Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility זימון למתן עדות במשטרה | עורך דין פלילי ברוך גדע
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

זימון למתן עדות במשטרה


מסירת עדות במשטרה
מסירת עדות במשטרה

זימון למתן עדות במשטרה הינה פעולת חקירה אשר במסגרתה, משטרת ישראל מזמינה אדם אשר היה עד לביצוע עבירה או קשור לאדם אשר חשוד בביצוע עבירה לחקירה במשטרה וזאת על מנת לשמוע את גרסת ובמהלך מתן העדות במשטרה, האדם אשר זומן לתחנה יתבקש לענות על שאלות שונות אשר מטרתן לסייע לחוקרים לקדם את החקירה, לגבש תשתית ראייתית כנגד החשוד בביצוע העבירה או באיתורו. בכתבה זו, עורך דין ברוך גדע מסביר באילו מקרים אדם יצטרך להגיע לתחנת המשטרה בכדי למסור עדות, מהן ההשלכות לכך וממה חשוב להיזהר בעת מתן העדות.


זימון למתן עדות במשטרה – באילו מקרים?

המקרים שבהם אדם מוזמן למתן עדות במשטרה שונים, כך למשל: היחידה החוקרת תזמן אדם למתן עדות במשטרה אם אותו אדם היה עד לביצוע עבירה או אם אותו אדם קשור לאדם החשוד בביצוע עבירה בצורה כזאת או אחרת. למשל:

  1. כאשר אדם היה עד לביצוע עבירה פלילית או שהה בסמוך אליה. לדוגמה: כאשר אדם ראה אירוע אלימות או שהה במקום בו בוצעה עבירה פלילית מסוימת.

  2. כאשר החשוד מסר גרסת אליבי שקשורה למוסר העדות ויש לברר עם האחרון את גרסתו של החשוד.

  3. כאשר מתבצעת עבירה על ידי אדם מסוים, אולם היחידה החוקרת מתקשה באיתורו. במצב זה, היחידה החוקרת תפנה למכריו על מנת לברר פרטים אודות מקום הימצאו של החשוד.


מתן עדות במשטרה – ממה חשוב להיזהר?

בניגוד לחקירה באזהרה, אשר במסגרתה הנחקר מתבקש להשיב על שאלות כשהוא בגדר חשוד, כאשר מדובר במתן עדות במשטרה, אזי הנחקר מתבקש לענות על שאלות אשר אינן בעלות השלכות שעלולות לסבך אותו. לכן, באופן כללי, ניתן לומר שכאשר אדם מוזמן למתן עדות במשטרה אין ממה לחשוש. יחד עם זאת, חשוב להדגיש היטב כי כאשר אדם מוזמן למתן עדות במשטרה, ייתכנו מצבים (לא מעטים) שבהם, במהלך החקירה אותו אדם יהפוך לחשוד. במצב דברים זה, ישנה חשיבות לפנות באופן מיידי לעורך דין העוסק במשפט הפלילי לצורך קבלת ייעוץ לפני חקירה. כאן המקום להדגיש כי אם באמצע החקירה עד הופך לחשוד, אזי ישנה חובה להודיע על כך לעד באמצע החקירה ולהודיע לו כי הוא רשאי להתייעץ עם עו"ד וכן לשמור על זכות השתיקה.


מהן ההשלכות של מתן עדות במשטרה?

ראשית, יודגש כי מתן עדות במשטרה הינה מטרה חשובה, שכן אלמלא מתן העדות לא ניתן יהיה לגבש תשתית ראייתית כנגד חשודים ולהביאם לדין. מתן עדות במשטרה, מאפשר ליחידה החוקרת לגבש תשתית ראייתית ובוודאי שמוסר העדות מגלה אזרחות טובה. עם זאת, חשוב להדגיש כי למתן עדות במשטרה עשויות להיות השלכות כלפי מוסר העדות, במובן זה שלא מן הנמנע כי אותו אדם אשר מסר את העדות, יתבקש להעיד בבית המשפט נגד הנאשם על כל המשתמע מכך, לרבות לעמוד לחקירה נגדית בידי סניגורו של הנאשם. במילים פשוטות: אם מסרת עדות במשטרה, עליך לקחת בחשבון כי קיים סיכוי שתצטרך להתייצב ולהעיד בבית המשפט מול הנאשם ולהשיב על שאלות (בד"כ קשות) על ידי עורך דינו שינסה לקעקע את מהימנותך, במטרה לחלץ את הנאשם מהאישומים.


באילו דרכים משטרת ישראל מזמנת אדם למתן עדות?

משטרת ישראל מזמנת עדים בשני דרכים מרכזיות: דרך ראשונה היא יצירת קשר טלפוני, מה שנקרא זימון טלפוני למתן עדות במשטרה. הדרך השנייה היא תוך הגעה לביתו של העד ומסירת טופס הזמנה לסור למשטרה.


אי התייצבות למתן עדות במשטרה

באופן כללי, החוק אינו מחייב מסירת עדות במשטרה. יחד עם זאת, ייתכנו מצבים שבהם המשטרה תעמוד על כך שאדם מסוים ימסור עדות על אירוע פלילי מסוים ואף תפעיל עליו לחצים שונים כדי שזה ימסור את גרסתו. עם זאת, חשוב להדגיש כי אם עד מסר את גרסתו במשטרה, ובהמשך הוא יהיה חלק מרשימת עדי התביעה, אזי ככל שבית המשפט יראה לנכון לזמן את העד – חובה עליו להתייצב. עד תביעה, אשר בוחר לא להתייצב בבית המשפט ומסרב למסור עדות, מסתכן בכך שיוצא נגדו צו הבאה. צו כזה, מאפשר למשטרת ישראל לעצור את העד ולשחררו תוך הפקדת סכום כספי או במקרים חריגים – ללא הפקדת סכום אלא רק באמצעות מעצר.


התייעצות עם עורך דין פלילי לפני מתן עדות במשטרה

אם זומנת לחקירה במשטרה לצורך מתן עדות, מומלץ שלא להקל בכך ראש ולהתייעץ עם עורך דין פלילי כדי להבין טוב יותר את אשר צפוי לך. מעבר לכך, עורך דין פלילי בעל ניסיון יוכל להעריך, באם אתה צפוי להיחקר כחשוד לאחר מסירת גרסתך. לכן, אם זומנת למתן עדות ובטח אם זומנת לחקירה באזהרה, יש ליצור קשר עם עורך דין הבקיא ברזי המשפט הפלילי לצורך קבלת ייעוץ משפטי פרטני. עורך דין ברוך גדע, יוצא המחלקה הפלילית בפרקליטות מחוז חיפה, בעל מוניטין וניסיון עשיר בכל שלבי ההליך הפלילי, לרבות במתן ייעוץ לפני חקירה במשטרה. אם זומנת לעדות או חקירה באזהרה, ניתן ליצור קשר עם משרדנו 24 שעות ביממה במספר 055-6601981 או השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם האפשרי.


bottom of page