשין. בהתאם לחוק, אדם שמחזיק ברשותו נכס, אשר קיים יסוד סביר לחשד כי אותו נכס נגנב מאדם אחר – מבצע עבירה פלילית אף אם אותו אדם לא גנב את הנכס ואף אם אינו יודע מי האדם שגנב. למעשה, מדובר בעבירה שמטרתה לפגוע ב"שרשרת האספקה" של עברייני הרכוש בכך "שלקוח הקצה" אף הוא ייענש. בשורות הבאות, עורך דין ברוך גדע מסביר מהן יסודות עבירת החזקת נכס החשוד כגנוב, מה העונש בגין עבירה זו וכיצד יש לפעול אם זומנת לחקירה במשטרה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו.


עבירת החזקת רכוש החשוד כגנוב – לשון החוק

עבירת החזקת נכס החשוד כגנוב מוגדרת בסעיף 413 לחוק העונשין הקובע כדלקמן:

"המחזיק דבר, כסף, נייר ערך או כל נכס אחר שיש עליהם חשד סביר שהם גנובים, ואין בידו להניח את דעתו של בית משפט שרכש את ההחזקה בהם כדין, דינו - מאסר שישה חדשים".

כפי שניתן לראות, העונש על החזקת רכוש החשוד כגנוב הוא עד שישה חודשי מאסר. מדובר בעונש קל ביחס ליתר עבירות הרכוש. אחת הסיבות לכך היא מכיוון שחלקו היחסי של מבצע העבירה הוא פחות שכן לא הוא זה שגנב את הנכס וכן מכיוון שעל מנת להרשיע בעבירה זו, על התביעה להוכיח אך רשלנות מצדו של הנאשם.


החזקת רכוש החשוד כגנוב – יסודות העבירה

  1. מבחינת היסוד העובדתי – על התביעה להוכיח כי הנאשם החזיק בנכס אשר קיים חשד סביר כי מדובר בנכס גנוב. חשוב לציין כי אין הכרח שהנכס יהיה פיזית בידו של הנאשם, אלא ניתן להוכיח את רכיב ה"החזקה" בכך שלנאשם הייתה שליטה באותו נכס (למשל: כאשר רכוש גנוב שנמכר לנאשם נתפס ברכבו, במחסן ביתו או אפילו מאופסן אצל אדם אחר על פי בקשתו של הנאשם). כמו כן, התביעה לא צריכה להוכיח כי הנכס נגנב בפועל או שהוגשה תלונה בדבר גניבתו. נשאלת השאלה, כיצד ניתן להוכיח כי הנכס גנוב? למעשה, לשאלה זו אין תשובה חד משמעית, בתי המשפט בוחנים באופן אובייקטיבי את מכלול נסיבות המקרה, את מצבו של הנכס, התמורה ששולמה בעדו והאם אמור היה להתעורר בלבו של הנאשם חשד כי הנכס אכן נגנב. למשל: כאשר אדם רוכש מכשיר טלפון נייד מאדם אחר ולא מבקש מהמוכר קבלה כי אכן הוא רכש את המכשיר וכאשר התמורה שניתנת ביחס למכשיר נמוכה ביחס לשוויו בשוק, כאשר הנכס נקנה בחוסר תום לב וכיוצא באלה.

  2. מבחינת היסוד הנפשי – על התביעה להוכיח כי הנאשם היה מודע לכך שהוא מחזיק בנכס ובנוסף, על התביעה להוכיח כי הנאשם התרשל בבדיקת טיבו של הנכס ולמעשה סטה מסטנדרט התנהגות של האדם מן היישוב.

העברת נטל ההוכחה

אם התביעה הצליחה להוכיח את יסודות העבירה, אז בשלב הזה עובר נטל ההוכחה לנאשם אשר יצטרך להוכיח במאזן הסתברויות כי רכש את ההחזקה בנכס כדין. בית המשפט עורך בחינה סובייקטיבית, במסגרתה תיבדק טענות הנאשם אם אכן רכש את החזקה בנכס ביושר ובתום לב, בהתאם לנסיבות המקרה. כך למשל, ייתכנו מצבים שבהם בית המשפט ירשיע את הנאשם בעבירה אף אם בחר לעצום את עיניו ובחר שלא לבדוק אם הנכס שבחזקתו מקורו בעבירת גניבה.


סגירת תיק בהסדר מותנה בעבירת החזקת רכוש החשוד כגנוב

מכיוון שעבירה זו מסווגת כעבירה מסוג עוון, במקרים המתאימים ניתן יהיה להגיש בקשה מתאימה ולסיים את ההליך המשפטי בסגירת תיק בהסדר מותנה, מבלי שיוגש כתב אישום. מכיוון שבמסגרת ההסדר על החשוד להודות בביצוע עבירה, חשוב שלא לפנות באופן עצמאי לתביעה או ליחידה החוקרת בבקשה כזו, אלא לפעול אך ורק לאחר קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי מנוסה. סגירת תיק בהסדר מותנה מאפשר לחשוד להודות בביצוע עבירה מבלי שיוותר לחובתו כתם בדמות הרשעה פלילית ומבלי לנהל הליך פלילי ארוך ומייגע בבית המשפט. במסגרת ההסדר, המדינה רשאית להטיל על החשוד קנס, פיצוי מכתב התנצלות ועוד. לקריאה נוספת אודות הליך זה לחצו - הסדר מותנה.



זומנת לחקירה במשטרה בחשד להחזקת רכוש החשוד כגנוב? הוגש נגדך כתב אישום בגין החזקת רכוש גנוב?

אף על פי שמדובר בעבירת רכוש קלה, יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי מנוסה ללא דיחוי ולתאם פגישת ייעוץ לפני חקירה במשטרה. עורך דין פלילי בעל ניסיון יסביר לך מהן זכויותייך במהלך החקירה, יגבש את גרסת ההגנה שלך כבר בשלב זה ובמקרים מסוימים אף יצליח להביא לסגירת תיק החקירה נגדך, מבלי שיוגש כתב אישום. אם הוגש נגדך כתב אישום, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי פרטני, על מנת לבחון מהי האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר בה יש לפעול בתיק.

אם זומנת לחקירה באזהרה או הוגש נגדך כתב אישום על החזקת רכוש גנוב, אל תקל בכך ראש ופנה כעת להתייעצות עמנו בטלפון – 055-6601981 או השאר פרטים ואנו נחזור אליך תוך זמן קצר. סודיות מובטחת כבר מהשיחה הראשונה.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך.

bottom of page