Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility שידול קטין לסמים - מה העונש על העבירה? | ברוך גדע - עורך דין פלילי
top of page
compress bg (1).webp
עורך דין ברוך גדע
055-660-1981
ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים פליליים בכל רחבי הארץ
עורך דין פלילי ברוך גדע
לייעוץ התקשרו 055-660-1981 או השאירו פרטים:
-אודות הכותב-
עורך דין ברוך גדע

עו"ד ברוך גדע, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים, יוצא פרקליטות מחוז חיפה ומומחה בייעוץ, ליווי וייצוג חשודים ונאשמים בהליכים פליליים. 

לקריאה נוספת

-לקוחות ממליצים-

שידול קטין לסמים


שידול קטין לסמים
שידול קטין לסמים

עבירת שידול קטין לסמים הינה עבירה פלילית המעוגנת בסעיף 21 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג - 1973. מדובר בעבירת הסמים החמורה ביותר בפקודת הסמים המסוכנים, שעונשה המרבי הוא 25 שנות מאסר. מהי עבירת שידול קטין לסם? מי נחשב לקטין על פי החוק? ומדוע ישנה חשיבות להתייעץ עם עורך דין פלילי בנוגע לעבירה חמורה זו? עורך דין ברוך גדע מסביר.


שידול קטין לסמים – באילו מצבים?

בהתאם לפקודת הסמים, שידול קטין לסמים הינה אחת מהפעולות הבאות:

  1. נתינת סם מסוכן לקטין.

  2. מצב בו האדם שאחראי על הקטין מניח לו להשיג סם מסוכן או להשתמש בו. חשוב לציין מי שנחשב לאחראי על הקטין הם הוריו אף אם מדובר על הוריו החורגים, הורים מאמצים, אפוטרופוסים או מי שהקטין נמצא תחת השגחתו.

  3. מי שמשדל קטין להשיג סם מסוכן או להשתמש בו.


כפי שניתן לראות, כמעט כל אינטראקציה עם קטין (אדם שגילו מתחת ל-18 שנים)הקשורה בסמים, עלולה להיחשב כהדחת קטין לסם. יתרה מכך, אין זה משנה אם הקטין פנה אל האדם הבגיר או אם הבגיר פנה אל הקטין. כמו כן, סעיף 24 לפקודה, מונה ארבעה מצבים, אשר מי שמבצע אותן – חזקה עליו כי עבר עבירה של הדחת קטין לסם:

  • נתן לידי קטין או לאחר בשבילו כלי הנועד לשימוש בסם מסוכן;

  • הזמין קטין למקום שבו רגילים אנשים להשתמש בסמים מסוכנים;

  • הזמין קטין למקום שבו יכול הקטין להשיג סם מסוכן או להשתמש בו;

  • הפנה קטין למקום כאמור בפסקאות (2) או (3) או עיכב אותו במקום כאמור.


מה העונש על הדחת קטין לסם?

העונש על הדחת קטין לסם הנו עד 25 שנות מאסר. מדובר למעשה בעבירה הקשה ביותר מבין עבירות הסמים. יתרה מכך, בשונה ממרבית העבירות הפליליות, כאשר נאשם מורשע בעבירה זו, בית המשפט אינו רשאי לגזור מאסר על תנאי בלבד, אלא על בית המשפט לגזור עונש מאסר בפועל! מכאן, ניתן להסיק עד כמה חמורה עבירה זו.


בהקשר זה, מעניין לקרוא את דבריו של המלומד י' קדמי בספרו "על פקודת הסמים המסוכנים":


"תכלית חקיקתו של האיסור המיוחד בדבר הדחת קטין לסמים, בסעיף 21 לפקודה, הייתה הגברת ההגנה על קטינים מפני הנגע של שימוש בסמים מסוכנים וזאת, על-ידי החמרה משמעותית בעונש, שהיה צפוי בשעתו למורשעים במעשה כזה מצד אחד וקביעת עונש מאסר בפועל חובה מצד שני".

מעצר עד תום ההליכים בשל עבירת הדחת קטין לסם

סעיף 21(א)(ג)(3) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996, קובע כי עבירות סמים (למעט עבירת החזקת סמים לצריכה עצמית) מקימות חזקת מסוכנות. כלומר, כאשר מוגש כתב אישום על הדחת קטין לסם, מרבית הסיכויים כי במקביל תוגש בקשה למעצרו של הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים. לכן, כאשר עסקינן בעבירה זו קיים קושי לשחרר את הנאשם לחלופת מעצר כגון מעצר בית. עם זאת, ביכולתו של עורך דין פלילי מנוסה לטעון את הטענות הנכונות ולשכנע את בית המשפט להורות על שחרורו של הלקוח לחלופת מעצר – חרף חזקת המסוכנות הקבועה בחוק.


זומנת לחקירה בחשד לעבירת הדחת קטין לסם? הוגש נגדך כתב אישום על שידול קטין לסמים?

ראשית, יש לפנות לעו"ד פלילי על מנת לקבל ייעוץ לפני חקירה. ייעוץ לפני חקירה במשטרה, עשוי לשנות את תוצאת ההליך בצורה משמעותית. במסגרת שיחת הייעוץ, עורך הדין פלילי ידריך אותך באשר לזכויותייך במהלך החקירה, ובמקרים מסוימים עשוי להביא לסגירת תיק החקירה נגדך בלא הגשת כתב אישום. אם כבר הוגש נגדך כתב אישום, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי לייעוץ משפטי פרטני, על מנת לבחון מהי האסטרטגיה הנכונה בה יש לפעול בתיק. ייתכנו מצבים שבהם ניתן יהיה להוכיח כי הנאשם לא ידע ולא היה עליו לדעת כי האדם שמולו הוא קטין, ובכך להמתיק את רוע הגזירה ולשנות את סעיף החיקוק לכזה שאינו כולל עונש מאסר.

זכור! שידול קטין לסם הינה עבירה חמורה המקימה חזקת מסוכנות.

אם זומנת לחקירה או הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת הדחת קטין לסם מסוכן, אל תהסס ופנה כעת להתייעצות בגובה העיניים עם עוה"ד ברוך גדע בטלפון 055-6601981, או השאר פרטים ונחזור אליך תוך זמן קצר. במקרי חירום, ניתן ליצור קשר 24 שעות ביממה.


משרדנו מתחייב להקצות את כלל המשאבים העומדים לרשותו על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורך!


bottom of page