Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility מה קורה אחרי הגשת כתב אישום | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

מה קורה אחרי הגשת כתב אישום


מה קורה אחרי הגשת כתב אישום
מה קורה אחרי הגשת כתב אישום

בטרם נסביר מה קורה לאחר הגשת כתב אישום, מוטב תחילה להסביר מהו כתב אישום.

כתב אישום הוא מסמך משפטי, הפותח את ההליך הפלילי. כתב האישום מוגש על ידי המדינה באמצעות שלוחת התביעות או באמצעות הפרקליטות, בהתאם לחלוקה הקבועה בחוק סדר הדין הפלילי ועל פי חומרת העבירה. לרוב, לשכת התביעות עוסקת בתיקים פחות מורכבים ואילו הפרקליטות עוסקת בתיקים חמורים יותר. במקרים מעטים אחרים, כתבי אישום מוגשים על ידי אזרחים פרטיים, בהליך הנקרא קובלנה פלילית פרטית. קיבלת כתב אישום? מעוניין לדעת מה קורה לאחר הגשת כתב אישום? עורך דין ברוך גדע מסביר.


מה קורה אחרי הגשת כתב אישום? כמה מילים על שלב ההקראה

לאחר הגשת כתב האישום נפתח תיק בבית המשפט המכונה ת"פ (תיק פלילי) או תפ"ח (תיק פשע חמור). במקרים שבהם לאחר חקירתו הנאשם שוחרר לביתו, אזי הנאשם יקבל את כתב האישום בדואר וכן זימון לדיון הקראה. דיון ההקראה מסמן את תחילתו של המשפט הפלילי אשר במסגרתו, על הנאשם לתת תשובתו לכתב האישום: מודה בעובדות או כופר בהן. כמו כן, הנאשם רשאי להשיב באילו חלקים המפורטים בכתב האישום הוא מודה ובאילו מהם הוא כופר ואם יש צורך להסב את תשומת לב בית המשפט לעובדות אחרות שאינן פורטו בכתב האישום. בנוסף, במסגרת דיון ההקראה הנאשם רשאי להעלות טענות מקדמיות כגון: חוסר סמכות מקומית, חוסר סמכות עניינית, התיישנות, חנינה, הגנה מן הצדק וכיוצא באלה. ככל שטענה מקדמית תתקבל, בית המשפט יורה על תיקון כתב האישום או ביטולו.


מה קורה לאחר דיון ההקראה?

לאחר הגשת כתב האישום וככל שהנאשם כפר בעובדותיו, בית המשפט יקבע מועדים לשמיעת הראיות בתיק. דיוני אלה נקראים "דיוני הוכחות". במסגרת דיוני ההוכחות, המאשימה תזמן את עדי התביעה ותציג את ראיותיה על מנת להוכיח את אשמתו של הנאשם. לנאשם וסניגורו קיימת זכות לחקור בחקירה נגדית כל עד שיוצג על ידי המדינה ותפקידו של עורך הדין הוא לקעקע את מהימנותו של העד ובכך להביא לזיכוי הנאשם או להקלה בעונשו.


האם ישנה אפשרות לבטל את כתב האישום?

גם אם כתב האישום הוגש נגדך, זה אין סוף פסוק. במקרים המתאימים, ניתן יהיה להעלות טענות משפטיות שונות שבכוחן לשכנע את בית המשפט או המדינה לבטל את כתב האישום. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי התביעה או בית המשפט לא יעתרו לבקשה זו בקלות וזאת מכיוון שחומרי החקירה בתיק נבחנו זה מכבר על ידי התביעה / הפרקליטות אשר משוכנעים כי הנאשם שהוגש נגדו כתב האישום ביצע את העבירה. על כן, קיימת חשיבות לפנות לעורך דין פלילי מנוסה אשר ידע אילו טענות יש להעלות על מנת להביא לביטולו של כתב האישום. שכן, על ידי טענות משפטיות נכונות, ניתן יהיה לשכנע את התביעה לבטל את כתב האישום כך למשל, בשל העובדה שלא נערך שימוע או בשל כך שיש להפנות את התיק להליך של הסדר מותנה. במצב דברים זה, התובע יחזור בו מכתב האישום וכתב האישום יבוטל בהסכמה. במרבית המקרים, המדינה אינה נענית לבקשת הסניגור, מתבצרת בעמדתה ואינה מסכימה לבטל את כתב האישום ולכן במצב דברים זה ניתן יהיה לפנות בבקשה לביטול כתב האישום לבית המשפט הדן בתיק.

בית המשפט רשאי לבטל כתב אישום מסיבות שונות ומגוונות, בין היתר:

  • אי קיום שימוע לנאשם.

  • ביטול כתב אישום מחמת הגנה מן הצדק, במקרים בהם כתב האישום הוגש בניגוד לעקרונות של הגינות וצדק משפטיים.

  • ביטול כתב אישום בשל אכיפה בררנית.

  • ביטול כתב אישום והפניית התיק להסדר מותנה.

דוגמה לביטול כתב אישום בתיק אשר טופל במשרדנו

נגד לקוחת המשרד הוגש כתב אישום אשר במסגרתו הואשמה בעבירת תקיפת עובד ציבור. על פי הנטען בעובדות כתב האישום, עת שהלקוחה נחתה בנמל התעופה בן גוריון, היא התבקשה להציג טופס לפיו היא מתחייבת לשהות בבידוד עקב נגיף הקורונה. במעמד זה, התגלע ויכוח בינה לבין בקרי הגבול אשר במסגרתו ניסתה הלקוחה לעבור את עמדת הבידוק, תוך עימות פיזי בינה לבין בקרי הגבול. לאחר משא ומתן ממושך, הסכימה המאשימה לחזור בה מכתב האישום ולבסוף התיק נגד הלקוחה נסגר בהסדר מותנה, תוך תשלום קנס מזערי והתחייבות להימנע מביצוע עבירה. בכך, נחסך מהלקוחה לנהל הליך בבית המשפט והחשוב מכל – עניינה של הלקוחה הסתיים ללא שנותר לחובתה רישום פלילי.



ביטול כתב אישום
ביטול כתב אישום

קיבלתי כתב אישום, האם אני יכול לייצג את עצמי באופן עצמאי?

כן. יחד עם זאת, מדובר בטעות חמורה. אדם שבוחר לייצג עצמו במשפט פלילי לוקח על עצמו סיכונים רבים ולמעשה מפקיר את חירותו ועתידו. תחום המשפט הפלילי עוסק בדיני נפשות. לעתים, לא ניתן יהיה לתקן טעויות שבוצעו עקב ייצוג לא מקצועי ורשלני. מעבר לכך, המשפט הפלילי דורש מיומנויות רבות מעורך הדין וניסיון רב, לרבות הופעות בבית המשפט, הכרת סדרי הדין, החוק והפסיקה שמשתנים מעת לעת. על כן, כשם שלא היית מבצע טיפול רפואי דחוף באופן עצמאי, כך לא מומלץ לייצג את עצמך במסגרת ההליך הפלילי. על כן, אם קיבלת כתב אישום, העצה הטובה ביותר היא לפנות לעורך דין פלילי ללא דיחוי.


משך זמן המשפט לאחר הגשת כתב אישום

בעולם אוטופי, היינו מצפים שמשך זמן המשפט לאחר הגשת כתב האישום יהיה מהיר, יעיל וממוקד. אולם בפועל, לא כך הדבר. לעתים, ההליך נמשך בשל בקשות דחיה מצד הנאשם או סניגורו, לעתים בשל אילוצי מערכת, כגון בקשות דחיה מצד שירות המבחן אך בעיקר – מכיוון שקיים עומס רב על בתי המשפט. בנוסף לכך, משך זמן במשפט הפלילי תלוי גם בגודלו של התיק. כך למשל, תיק שעניינו עבירת רצח, ימשך יותר זמן מאשר תיק בגין עבירת איומים. על כל פנים, משך זמן ההליך הפלילי נע בין חצי שנה (מהיר ונדיר) למשך מספר שנים, בהתאם לפרמטרים שהוזכרו לעיל.


ואם הנאשם עצור? גם אז ההליך הפלילי ימשך זמן כה רב?

כאשר נאשם נתון במעצר עד תום ההליכים, אזי בהתאם לחוק יש לשחררו בתוך תשעה חודשים ככל שלא ניתנה הכרעת דין בעניינו. ברם, בית המשפט העליון רשאי להאריך את מעצרו ב-90 ימים נוספים או 150 ימים בתיקים גדולים יותר. האבסורד הוא, שבהתאם לסעיף 125 לחוק סדר הדין הפלילי, ככל שנאשם (עצור או משוחרר) בחר לנהל את התיק ולהיאבק על חפותו, אזי על בית המשפט לקיים את הדיונים מדי יום, באופן רצוף וללא עיכובים, אולם בפועל המציאות מוכיחה אחרת והמשפט אורך זמן רב מאוד.

להלן לשון החוק:

"כל עוד לא הוחל בגביית ראיות, רשאי בית המשפט מזמן לזמן לדחות את מועד תחילת המשפט או המשכו כפי הצורך; הוחל בגביית הראיות, ימשיך ברציפות יום יום עד גמירא, זולת אם ראה, מטעמים שיירשמו, כי אין כל אפשרות לנהוג כך".

נחקרת במשטרה והוגש נגדך כתב אישום? חשוב לדעת מה קורה כעת כדי לתכנן אסטרטגיה משפטית נכונה

זכור! ההליך הפלילי אינו עניין של מה בכך. להגשת כתב אישום עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת עבורך, עבור הסובבים אותך ועלול לפגוע בחירותך ועתידך. עורך דין ברוך גדע, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ובעבר ניסח כתבי אישום, מייצג נאמנה מזה שנים נאשמים במגוון רחב של עבירות פליליות, קלות וחמורות.

אם הוגש נגדך כתב אישום פנה להתייעצות עמנו בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר. יחד, נגבש עבורך את אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר והמתאימה ביותר עבורך.



bottom of page